fårskinnsfäll?
Nån som vet var man kan köpa en billig fårskinnsfäll på nätet?
Har en knorr nizza med väldigt liten liggdel, så fällen får gärna vara i mindre format.
Nån som vet var man kan köpa en billig fårskinnsfäll på nätet?
Har en knorr nizza med väldigt liten liggdel, så fällen får gärna vara i mindre format.
Vi använder den från IKEA. Jättebra och går fint att tvätta i maskin.
Ja det e många som anv den till att ha i vagnen, men för den skull så behöver den ju inte vara bra att ha till det. Frågar man på IKEA så betonar dom att det är en matta.
Vi frågade en bekant idag som håller på med sådant. Han sa att man använder alltid kemikalier när man garvar skinn. Vare sig det är ikea eller ej.
Men nu finns det ju lammskinn som säljs i babybutiker som är för bäbisar. Varför ska man då envisas med att rekommendera ett från IKEA som säljs som en matta? Vill folk rulla sina bäbisar i ohälsosamma kemikalieimpregnerade fårskinn? Verkar ju inte klokt! Tänk om barnet reagerar på nåt annat om ett par år, får allergier som inte utvecklats om de sluppit IKEA skinnet?
Babyn ligger i vagnen, vuxna är där och rättar till skinnet, lyfter barnet som har sina kläder mot skinnet, och sen stryker babyn över kinden med en hand som är full av dessa allergiframkallande ämnen... Huuu!
Hur kan ni som ifrågasätter detta låta era småttingar ligga på en sån fårskinnsmatta? De riktiga lammskinnen kostar inte många kronor mer, slå ut det på antal år som skinnet hänger med i barnens liv, så blir det sannerligen inte så mycket!
Ja men nu är det ju så, att många garverier använder krom när de garvar sina fårskinn, det är inte så hälsosamt. Så det kan bli lika illa med fårskinn från någon annanstans.
Vissa har lammskinn gjorda för att säljas som baby-produkter. Andra som golvmattor. Kan man ana en viss skillnad? Och varför utsätta ett barn som inte får välja själv för något som så många avråder ifrån?
Visst. Vill man riskera sin babys framtida hälsa så köp då en matta från IKEA. Vill man göra det bästa för sin baby, köp ett lammskinn, behandlat för att vara "babysäkert". Och lägg sen ett lakan över skinnet så babyn aldrig kommer i kontakt med det, oavsett om det har kläder på sig eller inte. Se mitt tidigare inlägg om varför...
...sen kan man ju tänka på kläderna man sätter på sina barn, blöjor osv, vad finns inte i dem när de rekommenderar att man tvättar babykläderna innan användning??
Jag kommer köpa på ikea och tvätta skinnet innan användning. Det man ska vara rädd för när det gäller fårskinn är kvalster som trivs bra däri, och det är inte bara i IKEAs skinn utan alla fårskinn.
Jag tycker inte man ska vara så hysterisk när det gäller barn. Det är då man får problem. Vi ser ju ovan många exempel på dem som snvänt skinn från ikea och det har gått bra. Som sagt, tvätta dem innan bara.
Skogsjäntan:
Så tror jag inte du säger ifall ditt lilla knyte får allergier så småningom. Hysteri? Nä, inte alls. Vanligt bondförnuft. Man undviker oxå nötter, jordgubbar mm när barnen är små. Och våtservetter, som även de är indränkta i kemikalier.
Lämnar denna tråden nu, då det hela liknar en "månen är gjord av ost" diskussion. M a o: man har ingen koll på läget och snålar hellre än tänker på barnets bästa.
Visst tänker jag på barnets hälsa. Men jag tror nog inte du menade mig eftersom det inte är tillåtet med personliga påhopp.
Visst, jag ska inte hindra dig!