• Anonym (Rådvill)

Min sambo kan inte hantera barnen - långt!

Hej!

Behöver råd och hjälp - för jag känner mig förtvivlad och orkar snart inte längre!!

Min sambo kan inte hantera våra barn på ett korrekt sätt. Vi har tre barn, och det här började märkas när första sonen kom i trotsåldern. I stället för att försöka avleda eller vara lite smidig urartade alla utbrott / situationer till regelrätta maktkamper som ofta slutade med att sonen blev ivägsläpad i armen. Och fick blåmärken.

Han lovade att försöka bättra sig, säger själv att det blir svart för honom när han blir arg, och att ev. spärrar bara inte finns där.

Äldste sonen är nu tio år, mellankillen 5, minsta tjejen 1 1/5.

Det blev lugnare en period tills mellankillen hamnade i trotsåldern - en ålder som i hans fall aldrig verkar ta slut. Samma mönster igen tills sambon en dag ringde till mitt jobb och bad om hjälp. Sambon hade fått ett utbrott för att han vägrade borsta tänderna och lyft upp vår 5-åring och släppt ner honom på badrumsgolvet så att han ramlat och slagit sig så illa så att han blödde från ett stort jack i ryggen. Det var förvisso inte hans mening - men det han själv fick panik över var att han fortfarande var lika arg fast sonen blödde och grät. Han var fortfarande urförbannad och kände helt enkelt ingen ånger eller någonting annat än ilska.

Jag har ju under en längre tid bett honom att söka psykologisk hjälp men utan att lyckas. Nu ringde han själv och fick en tid hos öppenvården för att komma tillrätta med sin ilska.

Han gick där för en "utvärdering" som ledde fram till att hon tyckte att han skulle kontakta manscentrum som bättre skulle kunna gjälpa honom eftersom han inte är psykiskt kjuk - samt att vi bör gå i familjerådgivning tillsammans och prata om detta och vårt liv.

Superbra! Det är bara det att han ännu inte har ringt till något av ställena.

Och det är inte bara det att han blir arg. det är hela hans attityd! Vi har pratat om så många gånger hur man bör bemöta barnen. Han vet med logiken hur han bör göra - man han kan inte omsätta det i praktiken. Barnen reagerar på hans sätt att säga saker (ofta korthuggna kommandon, retligt tilltal, bestämmande, mästrande) och blir trotsiga - sedan är den onda cirkeln igång.

Detta kommer hemifrån. Hans föräldrar har aldrig sagt att de älskar honom, inte varit kärleksfullt förlåtande, bara blivit arga och skickat honom till rummet eller ut. Aldrig har de sagt förlåt eller diskuterat någonting. Aldrig har han fått lära sig vad som bör följa efter ilskan. Han har aldrig lärt sig steg 2, helt enkelt. Hur man följer upp med en förlåtande och ömsesidig diskussion.

Han tycker att det är jättejobbigt att det så ofta blir bråk hemma och har blivit medveten om att han till stor del bidrar genom att inte kunna göra annorlunda - men det blir ingen förändring. Han har lovat mig att försöka tänka "vänta lite, det här blev fel - nu ska jag ta en time-out och tönka ut en annan approach" - när han märker att det kör ihop sig. Men sedan tar ilskan överhanden. Vi har även kommit överens om att jag ska sätta upp ett stopptecken när jag märker att han/situationen urartar - men när jag väl gör detta lyssnar han inte.

När vår äldste son gnäller om att läxan är tråkig blir det bråk om detta i stället för att han med snäll ton erbjuder sin hjälp vilket han skulle ha kunnat göra...

Jag orkar inte se allt detta längre!! Och jag är jätteorolig för hur detta påverkar mina barn. De säger själva att pappa är arg jämt och är orättvis mm - och det är faktiskt sant, tyvärr. Jag vill inte att det t.ex. ska gå dåligt i skolan för att min sambo ser till att läxläsning blir till något som förknippas med negativitet i stället för positiv hjälp. Så här är det med mycket.

