• Anonym (Rådvill)

Min sambo kan inte hantera barnen - långt!

Hej!

Behöver råd och hjälp - för jag känner mig förtvivlad och orkar snart inte längre!!

Min sambo kan inte hantera våra barn på ett korrekt sätt. Vi har tre barn, och det här började märkas när första sonen kom i trotsåldern. I stället för att försöka avleda eller vara lite smidig urartade alla utbrott / situationer till regelrätta maktkamper som ofta slutade med att sonen blev ivägsläpad i armen. Och fick blåmärken.

Han lovade att försöka bättra sig, säger själv att det blir svart för honom när han blir arg, och att ev. spärrar bara inte finns där.

Äldste sonen är nu tio år, mellankillen 5, minsta tjejen 1 1/5.

Det blev lugnare en period tills mellankillen hamnade i trotsåldern - en ålder som i hans fall aldrig verkar ta slut. Samma mönster igen tills sambon en dag ringde till mitt jobb och bad om hjälp. Sambon hade fått ett utbrott för att han vägrade borsta tänderna och lyft upp vår 5-åring och släppt ner honom på badrumsgolvet så att han ramlat och slagit sig så illa så att han blödde från ett stort jack i ryggen. Det var förvisso inte hans mening - men det han själv fick panik över var att han fortfarande var lika arg fast sonen blödde och grät. Han var fortfarande urförbannad och kände helt enkelt ingen ånger eller någonting annat än ilska.

Jag har ju under en längre tid bett honom att söka psykologisk hjälp men utan att lyckas. Nu ringde han själv och fick en tid hos öppenvården för att komma tillrätta med sin ilska.

Han gick där för en "utvärdering" som ledde fram till att hon tyckte att han skulle kontakta manscentrum som bättre skulle kunna gjälpa honom eftersom han inte är psykiskt kjuk - samt att vi bör gå i familjerådgivning tillsammans och prata om detta och vårt liv.

Superbra! Det är bara det att han ännu inte har ringt till något av ställena.

Och det är inte bara det att han blir arg. det är hela hans attityd! Vi har pratat om så många gånger hur man bör bemöta barnen. Han vet med logiken hur han bör göra - man han kan inte omsätta det i praktiken. Barnen reagerar på hans sätt att säga saker (ofta korthuggna kommandon, retligt tilltal, bestämmande, mästrande) och blir trotsiga - sedan är den onda cirkeln igång.

Detta kommer hemifrån. Hans föräldrar har aldrig sagt att de älskar honom, inte varit kärleksfullt förlåtande, bara blivit arga och skickat honom till rummet eller ut. Aldrig har de sagt förlåt eller diskuterat någonting. Aldrig har han fått lära sig vad som bör följa efter ilskan. Han har aldrig lärt sig steg 2, helt enkelt. Hur man följer upp med en förlåtande och ömsesidig diskussion.

Han tycker att det är jättejobbigt att det så ofta blir bråk hemma och har blivit medveten om att han till stor del bidrar genom att inte kunna göra annorlunda - men det blir ingen förändring. Han har lovat mig att försöka tänka "vänta lite, det här blev fel - nu ska jag ta en time-out och tönka ut en annan approach" - när han märker att det kör ihop sig. Men sedan tar ilskan överhanden. Vi har även kommit överens om att jag ska sätta upp ett stopptecken när jag märker att han/situationen urartar - men när jag väl gör detta lyssnar han inte.

När vår äldste son gnäller om att läxan är tråkig blir det bråk om detta i stället för att han med snäll ton erbjuder sin hjälp vilket han skulle ha kunnat göra...

Jag orkar inte se allt detta längre!! Och jag är jätteorolig för hur detta påverkar mina barn. De säger själva att pappa är arg jämt och är orättvis mm - och det är faktiskt sant, tyvärr. Jag vill inte att det t.ex. ska gå dåligt i skolan för att min sambo ser till att läxläsning blir till något som förknippas med negativitet i stället för positiv hjälp. Så här är det med mycket.

Det har hänt att min äldre som har gömt sig när pappa blir arg på den yngre sonen. När jag frågar varför, svarar han att han inte vill att pappa ska kunna nå honom och att han är rädd att pappa ska göra illa han lillebror.

Han menar då att ´det känns hemskt i hela kroppen av all ilska och känslan av att pappa tar honom hårt i armen. Min sambo har aldrig slagit våra barn även om jag tycker att det är lika illa att han gör det med rösten.

