• Selena

fårskinnsfäll?

Nån som vet var man kan köpa en billig fårskinnsfäll på nätet?
    Har en knorr nizza med väldigt liten liggdel, så fällen får gärna vara i mindre format.

• Svar på tråden fårskinnsfäll?
  • Skogsjäntan

Till ts, jag tror på IKEAs och tror de är bland de billigaste. Som du ser så har jag forskat lite och kemikalier används ofta när man garvar fårskinn. Och du kan få problem med vilket skinn som helst pga att kvalster trivs väldigt bra där.

• Bess

Eftersom IKEA själva poängterar att deras skin är mattor, o inget annat....så fattar man ju att dom INTE ska användas till att ha i en vagn. Då det finns skin som e för barn...varför kan man inte köpa ett sånt`?? Tycker det luktar snålhet jag....bara för att IKEAS matta e billigare.

• Skogsjäntan

Det får stå för dig. Jag vet hur det står till hos mig och jag köper det jag känner fungerar bra. Det handlar inte om snålhet, det handlar om så mycket annat. Men som jag sa innan, det är inte tillåtet med personliga påhopp så jag hoppas inte du syftade på mig.

• Bess

Jag pratar rent allmänt. Sen om du tar åt dig, så får det stå för dig.

• Twist

Hej!
    På Gekås i Ullared finns billiga fårskinn till babys.. men jag ser att du letar efter att köpa på nätet.. har du kollat www.lammskinn.se? där finns allt man behöver veta om lammskinn plus att man kan handla över nätet utav dem!

hoppas du hittar något lammskinn som passar er!

Mamma & Brud 2007
  • Skogsjäntan

Tar inte åt mig för jag vet att jag och sambon inte är snåla. Då hade vi nog inte köpt fårskinsfäll överhuvudtaget. Alla har inte obegränsat med pengar förstår du.

• Bess

Antog att du tog åt dig av oss andra här som skriver om IKEAS skin som mattor, eftersom du upprepade ggr babblar om personangrepp. Nu e denna diskussion slut för min del.

• Bess

Men jag antar att du måste skriva nåt till, så du får sista ordet.

• Mjusch

Jag köpte ett jättefint lammskinn direkt från en gård på Gotland.
    Gå in på www.lammhuset.nu och kolla själva.

• Nifelheim

IKEA avråder från att använda de skinn de har nu till små barn. DELS för att det är kromgarvat men också för att de är alldeles för långlurviga för småbarn att ligga på. Kromet går inte bort vid tvätt.

För ett par år sedan hade IKEA ett annat skinn som var gjort för barn men det har utgått ur sortimentet.

Vad man SJÄLV väljer att lägga sin bebis på är upp till var och en, men man bör INTE rekomendera ett skinn som tillverkarna´/återförsäljaren själva avråder ifrån att använda till barn.

Det kostar ungefär lika mkt att köpa en fäll på exempelvis babyproffsen som då är GJORD för barn istället för att utsätta sitt barn för ngt som uppenbarligen inte är hälsosamt.

• Skogsjäntan

Att IKEA avråder från det är inte riktigt sant. Min mamma frågade igår eftersom jag tog upp denna diskussionen med henne. De sa att det är ofta så att garvare använder kemikalier till fårskinn.

Finns saker som är mer ohälsosamt än ett skinn som man kan tvätta innan användning.

Jag har inte rekommenderat något skinn alls, har bara sagt vad jag tycker och jag tycker att man kan säkert använda ikeas skinn. Det finns ju folk här som skriver att de har gjort det utan problem.

Och jag skriver det igen, den stora faran med skinnen finns i ALLA skinn, att kvalster trivs bra i dem. Det är nog det som är mest ohälsosamt i sådanafall och i allergisynpunkt.

• Nifelheim

Skogsjäntan: IKEA har gått ut till alla sina varuhus med att man ska avråda från att ha deras skinn till bebisar. Sen att en del som arbetar där struntar i det/missat informationen kan man tyvärr inte göra så mkt åt.

Det är ju inte bara allerigfara. Kromgarvning är väl farligt på en hel del andra sätt. Det där med kvalster är inget problem om man vädrar skinnet ordentligt samt tvättar det ibland.

Ja visst använder garvare ofta kemikalier. Men det är väl inte ens lagligt att använda krom i produkter till barn i Sverige.

• Skogsjäntan

Vad jag förstått så är det många garverier som använder krom. Man kan tom få tag på krom till att garva hemma med. Men det finns ju andra kemikalier som används.

Det med kvalser menade jag att det är nog den största allergirisken med fårskinn.

Men strunt samma. Jag tror inte att det är någon fara med IKEAs fårskinn och det fanns ju folk här som gjort det utan problem. Det är min åsikt. Men sen var det inte det som TS ville ha svar på. Det finns billiga fårskinsfällar på www.lammskinn.se tror jag det är.

• Elisia

Du Skogsstjärnan... Vad vet du om att folk använder IKEAS fårskinn "utan problem"? Krom är en tungmetall och kan ge nervskador på sikt. Alltså ingenting du upptäcker på en liten bebis. Jag tycker att det är fel av dig att negligera de varningar som finns! Det finns speciella fällar att köpa i babyaffärer, där man garanterar att fällarna inte innehåller något skadligt. Och köper man direkt av en fårbonde så kan man ju själv se till att man inte får skinnet behandlat med krom.

Svar på tråden fårskinnsfäll?