Det har hänt att min äldre som har gömt sig när pappa blir arg på den yngre sonen. När jag frågar varför, svarar han att han inte vill att pappa ska kunna nå honom och att han är rädd att pappa ska göra illa han lillebror.

Han menar då att ´det känns hemskt i hela kroppen av all ilska och känslan av att pappa tar honom hårt i armen. Min sambo har aldrig slagit våra barn även om jag tycker att det är lika illa att han gör det med rösten.

Han är även en jättebra pappa när han inte är arg - men jag blir arg så ofta p.g.a. detta att det urholkar vår relation något så bedrövligt. Och trots att alla inblandade inklusive han själv vet vad som behöver ändras när det gäller hans ilska och sätt - blir han ändå förbannad på mig när jag säger något.

Han följer inte ens med på utlandssemestrsr med våra barn - jag åker i så fall själv med killarna. Han tycker helt enkelt inte att det blir någon semester med ungar att passa hela tiden.

När jag och killarna är tillsammans så blir det inte så här. Jag talar alltid om för dem vart vi ska, vad vi ska göra, i vilken ordning vi ska göra saker och när vi ska gå och fika mm. Klara och tydliga budskap är det enda rätta. Hittar på ett trevligt samtalsämne i bilen så blir det inget bråk. Bråkar de, stannar jag tjejens vagn och säger till direkt att jag vill att de ska lugnt bredvid vagnen och inte bråka. Fortsätter de bråka får de vänta i bilen i stället för att följa med och fika mm.

Vi har talat om detta också - att vi ska göra likadant båda två. Men när han är i samma situation glömmer han allt detta och tjatar på som vanligt om vad de inte får göra och att "varför kan du aldrig lyssna", "varför måste du alltid bråka" o.s.v. i alla oändlighet. Han låter dem höra saker som han borde tänka men inte säga högt. Han ger dem en negativ självbild överlag - jag kan inte matcha detta. Hur kan jag? det blir ju så dubbelt som det kan bli.

Vad ska jag göra???

• Svar på tråden Min sambo kan inte hantera barnen - långt!
  • Anne M
    Du är skyldig att ge dina barn det som deras pappa inte kan ge dem, en lugn och dräglig vardag där de kan vara barn med allt vad det innebär (trots osv), utan att de ska behöva känna rädsla.
    Where there are women there is talk, and where there are geese there is cackling
  • Anne M
    Anonym (jobbigt) skrev 2006-11-10 17:05:09 följande:
    ni kan ju inte sitta o säga att ni skulle skiljt er om de var er man?älskar ni han så stannar ni ju.men synd om barnen.ja känner likadant. sambon tar knappt hand om vårt barn.o ja säger de till han svarar han: men jag har ju hållt henne.ja 10 min när ja va på toa. de räknas inte..ts hoppas de blir bättre
    Jag skulle ALDRIG stanna hos min make om han skulle misshandla vår dotter psykiskt och fysiskt, och det kan jag säga utan att vara i den sitsen. Min dotter är mitt allt och hon förtjänar en tillvaro där hon kan kännas ig trygg. Skulle min make misshandla min dotter så skulle min kärlek till honom definitivt dö ut.
    Where there are women there is talk, and where there are geese there is cackling
  • Birgitta2

Jag har varit i den sitsen med barnens styvfar när de var strax under skolåldern. Det tog fyra år, men jag gick min väg och jag har inte ångrat mig en sekund. Det tog sonen nästan två år att sluta huka sig så fort jag höjde handen ovanför midjehöjd. Det räckte med att ta en tallrik från diskbänken och han stod i närheten, och han hukade sig och sprang sin väg.

Nu, 15 år senare, är han en trygg, trevlig kille med gott självförtroende, och ingen skulle kunna tro vad någon gjorde mot honom tidigare. Men det sitter långt inne i honom. Han tål inte skrik och höga röster, framför allt inte om det mot honom.

Om det inte blir en radikal snabb lösning på detta, så gå för barnens skull. Bli särbos eller vad som helst. Men utsätt inte barnen för detta.

• SaraSofia

Ställ ett ultimatum - funkar inte det så flytta ut så han får veta att du verkligen menar allvar. Lycka till!

