• Leaaa

Gastroskopi imorgon

Imorgon är det dax, har väntat i nästan ett år på att få magen kollad. Jag är livrädd Rädd för vad jag ska få för svar, rädd för hur det hela ska gå till, jag är RÄDD! Sitter å gråter fast jag någonstans inom mig finner en lättnad att det hela ska få ett svar. Har haft problem med magen sen jag var liten. En del av mig vill mer än gärna få detta gjort medan den andra delen skriker av rädsla
    Fler som känt som jag? Fler som gjort gastroskopi? Hur går det till? Får man vänta länge på svaren? Frågorna e många, snälla finns det någon som kan lugna mig lite... *tårar*

• Svar på tråden Gastroskopi imorgon
  • Padro

Alltså, man kan be om lugnande och då minns man knappt själva op. Jag har gjort ett vaket och två med lugnande. Det är inte skönt, man får en plastpit med hål i att bita i (snurrigt). Sen kör dom ner slangen i halsen....ner i magen och det kan vara jättejobbigt men det gör inte ont. Obehagligt när den åker ner och när den trycks ner i tarmarna......men det gör inte ont att ta proverna, det känns inte.

Men be om lugnande.

• Studerande84

Jag tyckte det var väldigt obehagligt att göra själva gastroskopin, men det är ju en så kort stund. Sen tror jag de berättade under tiden vad det var de såg. De prover de tog tog ju typ 2 veckor att få svar på, men det är ju inte så farligt länge.

• Leaaa

Tack för era svar, ska kanske be om lugnande jag också.

Padro, sövs man ner eller är man vaken fast man fått lugnande?! Du skriver att du gjort ett vaket å två med lugnande?!

• Bumbi mia

Det är jätte jobbigt att gör en gastro. Jag gjorde min för några år sedan och dom börjar med att spruta bedövning i halsen sen får man svälja slangen som ser hemskt och otäck ut med det gick bra. Först så undersöker dom matstupen, magsäcken, även tolfingertarmen och ibland längre ner. Sen tar dom prover med hjälpr av en liten "tång" det gör inge ont med det känns att det är något i magen och grejar. Jag fick det jätte jobbigt när bedövningen släpte i halsen och började hulka och tårarna sprutade. Men jag tog inget lungnande, om jag skulle gör om det idag så skulle jag absolut be dom droga ner mig.

Provsvaren kommer efter 1-2 veckor.

Lycka till

• dragon06

när jag gick i 6:an var jag sövd och har gjort ett vaket i vuxen ålder och förlåt men jag gör inte om det om de inte söver mig...  men jag vart väldigt dålig och fick ont. inte vanligt att man blir så dålig som jag.
    min gubbe vart sövd när han bad om det, men de försökte att få han vara vaken så man måste stå på sig i så fall.

• mosterfialotta

jag har varit sövd bara så tyvärr kan inte jag svara på hur det känns, jag kan däremot "hålla med dig!" jag har haft problem ända sen jag va riktigt liten..gjort alla tester som går att göra tror jag! inga svar, det jobbigaste jag har gjort var att ha en slang ner i magen och upp genom näsan i två dygn. det va inte kul! hopas inte du får göra något sådant!
    jag hoppas också det går bra för dig(eller, det är klart det gör!!) och hoppas dom hittar svar så dom kan hjälpa dig snart!
    kram på dig!

• Leaaa

Nu blir man både lugn å orolig på samma gång...Ringde nyss till clv för en kompis skrev ett mess om att man ska ringa ner en dag innan å tala om att man vill få lugnande så dom kan ordna det i förväg. Fick inte tag på någon så jag ska prova å ringa lite senare. JAg skulle inte vilja komma dit å så säger dom att jag inte får lugnande för jag inte har beställt det i tid Hoppas det hela går bra å att dom inte finner något annat än magkattar vilket jag haft länge...MAn e ju så rädd för vad man ska få för svar

Tack alla för stödet!

• Anonym (mee)

Om du kan få lugnande tror jag att det går jättebra.Första gången fick jag bara bedövningsspray i halsen.Det var vidrigt!Vill inte skrämma dig men jag kräktes hela tiden med slangen i halsen.Andra gången vägrade jag,de blev tvungna att söva mig.
    Det gjorde inte ont när de tog prover.Jag känner några som fått lugnande och det gick jättebra för dom.Stå på dig om att du ska ha det.
    Lycka till.

• Padro

Ena gången jag fick lugnande så fick jag det utan förvarning . Andra gången bad jag om det på plats, det gick bra. Planderad lugnande, dom sätter infart på handryggen och ger en spruta. Oplanerat...i häcken tror jag .

• Fiafiber

Jag började blöda näsblod ur båda näsborrarna så jag kunde inte andas alls, då drog de ur slangen så det positiva var att det gick fort. Oroa dig inte det går bra, det är obehagligt men du har ju fött barn vilket är bra mkt värre

♥Kalles mamma♥
Svar på tråden Gastroskopi imorgon