Han är även en jättebra pappa när han inte är arg - men jag blir arg så ofta p.g.a. detta att det urholkar vår relation något så bedrövligt. Och trots att alla inblandade inklusive han själv vet vad som behöver ändras när det gäller hans ilska och sätt - blir han ändå förbannad på mig när jag säger något.

Han följer inte ens med på utlandssemestrsr med våra barn - jag åker i så fall själv med killarna. Han tycker helt enkelt inte att det blir någon semester med ungar att passa hela tiden.

När jag och killarna är tillsammans så blir det inte så här. Jag talar alltid om för dem vart vi ska, vad vi ska göra, i vilken ordning vi ska göra saker och när vi ska gå och fika mm. Klara och tydliga budskap är det enda rätta. Hittar på ett trevligt samtalsämne i bilen så blir det inget bråk. Bråkar de, stannar jag tjejens vagn och säger till direkt att jag vill att de ska lugnt bredvid vagnen och inte bråka. Fortsätter de bråka får de vänta i bilen i stället för att följa med och fika mm.

Vi har talat om detta också - att vi ska göra likadant båda två. Men när han är i samma situation glömmer han allt detta och tjatar på som vanligt om vad de inte får göra och att "varför kan du aldrig lyssna", "varför måste du alltid bråka" o.s.v. i alla oändlighet. Han låter dem höra saker som han borde tänka men inte säga högt. Han ger dem en negativ självbild överlag - jag kan inte matcha detta. Hur kan jag? det blir ju så dubbelt som det kan bli.

Vad ska jag göra???

• Svar på tråden Min sambo kan inte hantera barnen - långt!
  • Hera

Jag tror att du, för dina barns skull, måste ställa ett ultimatum. Du har ju redan gett honom 10 år att ändra sig, eller hur? Impulskontrollbrist, vilket det verkar handla om, är dessvärre inget man kan "prata" bort utan något man behöver kvalificerad hjälp med. Jag förstår att din man måste ha många goda sidor eftersom ni har skaffat barn och lever ihop men på din beskrivning låter han som en tickande bomb...

• Anonym (känner ige)

JAG känner igen mig men inte fullt så starka känslor som du beskriver! I vår familj är det vi båda som ibland har enorma dippar i vårt tålamod genemot barnen - men vi har på något sätt alltid lyckats komplettera varandra. VI förklarar mycket för våra barn OM/NÄR någon av oss blir arg. VI ber alltid om ursäkt till våra barn OM vi gör någonting som inte känns bra (och då menar jag inte att vi slår dem eller så utan det kan bara vara en lite sak som att jag råkar ha ut en skål med lilltjejens frukt så ber jag alltid om ursäkt) Det jag vill säga med det är att jag tror inte att era barn känner att de blir respekterade av sin pappa. Jag skulle själv bli rädd för honom och jag tycker att du MÅSTE göra något för att "rädda" era barn! DIn sambo MÅSTE ta tag i problemet och inse att han är den som är vuxen och det hjälper inte att "gå ner på barnens nivå" och trotsa tillbaka! Jag förstår ATT man blir frustrerad av barn ibland men er sits är ohållbar - för er alla!

Du MÅSTE prata med din sambo, han MÅSTE söka hjälp igen, ni MÅSTE få en lugn och stilla miljö hemma för era barns skull. Hoppas hoppas att ni snart får en trevligare miljö hemma. Starkt gjort av dig att söka hjälp här men jag tycker du ska kontakta någon professionell istället. Varma kramar till dig!

• Mammanseko

Stackrs barn! jag vet precis hur det är att leva med en vålsam pappa där bägren kan rinna över. Att behöva springa och gömma sig!
    Hoppas du kan reda ut denna situation snart på ett rba sätt för barnens skull!

• Birgitta2

Ja du. För mig hade det blivit skilsmässa för att rädda mina barn.

Men om vi talar om att du vill att han skall vara kvar i familjen så måste han faktiskt söka hjälp. Dina barn kommer få skador för livet av hans kadaverdisciplin. Och att släppa ner barn på golvet så de får skador, eller släpa iväg en unge i armen är också en form av misshandel. Och dessutom, trots sårig rygg, fortfarande vara förbannad är ju inte riktigt klokt! Har han nånsin bett sina barn om ursäkt???

