• Ancy

Flyga med bebis?

Vi funderar på att resa utomlands med vår lilla dotter. Nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av att flyga med bebis. OBS! Gäller flygresor på 4 TIMMAR ELLER LÄNGRE och BARNETS FÖRSTA FLYGRESA.
    Berätta gärna vart ni åkte, hur lång flygresan var och varför det gick bra/ inte gick bra.
    Om ni har flera barn, kan ni rösta enligt det yngsta barnet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flyga med bebis?
  • Rerre

Vi flög till Sri Lanka när Sessan var drygt 7 månader och det gick jättebra. Eftersom hon inte kunde gå så fann hon sig i att sitta i knät. Vi åkte från Arlanda 23.30 och landade på Sri Lanka 15.40 svensk tid så det var ett långt pass.

Sessan 050617 & Thias 060831
  • shangri la

EmiliaG, nej nej nej det stämmer inte alls! man har tidigare trott att det eventuellt skulle kunna öka risken men det finns faktiskt inga studier som visar detta!
    däremot har påståendet hängt kvar i många år, trots studierna som vissar att det inte stämmer.

dessutom ska man INTE amma vid start o landning, barnet måste sitta i knät men ryggen mot din mage för att sitta så säkert som möjligt! man kan istället ha nappen eller nappflaska om man inte vill att de ska få lock för öronen.

• Foxy1

Skruttan var 7 mån. Reste till Italien. Inga problem alls! Då var det BETYDLIGT bökigare under vistelsen i Italien. Inga skötbord på toaletterna och definitivt inte på herrtoaletterna, ingen plats för barnvagn på bussarna, inga bakåtvända (eller knappt ens framåtvända) godkända bilbarnstolar, etc., etc. Det mesta var totalt barnovänligt kort och gott - utom människorna. Konstigt va? Så barnkära, men helt oförstående vid påtalande att ex.vis skötbord vore en god ide på offentliga toaletter. Ingen aning om hur Italienarna byter bajsblöjor på sina spädisar om de är ute på stan. Åker de hem då? Och i så fall med vad? Bussarna tittar snett på en och taxibilarna suckar åt bilbarnstolskrav.

Nästan samma elände i Spanien när skruttan var 13 mån. Flygresan var lite jobbigare eftersom hon blev tvärilsk när hon blev fastspänd. Två veckor senare flög vi dock även till Österrike och då gick allt toppen igen. Helt skumt. Dagsformen verkar avgöra. Avledning, avledning, avledning, mycket mackaroner att tugga på(muta, muta) eller välling att dricka(muta, muta) var vår räddning.

Alltså; Italien 7 mån = Helt ok. Spanien 13 mån = Vredesutbrott. Österrike 14 mån = Helt ok.

Kan ju tillägga att de smartare flygbolagen vet att allt handlar om avledning och delar ut minst en ny leksak per start och barn. Austrian Airlines visste t.ex vad som gällde. Precis före bälteslampan dök de upp med två leksaker i prassliga påsar...

Lycka till!

• Marfa

shangri la
    Skönt att höra. Vår lilla tjej har inte varit sjuk förut och är inte förtidigt född, så det borde ju gå bra. Det var annars några av de saker som tillsammans med flygning som kunde leda till PSD enl en artikel som jag läste efter lite googling.
    Foxy
    Låter klokt att om man någongång ska muta de små liven så är det väl just i ett flygplan. :)
    Sorry Ancy om jag tog upp din tråd med detta, men man är ju lite orolig.

• ane

Jag fick rådet att amma min Elmer vid start och landning, och det fungerade väldigt bra. Han sov mesta av tiden. När han blev lite orolig sjöng vi hans favvovisa.

• FiaÅkotten

första resan var liksom en testresa till stockholm från umeå gick jättebra hon var 8 månader sen ioktober nu så var vi i Tunisien o även den resan gick bara bra hon blev 10 mån dan efter vi kom hem!
    däremot blev hon sjuk i tunisien....

• coolnolita

Hej !
    Theos första flygresa till cypern gick jättebra, han var då 4 1/2 månad. Ammade vid start o landning sedan underhöll han alla passagerare som satt nära. Sov lite oxå.

• EmiliaG
    Har hört delade bud om amning vid flyg...
    Vissa säger att man absolut ej ska amma med tanke på säkerheten - barnet ska sitta vänt frammåt vid start och landning.
    Andra säger att man får amma och inga restriktioner vad det gäller säkerheten för bebisen i selen.

Själv tänkte jag ha nappflaska att ge vid start och landning om behovet finns så att Mikael kan vara frammåtvänd, eller ge nappen + att ge koksaltlösning i näsan innan.... känns tryggast så då det blir korrekt ställning om något skulle hända med flygplanet.

Hur resonerar ni angående amning vid start/landning??

Hoppas det är ok att jag lånade tråden, Ancy!
  • FiaÅkotten

gav visserligen flaska vid start men hade henne liggande o det var nemas problemas. Jag hade henne nära mig o inte mot mig vilket flugvärdninnan sa att jag inte borde ha med tanke på ev whiplash (kan inte stava)

• Semper73

Har just gjort en 6+4 timmars flygning med min fyra 1/2 månaders baby.

Det gick suveränt. Det min dotter gillar mest i livet är att gosa och amma vilket hon fick göra oavbrutet i 10 timmar. Hon märkte heller inte av tryckskillnaden (för liten?)

Lycka till!

• Amanda och Cevins mamma

Amanda va precis 9 månader när vi flög till gran canaria som tar ca 5,½ timme och det goick super!!! Hon sov ganska länge på flyget eftersom att hon va utmattad av att gå upp så tidigt och förflyttas till bil och sen sitta i vagn på flygplatsen så hon somnade gott efter start.. Nu i januari åker vi till gran canaria igen och nu är hon 3 år precis och lillbror Cevin som då är 10 månader komme oxå följa med och gå vet jag att han kommer gå så det kommer bli en spännande resa med mkt stress... Kan tillägga att jag är tok flygrädd och det är även min sambo men va fasen gör man inte för solen, värmen och dom goda drinkarna ;)

• Ancy

Marfa och Emilia - det är bara kul att ni oxå kan ha användning av tråden

Alla andra - tack för era tips och råd

Svar på tråden Flyga med bebis?