Om att oroa sig för otrohet...
Jag läser ofta trådar om otrohet här, som handlar om misstänksamhet, svartsjuka, att leta "tecken" etc.
Jag blir ledsen av att läsa dem. Det finns så mycket smärta i inläggen, och många verkar göra livet snart sagt outhärdligt för sig själva och sin partner med sin svartsjuka.
I onödan, enligt mig. Vad jag tror är att den fullkomligt hysteriska skräcken för att den man ligger med ska ligga med någon annan, utgör själva problemet. Utifrån den i sig, skapas lidande, och utifrån sätten att hantera den - för den hanteras nästan alltid på fel sätt - skapas ännu mer lidande.
På fel sätt? Ja, för man angriper inte problemet i sig - nojan - utan sin partner. Man sätter upp striktare och striktare regler, snokar, kräver kontroll och veskap om allt som sker i partnerns liv. Den rätta lösninfen är givetvis att ifrågasätta sin rädsla - varför är det så ångestladdat att tänka sig att min partner ligger med någon annan? Vad ligger bakom min skräck? Något jag upplevt? Samhällets moralnormer? Båda delarna något som inte har med din relation till henne eller honom att göra, egentligen.
Jag menar att vad min partner gör är hans val, hans privatliv och hans ensak. Vår relation kan enbart påverkas av vad som sker inom den, hur vi har det. Inte vad han gör eller inte gör med ANDRA människor. De har inte med vår relation att göra - varjerelation han och jag har är unik och har sin egen, oberoende existens. Jag är med honom för att jag älskar honom, och han med mig för att ha älskar mig. Inte för att vi lovat varandra något. Vi vill inte binda eller äga eller hålla fast den vi älskar. Vi vill ha en relation av frivillighet, och var sitt privatliv, där vi gör vad vi vill, utan att begränsas av regler som någon gjort upp åt oss.
Varför vara så rädd för "otrohet"?
Varför vara så hatisk mot "otrogna"?