• Wagram

Forstar inte riktigt att manga har i traden sager "nej, lamna honom inte om ni alskar varandra". Karlek eller inte karlek, barnen far ju illa! Barnens basta maste alltid ga fore allt, t om foraldrarnas kanslor, hur svart det an kan vara, och vagrar han soka hjalp finns det ingen annan losning.

• Hobopiken

Alltså försvara inte honom att han inte har "slagit" barnen för det han har gjort är i själva verket barnmisshandel. Han har slitit i dem så de fått blåmärken och kastat dem i golvet. Ärligt talat hade jag lämnat min sambo där och då och förmodligen tagit barnen med mig. Det är oförlåtligt och inte en trygg miljö för barnen.

• Anonym (Lämna)

Det är inte ok !Lämna honom och ha barnen heltid hos dig!

• mammatill6

fast vänta, du lever med en man som fysiskt skadar dina barn? oavsett avsikt så gör han ju det medvetet? Han har släppt ditt barn i golvet så han fått jack och du är kvar där med barnen?

• mammatill6
    Anonym (jobbigt) skrev 2006-11-10 17:05:09 följande:

ni kan ju inte sitta o säga att ni skulle skiljt er om de var er man?
    älskar ni han så stannar ni ju.

men synd om barnen.
    ja känner likadant. sambon tar knappt hand om vårt barn.
    o ja säger de till han svarar han: men jag har ju hållt henne.
    ja 10 min när ja va på toa. de räknas inte..

ts hoppas de blir bättre

Aldrig, barnens bästa går faktiskt före. Som föräldrar har man skyldighet att göra allt för att skydda sitt barn och medvetet lämna ett barn hos en som skadar barnet kan vara brottsligt.
  • Anonym (Loppan)

Jag är idag närmare 40 och min pappa var hårdhänt mot mig. Inte så att han slog mig fysiskt men kunde ta hårt i armen,höja armen för att skrämmas, skrika högt. Sådant beteende sätter spår och även om jag har ett bra liv idag och har en bra relation med min pappa som vuxen så är den begränsad, vi kommer aldrig bli jättetajta pga det som hänt och jag har många gånger varit väldigt besviken på min mamma som inte gjorde tillräckligt. Hon skrek på honom om hon upptäckte nåt i stunden och hon pratade också med honom många gånger, men han ändrade sig inte ändå så det fortsatte. Det var när jag blev större som han slutade. Så jag var rädd för honom hela min barndom och det har påverkat mig hela mitt liv.  

• Anonym (123)
    Anonym (Lämna) skrev 2024-09-18 21:00:13 följande:

Det är inte ok !Lämna honom och ha barnen heltid hos dig!

Tråden skrevs för 18 år sedan. 
  • McIris

Jag tycker att du sviker dina barn. Pappan har uppenbara problem. Du tillåter det hela. Aldrig att jag hade låtit mina barn utsättas för detta.

• Aniiee

Grattis till veckans trådlyft.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (123)
    McIris skrev 2024-09-18 22:38:19 följande:

Jag tycker att du sviker dina barn. Pappan har uppenbara problem. Du tillåter det hela. Aldrig att jag hade låtit mina barn utsättas för detta.

"Barnen " är 20, 23 och 28 år idag.
  • Anonym (barnfridsbrott)

Det du beskriver är misshandel och barnfridsbrott. 

Jag förstår din situation. Det är inte lätt att lämna, för som läget är nu är du alltid där och kan medla/lugna. Vid separation tvingas barnen eventuellt bo hos sin pappa del av tid, men då utan dig och vad händer då?

Det är tags att du kavlar upp ärmarna och tar i med hårdhandskarna. Skaffa bevis i mängder. Ställ ultimatumet att han ska söka hjälp annars så kommer du polisanmäla honom. Hjälp honom att söka hjälp, ring tillsammans. 

Googla på "Alternativ till våld", där kan du få hjälp och råd. Agera nu, snart kan det vara för sent. 

Svar på tråden Min sambo kan inte hantera barnen - långt!