• Latino

babysim på egen hand

jag och min sambo hade tänkt ta med vår 3-månaders kille till simhallen i helgen, eftersom dom har varmare i bassängen då. Jag hade gärna velat gå på babysim, men det finns inga platser Är det något speciellt man behöver tänka på? Har hört skräckhistorier om att det är livsfarligt om bebisar sväljer vatten eller råkar andas in under vattnet (inte för att vi har tänkt dyka med honom...). Och en annan sak, hur bär man sig mest praktiskt åt i omklädningsrummet. Jag menar, bebisar är ju hala som ålar och kan inte sitta själva ännu. Tips tack

• Svar på tråden babysim på egen hand
  • Thmaca

Hjulskydd på vagnen, så kan du ta med den in. Lägg en handuk i bara.

Leo i mitt hjärta
  • Grebbba

När jag har varit på babysim, sa dom till oss att ta med 2 handdukar, en till efter badet och en till efter duchen. Duscha inte barnet innan förren det är typ över 6 månader.

Smörj med olja efter badet, jag gjorde det före med, på morgonen när vi simmade vid 15.

Lycka till!

• Prillan73

Jag hade alltid med bilstolen (bärbar ) när vi var o simma med liten !! bara lägga handduk i.....

• Näckrosen

Det viktigaste att veta om man ska dyka med barnet är att en del kan få andningsuppehåll när man gör det första gången. Då gäller det att göra mu-mot-mun metoden och få igång dem så fort som möjligt. Får de inte andningsuppehåll fösta gången så är det ingen fara sen heller, sa våran instruktör.
    (Det är dessutom väldigt ovanligt att det får andningsuppehåll, eftersom de har kvar reflexen att täppa för luftrören i vatten).

Om ni vill dyka med bebisen: Var tydlig och ge ett kommando. Tex Nu dyker vi, innan varje gång, så lär de sig att dra andan innan och kan vara längre under vatten senare. Dyk inte mer än 5 gånger/badtillfälle.

I omklädningsrummet: Ta med en extra (eller två) handdukar och lägg på golvet med bebisen ovanpå när du duschar och byter om.

Ha en jättetrevlig badstund!!! Det är det mysigaste man kan göra med sina små!
    /Cia

• Dixie

Jag skulle ju inte rekommendera er att dyka med barnet på egen hand!! Men bada kan man ju göra, men tänk på att de små blir snabbt trötta, så max 15-20 minuter första gångerna. Smörj helst inte in barnet samma dag som ni ska bada, de kan bli hala som en ål och det är ju inte kul att ha i vattnet! En bra badbyxa som sitter åt är också att rekomendera, i fall en olycka skulle hända så hamnar det inte i vattnet.
    När vi har simmat har jag tagit med babyskyddet in i omklädningsrummet, praktiskt att ha barnet där när ni duschar.

Hoppas ni får en trevlig badstund!

• bambigirl

Innan man dyker med babyn första gången är det bra att göra övningar hemma i badbaljan så att bebben vänjer sig vid att få vatten över huvudet. Jag gör det med ett glas, jag blåser sonen i ansiktet samtidigt som jag häller vatten över ansiktet. Att dyka utan övningar innan skulle jag som bebis tycka var läskigt.

• MuminMy
    Ni ska ABSOLUT INTE dyka eller göra liknande övningar utan en kunnig handledare vid er sida! Det är inte bara farligt det kan också göra så att ert barn blir osäkert och inte gillar vatten längre.

Många tycker att babyskyddet är en praktiskt plats för barnet. Lägg en plastad frotte underst och sedan en handduk och vira in barnet. Små barn behöver inte duscha före och knappast inte efter heller (beroende på hur bassängens rening ser ut -är det  enbart klor kan man vilja sköja av barnet snabbt). Vill du ändå dushca med barnet kan du ta med en uppblåsbar skötbädd att ha barnet på i duschen.

Barnet SKA ha tätade badbyxor, om barnet bajsar i bassängen måste den stängas och rengöras vilket brukar ta ett par timmar.

När du går i bassängen ska du ha barnet med ryggen mot din mage, gå långsamt ner i vattnet och berätta för barnet vad det är som händer. Håll inte hårt i barnet utan håll bara "fast" det. De första gångerna när du badar med ditt barn kan du inte räkna med att badstunden blir  mer än 15-20 minuter och du ska INTE bada längre än 30 minuter.

Det är inte farligt om bebisen sväljer vatten om badets reningsanläggning fungerar och är godkänd av miljö- och hälsonämnden.

Köp gärna babysimboken från www.babysimshopen.com där kan du få tips och råd och instruktioner för olika grepp och övningar.

/MuminMy, snart klar babysiminstruktör
  • Dixie

JA, jag förstår inte hur man kan komma på tanken att själv dyka med barnet utan någon form av utbildning!!

Svar på tråden babysim på egen hand