• Leaaa

Gastroskopi imorgon

Imorgon är det dax, har väntat i nästan ett år på att få magen kollad. Jag är livrädd Rädd för vad jag ska få för svar, rädd för hur det hela ska gå till, jag är RÄDD! Sitter å gråter fast jag någonstans inom mig finner en lättnad att det hela ska få ett svar. Har haft problem med magen sen jag var liten. En del av mig vill mer än gärna få detta gjort medan den andra delen skriker av rädsla
    Fler som känt som jag? Fler som gjort gastroskopi? Hur går det till? Får man vänta länge på svaren? Frågorna e många, snälla finns det någon som kan lugna mig lite... *tårar*

• Svar på tråden Gastroskopi imorgon
  • Anonym

fy fan säger jag bara... det var det värsta jag varit med om.. har fobi för att svälja gissa då hur det kändes att få en slang rätt nr.... jag fick lugnande men ärligt talat det hjälpte inte alls...svaren kom ganska snabbt kanske nån vecka efter

• kvinna1986

fy fan säger jag bara... det var det värsta jag varit med om.. har fobi för att svälja gissa då hur det kändes att få en slang rätt nr.... jag fick lugnande men ärligt talat det hjälpte inte alls...svaren kom ganska snabbt kanske nån vecka efter

• Dream26

Jag har fått 2 tider till gastrosopi men jag fan våga inte gå nån utav dom gångerna asså förstår dig fullt ut Leaaa..
    Om de bara kunnde söva ner en så skulle allt gå mycket enklare..Hoppas du kan komma över det otäcka du upplevt..

• mammatillvictor

Jag har gjort gastro, igår, och jag var livrädd. Började gråta innan, så pinsamt. Jag är dessutom förkyld dock inte täppt i näsan men jag hostar mycket och var svullen i halsen. Jag propsade på att få lugnande och det var inga problem. Det som var läskigt var själva sprayningen, men det går ju snabbt. Sedan lade jag mig på sidan med en liten plastgrej som jag skulle bita i, inget farligt alls. Sedan minns jag inget. Jag tror jag svalde den där grejen som de sticker ned men det var inget konstigt. Jag somnade! Jag vaknade sedan upp när jag var klar! Det var inget farligt faktiskt. Men jag hade aldrig gjort det utan lugnande!!!!

Så ni som inte vågat göra det, det går fort och nu har jag inte fött några barn men jag tror inte att det går att jämföra.....

• Kajsa72

Lugn i stormen.
    Har gjort flera gastroskopier och värre undersökningar än så :)
    och kom ihåg att inte alla upplever det som så fruktansvärt hemskt. Det beror helt på vad man jämför med.
    Om man tex hade en dödlig sjukdom som kunde botas med hjälp av undersökningen, så skulle det kännas helt annorlunda. Det kan jag lova. det handlar med andra ord lite om inställning också.

Nu menar jag absolut inte att ni är mesar som tycker det är läskigt, jag menar bara att vi inte skall skrämma upp folk för mycket. Alla upplever det som sagt inte som så obehagligt. Jag kan på rak arm räkna upp två undersökningar som är betydligt värre. Gastroskopi tyckte jag till exempel var lika obehagligt som att ta en sprukta.

• Padro

Kajsa. Hon har redan gjort gastroskopin...därför vågar vi säga rakt ut hur vi upplevde det . Annars hade vi varit lite med försiktiga med kräkhistorierna.

• Leaaa

ska från och med imorgon börja ta medicinen jag var å hämtade ut idag...tabletterna heter Omeprozol ratiopharm, någon som käkat samma?

Idag mår jag lite bättre men har svårt å svälja dom skar ju mig i halsen med slangskiten när dom drog upp den hostade upp lite blod idag å det såg man att det kom från halsen

• Padro

Jag har käkat omeprazol sen april 04:a. Jättebra . När jag hade blödande magsår fing jag omeprazol zandos 40mg. Men 20mg äter jag nu som ex....mina magproblem kommer och går jämt så jag äter omeprazol i omgångar. Det tar ca 2-3 dagar innan man får full effekt av dom bara.

• Anonym

Hej, jag har gjort gastroskopi 3 gånger o varit vaken alla gånger... Andra ggn var det fruktansvärt för jag hade världesn mest inkompetenta läkare. Han sa bara svälj nu så den kommer ner... Hade ingen sympati alls... Redan min första gång så frågade de om jag ville ha lugnande. Tror inte man behöver sövas för att slippa obehag. Räcker att få lugnande d v s en kanyl i armen och så är man vaken mej man glömmer liksom allt. Men då får man ju stanna kvar i ca 1 timme på sjukhuset o det är en av anledningarna till att jag valt att ej få lugnande. Oj, va långt detta blev... Ska bara skriva också att jag ska dit igen i januari och göra det för fjärde gången... .

• Anonym (Bläää)

Jag har också ätit Omeprazol och dom är skitbra enligt mig. Tack gode gu datt den medicinen finns!!

