• Dino78

Konstig fråga ang Långben!

Idag kom jag att tänka på en sak...på svenska heter långben JAN i förnamn.
    Janne Långben.
    Men på engelska har jag bara hört GOOFY. Heter han något mer i engelskan, som typ Ian eller nåt?
    Jag vet att jag har för mycket tid att tänka men skyll det på det svenska samhället med hög arbetslöshet

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Konstig fråga ang Långben!
  • Xara

Men hallå, nu får ni ta fram lite gamla tidningar och läsa på, ni som inte kommer ihåg Knase!! *väldigt upprörd*

• Oliwa

Ja just det, nu när jag såg en bild kände jag också igen Knase!

• Dino78

Känner fortfarande inte igen Knase. Har aldrig vart nån större fan av Kalle Anka men har ändå hyffsad koll .Men Knase...nä..never.

DIF i själ och hjärta
  • I am who I am

Hahaha, Långben = Fedtmule på danska.....

• K J N

Känner ni inte Knase...??

Han var rätt populär i slutet av 1960- och början av 1970-talet som kusin till Kalle och är modellerad efter dåtidens hippie med stickade kläder och långt, stripigt hår.

Vid närmare eftertanke så har jag nog faktiskt inte sett honom i någon tidning ifrån 1980-talet o framåt..

• Roisin Dubh

Det finns ju t.o.m. en medlem på FL som heter kusin knase!

◄ I am not your autumn moon, I am the night! ►
  • I am who I am

Ja men ingen som heter Fedtmule... attans varför tänkte jag inte på det..

• Dino78

Kan ju bero på att han var populär på 60-70-talet som jag inte hört talas om honom. När jag läste Kalle var det mitten och slutet av 80-talet. Hade inte en susning om att han hade fler kusiner än Alexander lucas! (var dom kusiner?)

DIF i själ och hjärta
  • K J N

Japp, de var kusiner båda två.

På engelska heter han Fethry Duck och han är inte skapad av Carl Barks som har gjort de flesta andra karaktärer.

Knase var dock lite mera av en trendkaraktär och lustigheten i honom försvinner ju liksom när tidsandan förändras.

Idag anses inte långt hår, slarvig klädsel och en slapp attityd som komiskt eller provocerande vilket mera var fallet under det sena 1960-talet.

Även många andra karaktärer ifrån den tiden ser man allt mera sällan i dagens tidningar, exempelvis Ludwig Von Anka, Emil Örn, Madame Mim och Spökplumpen som jag antar också känns otidsenliga idag.

Svar på tråden Konstig fråga ang Långben!