• Leaaa

Gastroskopi imorgon

Imorgon är det dax, har väntat i nästan ett år på att få magen kollad. Jag är livrädd Rädd för vad jag ska få för svar, rädd för hur det hela ska gå till, jag är RÄDD! Sitter å gråter fast jag någonstans inom mig finner en lättnad att det hela ska få ett svar. Har haft problem med magen sen jag var liten. En del av mig vill mer än gärna få detta gjort medan den andra delen skriker av rädsla
    Fler som känt som jag? Fler som gjort gastroskopi? Hur går det till? Får man vänta länge på svaren? Frågorna e många, snälla finns det någon som kan lugna mig lite... *tårar*

• Svar på tråden Gastroskopi imorgon
  • Padro

Stackare!. Jag klarade det den första gången. Andra gången var jag så uppsvullen bakom näsan (akut gastro efter magsårs kräkor)...jag kunde inte andas genom näsan och trodde jag skulle kvävas så jag började veva . Därav oplanerad lugnande...förmodligen en spruta i häcken eller något . Gången efter det vägrade jag göra en ny gastro om dom inte gav mig lugnande innan....det gjorde dom och jag minns ingenting. Jag hade bråck i magmunnen vilket ger inflamerad tjocktarm. Och magsåret då såklart. Vägra ett nytt gastro om du inte får lugnande innan!.

• Anonym

Ja det är nog inte kul och jag har fått tid flera gånger men inte vågat gått dit Jag har hört att man inte kan bli helt sövd eftersom man måste svälja ner själva slangen och den reflexen försvinner ju när man är sövd.
    En bamse kram till dig Leaa!!

• Padro

Anonym....kanske svalde jag slangen men jag minns ingenting öht .

• Fiafiber

Ville inte skrämma upp dig för mkt, men jag tyckte faktiskt det VAR värre än att föda barn... trots att jag skrev lite annorlunda innan.
    Nu är det hela över, fick du pantoloc eller?

♥Kalles mamma♥
  • Clarenville

Du ska helt klart be om lugnande! Jag gjorde min gastro drop in och kunde inte få lugnande, men blir det någon mer gång ska jag definitivt be om lugnande! Jag fick grymma kväljningar och de halkade med slangen och råkade köra ner den i luftstrupen först, högst oskönt!
    Fast det går väldigt fort över och det är ju underbart att få reda på vad som är fel, så kan man åtgärda det sedan!

Ha! Nu såg jag ju att du redan hade gjort din gastro..... Ta det lugnt och varva ner och bli lite extra ompysslad i kväll, det är du värd!!

• Leaaa

ja, jag fick pantolock...ska gå på det i 2 veckor, blir det inte bra ska jag få göra nytt gastro...jag har varit förkyld å haft ont i halsen så jag hade svullnad kvar sen dess...det hela blev inte lättare med mina mandlar som e som berg stora...hoppas jag får en massa lugnande nästa gång å mindre stressad personal. dom idag ville liksom bara få det gjort å pressade i mig slangen...där av min panik å snabb rusning upp från sängen...

jag skulle kuna föda 10 barn på raken istället för gastro!! jag lovar!

• Anonym (Bläää)

Nä fy vad hemskt! Blir ju livrädd att min kirurg ska säga att dom behöver göra en gastroskopi och/eller en coloskopi. Jag skulle inte våga!!!! Fy nu blir jag skitnervös för det!!!!

• Anonym (mee)

Vilken korkad personal!
    Man kan sövas när man gör gastroskopi.Jag vägrade vara vaken så de sövde mig.Efter en stund vaknade jag och då var jag bara lite öm i halsen.
    Den jag gjorde vaken med spray skulle jag aldrig göra om igen.
    Skönt att det är gjort iaf och att du mår bra.

• Stumpan83

Om du skulle behöva göra en ny gastroskopi kan du kräva att bli sövd. De vill helst inte detta eftersom det innebär mer jobb för dem och längre tid för dig att stanna på sjukhuset men det går! Stå på dig och kräv sövning! Det är din rätt.

• tussan72

jag har gjort det 3 gånger 1:a lugnande de andra 2 nersövd, skulle vägra göra det vaken.

önskar dej lycka till

Svar på tråden Gastroskopi imorgon