Inlägg från: werner |Visa alla inlägg
  • werner

    Har ni mikrovågsugn hemma?

    Jajemen! Har precis investerat i en helt ny till det nya köket Skrattande!

  • werner

    Jag lagar gladeligen mat i min micro jag! Skrattande Gör småkakor i den om man får oväntat fikabesök. Pommes gör jag också däri.. Och bakar potatis.

    Får väl se hur länge jag överlever

  • werner
    Pellinell skrev 2006-11-08 13:25:46 följande:
    www.feb.se/NEWS/nyheter20012.htmlMicrougnar ökar risken för missfall. Vad mer gör de, kanske något vi inte vet i dag?
     Det handlar inte bara om mikron, utan om alla sorters hushållsmaskiner som sänder ut elektromagnetisk strålning.
      Även flitigt bruk av hårtorkar eller dagligt resande med tåg ökar risken för missfall.
    (från artikeln i aftonbladet)
  • werner
    Danbala skrev 2006-11-08 13:29:54 följande:
    HeddaBigBum:GlassmaskinÄggkokareRiskokare [...fnord...]
    Du har väl inte glömt Bakmaskinen? Skrattande
  • werner

    Är mat lagad eller värmd i mikro cancerframkallande?


    Mat som lagas eller värms i mikro är inte cancerframkallande. 


    Ryktet om att så skulle vara fallet kommer från en felaktig schweizisk studie. Studien har vederlagts många gånger, men dyker ändå upp med jämna mellanrum. Det som händer i mikrovågsugnen är helt enkelt att vattnet i maten kokas, inget annat.


    Uppdaterad: 2006-10-13   Upplysningar: Nutritionsenheten  (fr www.slv.se)

    -----------------------------------------------------------------
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9445

    Tillagning av bacon i mikrovågsugn ger en mycket liten bildning av flyktiga nitrosaminer. Anledningen är den lägre temperaturen och korta tillagningstiden, vilket kraftigt minskar dekarboxyleringen av NPRO till NPYR. Lägg förslagsvis baconet på hushållspapper i mikrovågsugnen.
    -------------------------------------------------------------------


    Normalt anses mikrovågsugnen vara bra ur vitaminsynpunkt framförallt vid tillagning av små mängder mat samt vid återuppvärmning av en eller några få portioner. Anledningen är den korta tid som behövs för tillagning respektive uppvärmning. Ju kortare tid desto mindre vitaminer hinner förstöras. Förlusterna genom urlakning minskar också eftersom mängden vatten som används vid kokning är minimal.


     


    När det gäller folat har en studie visat att nerbrytningen av vitaminet går fortare vid tillagning i mikrovågsugn än vid vanlig kokning, speciellt för de två formerna av vitaminet som är vanligast i vår mat. Om detta har någon praktisk betydelse är tveksamt eftersom den tid som maten står i en mikrovågsugn oftast är betydligt kortare än den tid som används vid vanlig matlagning.
    http://www.b-vitaminbrist.se/index.php?id=120


Svar på tråden Har ni mikrovågsugn hemma?