• Dino78

Konstig fråga ang Långben!

Idag kom jag att tänka på en sak...på svenska heter långben JAN i förnamn.
    Janne Långben.
    Men på engelska har jag bara hört GOOFY. Heter han något mer i engelskan, som typ Ian eller nåt?
    Jag vet att jag har för mycket tid att tänka men skyll det på det svenska samhället med hög arbetslöshet

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Konstig fråga ang Långben!
  • Grisling

Heter inte Långben George i förnamn på engelska? George Goofy alltså?

Har för mig att han kallas det i de äldre tecknade filmerna när han har fru och son och råkar ut för saker?

• K J N

George heter han väl i de Disneyfilmer där det förekommer en massa Långbens..?

Som jag tolkar saken så är det då inte vår vanliga Långben (individen och karaktären) utan Långben (Långbens?) används som en metafor för den vanlige människan ("människan på gatan").

Alltså typ som USAs "Mr Jones" eller Svergies "Svensson".

Ofta förekommer den här Långben i situationer som gör sig roliga över mänskligt beteende, exempelvis barnpassning, besök på idrottsarenor eller övningskörning med bil.

I dessa små kortfilmer så brukar inte heller andra karaktärer än just Långbens förekomma.

Någon som förresten kommer ihåg Skogs-Ola som förekom rätt mycket i Kalle Anka på 1970-talet..?

Han som bodde ute i skogen med sin hund och alltid hade med sig ett dubbelpipigt hagelgevär..?

• Dino78

Madame Mim känner jag igen dock...eller så blandar jag ihop henne med Mim i nån av Disneyfilmerna...nån trollpacka? Har fåt låten på hjärnan nu...är det Sävrdet i stenen månne?

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Magica De hex är tropllpackan i Kalle kom jag på nu...Trollpackan Mim var Svärdet i stenen...jag yrar

DIF i själ och hjärta
  • vadskajaghetadå

knase är väl kallas klantiga kusin????

• vadskajaghetadå

jag är ett stort kalle anka fan....

hahaha jag går på 2:nd hand och handlar gamla tidningar från 60-talet för 3 kr styck....

• Cheri

What?? Vet ni inte vem Knase är?

• Cheri

Som om det var den värdsligaste saken att veta liksom..

• Grisling

Min man fick för sig att kusin Knase hette kusin Fnase

Jag överbevisade honom med mitt Kalle Anka-släktträd!

• Benganfans

Anledningen till att det bara finns kusiner farbröder morbröder är att det inte skulle finnas sexuella anspelningar i Ankeborg.

men Farbror Joakim är ju egentligen morbror till Kalle Anka...

• aiors

både madam mim och magica de hex är häxor i kalle. madam mim har väl lila hår och magica de hex är hon som alltid är ute efter von ankas första krona.

för alla nostalgiska kalle anka fans finns en bra bok serie, "hall of fame" det är en tecknare per bok och finns hittills en 14 15 böcker.

• Benganfans

Den här tråden dog fort... Jag funderade på vad knatte fnatte och tjatte heter i andra namn är det också anka???

• aiors

Enligt ett släktträd på http://www.disney.se/kalleanka/ankeborg/index.html#
    heter knatte, fnatte och tjatte Anka i efternamn och är söner till Dumbella Della Anka

• MrsL

Ja, knattarna är Kalles systersöner och därför borde han ju kallas morbror Kalle! Men i engelskan heter ju morbror och farbror samma sak.

Svar på tråden Konstig fråga ang Långben!