• mammatillvictor
    Leaaa skrev 2006-11-22 20:47:24 följande:
    ska från och med imorgon börja ta medicinen jag var å hämtade ut idag...tabletterna heter Omeprozol ratiopharm, någon som käkat samma? Idag mår jag lite bättre men har svårt å svälja dom skar ju mig i halsen med slangskiten när dom drog upp den hostade upp lite blod idag å det såg man att det kom från halsen
    Jag har ätit omeprazol och det är som bomull för magen. Det är kapslar som är lätta att svälja tycker jag. Det är kalas!
  • CanelaCaliente

Jag gjorde gastroskopi förra julen eftersom jag alltid mådde illa. Det visade sej att min "övre magmun" är öppen HELA TIDEN, men den ska bara vara öppen när man äter o sen stängas efter att man ätit.

Jag bad om att få bli sövd när dom skulle göra detta och det var helt okej. Att vara vaken e väldigt obehagligt!!

• CanelaCaliente

När dom var färdiga med mej fick jag vara där tills jag vaknade..jag var ju lite yr..kände mej lite full, men efter 10 minuter fick jag åka hem

• loverose

Jag gjorde Gastroskopi i april i år. Först tänkte läkaren inte göra det på mig utan han försökte prata sig ur det. Tänkte helt enkelt skicka hem mig med ännu en ny medicin.

Vad ledsen och irriterad jag blev först. Jag kände att jag orkar verkligen inte mer, jag orkar inte gå omkring och undra vad det är och varför jag mådde som jag gjorde då. Jag menar jag har haft problem med magen sen augusti förra året och det har varit att åka in och ut till vårdcentralen och akuten.. Ingen har kommit fram till något och har ätit massor med olika mediciner som inte har hjälpt. Orsaken att han inte ville göra Gastroskopi var att han inte kunde ge mig lugnande som han alltid brukade göra + att jag inte kunde få bedövning i svalget.. Detta för att jag var gravid. Han sa att han aldrig gjort gastroskopi på någon under 50 år utan lugnande och då hade de i alla blivit bedövad i svalget. Men jag envisades om att få göra det för jag har ju verkligen inte mått bra på sista tiden. Kunde inte äta något utan att få ont och fast jag var gravid så rasade jag i vikt. Veckan innan hade jag jätte ont från tidig morgon och framåt dagen blev det bara värre. Kunde inte behålla något under dagen. Efter att smärtan ökat och jag kände mig svimfärdig åkte vi in till akutmottagningen. Efter en del undersökningar och provtagningar blev jag inlagd. Under kvällen fick jag ta medicin som bedövade magsäcken och sen satte de dropp som jag hade i en dag. Så vill man verkligen inte må när man väntar barn, eller annars för den delen heller.

Och med lite om och men sa läkaren att vi kunde försöka men han trodde inte att det skulle gå. Väl inne i undersöknings rummet gick en sköterska igenom vad som skulle hända. Fick se slangen med kameran som alla sagt skulle vara så smal?kan säga att den inte var det! Ca 1 cm i diameter och de förde in den ca 50 cm in i halsen, matstrupen, magsäcken och ända ner till tolvfingertarmen. Det var otroligt obehagligt. Jag hade en skärm framför mig för att få se hur det såg ut men jag hade fullt upp med att få kväljningar, tårar rann från ögonen och jag försökte andas lugnt. Det blev inte så mycket tid till att titta på skärmen. Det hela tog ca 10 min.
    Efter undersökningen såg läkaren jätte förvånad ut över att jag klarat av det. Tyckte jag var jätte duktig! *stolt* Men vad gör man inte för att få veta vad det är.. Det visade sig att jag har ett brock mellan matstrupen och magsäcken som göra att det läker ut magsyra i matstrupen. Vilket gör att jag får så pass ont! Läkaren sa att det inte är något farligt, men att han förstår att jag haft ont. För det gör verkligen jätte ont när detta händer. Har fått två barn och kan säga att denna smärta är värre än det. Är livrädd för att det ska hända igen, känns som att man håller på att dö. Men det här brocket är något jag kommer få leva med, men med hjälp av medicinen som jag fått utskriven nu ska det i alla fall bli bättre. Den ska lindra besvären och jag kan äta igen! *jippi* Men bara 4 gånger om dagen.. alltså inget småätande någon mer gång eftersom jag måste ta medicin efter varje gång jag äter. Känns lite jobbigt att veta att jag alltid kommer att ha dessa besvär, men samtidigt är det väldigt skönt att det inte vara cancer eller något annat. Känns jätte skönt att äntligen veta vad som är fel.

Hoppas det löser sig för dig snart!

Skickar en massa kramar!

• Leaaa

jag fick inte börja med medicinen förän på måndag då jag slutar med en annan medicin...dom får inte krocka ringde doktorn å sa idag...vilken tur att jag inte tagit tabletterna...gud va alla varit med om vad det gäller gastro. det e mer än vanligt ser jag...pratade med min vänninas mamma som haft besvär med magen länge å hon säger också att medicinen jag fått e super bra.

Svar på tråden Gastroskopi imorgon