• Moloko

Cervixfaktor - Dödar mannens spermier

Jaha, så har man fått konstaterat att man har vad som kallas Cervixfaktor.
    Någon mer som har detta? Hur stor är sannolikheten att man lyckas med insemination?

*Ledsen*

• Svar på tråden Cervixfaktor - Dödar mannens spermier
  • Moloko

JeaJea: Ojdå, hmmm. Får nog pressa min gyn på mer info hör jag. Jag fick aldrig någon förklaring till varför detta har hänt.

Men det är en stor tröst att höra att du nu har tvillingar!! Var det med insemination eller med provrörsbefruktning?

Har du några länkar på var man kan läsa mer om detta?

• Moloko

Har nu letat som en galning efter artiklar på detta så att man kan läsa in sig. Om i fall att någon annan har/får samma diagnos så lägger jag upp länkarna. 5% av infertila kvinnor har denna 'sjukdom'. Får man känna sig speciell?

www.fertilitynetwork.com/articles/articles-immunological.htm

www.sharedjourney.com/articles/guaf.html

www.chicago-ivf.com/Treatment/CervicalFactor.aspx

www.sharedjourney.com/articles/asperm.html

• Nöjder

Hej tjejer!
    Glad att jag hittat denna tråd, då jag kännt mig väldigt förvirrad i några dagar. Gjorde ett eftersamlagstest för några dagar sen, i samband med en pergo-kur, som denna månad gav två fina, mogna ägg. Alla värden har varit på topp. MEN vid eftersamlagstestet visade det sig att inga spermier vid livmoderhalsen levde. Verkligen otäckt. Läkare sa att han inte visste vad detta berodden på, så därför känns det fantastiskt att ha hittat till denna tråd. Vet någon om man producerar antikroppar mot alla spermier, eller bara den nuvarande killen? Dessa antikroppar som livmodertappen utsöndrar, finns dom också i livmodern och äggledarna?
    Jeajea: Lyckades din behandling med skyddade samlag, mannen äter zink mm? Låter komplicerat, hur vet man om sädesvätskan är infekterad?

• Moloko

HoppasLina: Vad jag har förstått ifrån min läkare och ifrån artiklar så finns dessa antikroppar endast i området cervix. När man gör insemination så sprutar man in spermierna ovanför detta område, och därför bör insemination vara ett möjligt sätt att bli gravid.

Jag fick besked på detta i tisdags, och det var efter mitt andra test. Det första togs för en 2-3 månader sedan och då lät domen mer som att slemmet var för tjockt. Jag fick därför dricka hostmedicin för att se om det kunde hjälpa slemmet att bli tunnare. Först skulle jag äta bisolvon men det tålde jag inte. Så det fick bli flytande molipect. Tyvärr hade detta då ingen motverkan

Svårt att hitta någon svensk info om detta, men söker man på anti body anti sperm så får man en massa träffar.

Jag har varit på min 6:e kur med pergo
    Går du på någon annan medicin?
    Vi har inhandlat pre-seed för att se om det kanske kan hjälpa, men ska börja med insemination så fort jag befinner mig i samma land som min man vid äl-tid.

Kramar på dig!! Vet hur tufft det är att få detta besked! Men jag tror faktiskt att insemination är lösningen för vårt problem. Vad sa din läkare??

• Nöjder

Moloko: Ja, visst är det läskigt att se dom orörliga spermierna (fick titta i mikroskopet). Konstigt att min läkare inte visste något, eftersom det trots allt har ett namn - cervix-faktor (eller?)Jag har ätit 2 pergokurer och svarat jättebra. Vid eftersamlagstestet tyckte läkaren att sekretet såg perfekt ut, altså ingen anledning att ta bisvolvon. "Nästa steg är insemination", sa han "men jag tycker IVF är bättre, eftersom så få blir gravida med insemination." Så sa han - vet inte hur mycket man ska lita på detta...Har faktiskt också tänkt beställa Preseed, vet du om det ska kunna hjälpa mot spermiedödarna? Läste i ett annat inlägg att mannen fått äta t ex zink för att stärka spermierna, ska man satsa på det parallelt? Många frågor. Läskig känsla att vara "giftig", himla synd när äggen är så fina. Undrar dock om detdär antigrejset kan finnas även i livmodern, eftersom vi redan gjort 3 misslyckade IVF
    Men, men, skam den som ger sig!

• ezzy

Vad är eftersamlagstest för något?

• Nöjder

ezzy: Man kollar hur spermierna mår, senast 10 timmar efter samlag.

• Nöjder

Genom att ta sekretprov från slidan på olika ställen.

Svar på tråden Cervixfaktor - Dödar mannens spermier