Barn med Fragile x syndrom "FRAXA"
HejJag har försökt att starta denna tråd tidigare men jag försöker igen på nytt.
Jag har en dotter som är 16 månader och har fragile x syndrom.
Jag skulle med denna tråd vilja dela med mig av mina erfarenheter kring fragile x samt att ni som har barn med fraxa skulle vilja dela med er av era erfarenheter.
Lite fakta om min kära dotter Sanna och fragile x.
När Sanna låg i min mage fick vi reda på att hon hade fragile x syndrom, vi fick även reda på att det var en flicka vi väntade vilket betydde otroligt mycket för oss p.g.a att flickor med fragile x inte behöver får någar syntom av detta. Vi fick alltså reda på att Sanna som ju är en flicka har 33% chans att bli helt utan syntom och 33% att få lindriga syntom såsom dyslexi konsentrationsvårigheter och 33% att få svåra syntom Autism utvecklingförsening talförsening m.m.
Hade Sanna varit en pojke så hade oodsen varit 100% svåra syntom.
Sanna har inte visat några svåra syntom på fraxa men det skulle vara kul och intressant att höra och dela med sig av era erfarneheter eller ockå ni som inte fattar vad jag svamlar om och blir intesserad får gärna fråga om fraxa.
Gå också gärna in på www.fragilex.se
Om ni vill läsa om mina upplevelser kring min graviditeten när man får reda på att barnet man vantar har kan bli utveckligastörd gå in på
http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b3097.html