Vad i all världen är det för fel på karln???!!! Ställ ultimatum. Att nu får du faktiskt söka hjälp eller också tar jag barnen och går min väg. Jag tar ut skilsmässa om du inte ordnar detta.

Barnens bästa kommer först, och det vet du ju eftersom du tom söker hjälp här.

Jag hade gått min väg. Jag är skyldig mina barn en dräglig barndom där de kan vara trygga, orädda, kavata och glada. De ska inte behöva gömma sig för en jäkla desperado som jagar runt och jävlas med barnen. Det har gått alldeles för många år redan. Jag undrar hur din 10-åring mår? För att inte tala om 5-åringen. Och snart är minstingen i trotsåldern. Gud, vågar inte ens tänka på det. Brrrrr...

• Kleopatra II

Usch vilken jobbig sits. Han har uppenbart aggressionsproblem. Jag tycker inte att du ska lämna honom om ni älskar varandra och jag antar att han älskar sina barn. Men däremot tycker jag att du ska "kräva" att han söker hjälp. Det finns hjälp att få för detta, och vad har han att förlora? Han har bara att vinna, dvs en bättre och mer kärleksfull relation med sina barn. Hur reagerar han när du berättar att hans bern faktiskt är rädda för honom? Måste kännas hemskt som förälder att komma till den insikten (om han nu gjort det?). Hoppas verkligen för barnes skull och DIN att han inser att han behöver hjälp. Lycka till.

• biomedbonus

Att din man är i känslomässig oballans är ju allafall säkert.
    Att han var arg även när han lille kille  blödde o grät skrämmer mig!
    Du måste ju alltid vara på din vakt ts, smyga runt på tå för att hålla nivån hemma lugn.

Är det värt det? Och om det är det , isånnafalll varför?

• Tygtiiger

Nåja TS, nu HAR han ju faktiskt redan slagit barnen - att släppa ner ett barn på golvet så att det börjar blöda eller att dra iväg ett barn i armen och hålla så hårt att det blir blåmärken ÄR faktisk misshandel.
    Ffa så skrämmer och hotar han barnen, antagligen utan att mena det, men det viktiga just nu är hur barnen upplever det.
    Jag tycker absolut inte att du ska lämna honom, men fundera på att kanske bo isär ett tag, iallafall tills han har fått tummen ur och skaffat sig hjälp. Han mår säkert inte alls bra av detta, men han är vuxen och det är inte era barn, de kan inte ta vara på sig själva så det måste du göra.
    Så jag tycker att du ska göra såhär:

Ställ dig i bostadskö så att du och barnen kan bo själva
    Organisera livet så att han inte är ensam med barnen, de behöver ha dig tillgänglig som en buffert mellan sig och pappa
    Tala om för honom att du vill att han ringer manscentrum direkt - idag, alltså
    Kontakta familjeenheten på socialtjänsten (de når du via kommunens växel) och förklara era problem och hör efter vad de har för möjligheter att hjälpa er. Ofta har kommunen bra och konkreta familjeutbildningsprogram som din man säkert skulle ha hjälp av.

• Wagram

Du maste satta barnen forst och ditt forhallande med din man i andra hand. Nar barnen ar i sakerhet (vilket de uppenbarligen inte ar i nulaget)kan du koncentrera dig pa din man och ev. losningar pa problemet, INTE tvartom. Det gor ont i mig nar jag laser din berattelse men nu ar det dags att gora nagot innan din man skadar dina barn annu mer. Om han gor det med mening elle rinte ar absolut inte relevant, skadan ar lika stor i vilket fall.

• Mälaröbo

Din man misshandlar era barn fysiskt och psykiskt. Han lär sina barn samma sak som han fick lära sig i sin familj!
    Bara DU kan skydda dina barn (och framtida barnbarn) från detta!
    Acceptera det inte, kalla det för det det är, nämligen barnmisshandel, och ge honom ultimatum.

Du kan inte vilja att barnen inte ska kunna känna sig trygga i sitt eget hem oavsett beteende??!!

• Anonym (jobbigt)

ni kan ju inte sitta o säga att ni skulle skiljt er om de var er man?
    älskar ni han så stannar ni ju.

men synd om barnen.
    ja känner likadant. sambon tar knappt hand om vårt barn.
    o ja säger de till han svarar han: men jag har ju hållt henne.
    ja 10 min när ja va på toa. de räknas inte..

ts hoppas de blir bättre

Svar på tråden Min sambo kan inte hantera barnen - långt!