• Latino

babysim på egen hand

jag och min sambo hade tänkt ta med vår 3-månaders kille till simhallen i helgen, eftersom dom har varmare i bassängen då. Jag hade gärna velat gå på babysim, men det finns inga platser Är det något speciellt man behöver tänka på? Har hört skräckhistorier om att det är livsfarligt om bebisar sväljer vatten eller råkar andas in under vattnet (inte för att vi har tänkt dyka med honom...). Och en annan sak, hur bär man sig mest praktiskt åt i omklädningsrummet. Jag menar, bebisar är ju hala som ålar och kan inte sitta själva ännu. Tips tack

• Svar på tråden babysim på egen hand
  • tovida

Tack för svaret.. Trodde precis som du sa muminMy att man kunde behålla dykreflexen om man började i tid. Men då är jag med..

Nu, vid 5 månader, känns han mer rejäl att ta med till badhuset. Och han är mer inresserad av allt. Så jag har varit lite för feg faktiskt för att ha tagit mig iväg ännu... Men nu ska det bli av..

• tovida

Men är dock lite nervös inför proceduren i dusch- och omklädningsrummet. Men har läst era inlägg och känner mig lite lugnare. Ska nog ta det lugnt så jag hinner se hur de andra mammorna gör också.
    Men nån gång måste vara första gången då det blir lite krångligt innan man får till det...

• MammaHela

Jag gick på babysim med min son (3 eller 4 terminer). Började när han var 2,5 månad och slutade när han var ca 1 år.

Nu är han 2 år och 8 månader och han håller andan när han kommer under vattnet. Han är som en fick i vattnet och dyker och "simmar" under vattnet utan problem.

Men jag skulle ALDRIG ha tränar dyk och sånt på egen hand. även om vi hade gått på babysim med dotter innan.

Stolt mamma till 2 busfrön
  • MuminMy

tovida: det är oftast inget stort problem med barn som sitter men inte går ta med nåt att sätta barnet på / lägga det på (om badet inte har barnstolar i duschen) och sikta inte på att du själv ska kunna göra en lång procedur på badet, tvåla av det värsta och så hem brukar vara en bra taktik

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • tovida

Åh barnstol hade ju varit det bästa.. hoppas de har det där...

• maria81

Hej!

Visst är det härligt med babysim. Fråga ute i kassan om de kan ge dig en babysimsdyna innan du går in så slipper du kånka på bilstolen och riskera att den blir blöt eller att det händer en olycka

Pratade just med sonens simfröken och hon sa att barnen har dykreflexen fram tills att de är ungefär 2 år

Vi är inne på första terminen med son nummer 2 och det är lika kul som förra gången kanske att man är lite modigare själv nu...

• susannn

min mamma e babysim instruktør och jag har aldirg gått en kurs. jag sjælv va bara 3 veckor gammal nær jag va i vattnet min dotter va 1 månad.. jag går sjælv och dyker med henne.. in mamma døk med min dotter førsta gången hon va i vattnet och det gick skit bra..

• susannn

mumin my: menar du rosendyk ær det knut rosen? jag har gått hos han ett antal gånger med min dotter før min mamma gick med min bror nær han va liten han e sveriges førsta babysimmare! jag gick hos han jag med 3 veckor gammal..

• svartnos

Jag gick med min son på babysim hos Knut Rosen när han var 3 månader. redan vid första besöket skulle han ha min son till att dyka under vattnet, efter dyket gallskrek min son, han vart näst intill otröstlig. Då sa Knut att det var bara till att köra igen, så han tog ner honom under vattnet igen, vilket resulterade i att min son blev helt ifrån sig igen, då gick jag därifrån. Sedan dess har jag badat själv med sonen istället. Jag blev jättebesviken på babysimmet. Tycker man skall gå sakta fram istället, så barnet hinner vänja sig vid att vara i en bassäng innan det skall börja dyka.

Jag älskar min lilla familj :)
  • miniGrynet
    svartnos skrev 2006-11-25 16:17:14 följande:
    Jag gick med min son på babysim hos Knut Rosen när han var 3 månader. redan vid första besöket skulle han ha min son till att dyka under vattnet, efter dyket gallskrek min son, han vart näst intill otröstlig. Då sa Knut att det var bara till att köra igen, så han tog ner honom under vattnet igen, vilket resulterade i att min son blev helt ifrån sig igen, då gick jag därifrån. Sedan dess har jag badat själv med sonen istället. Jag blev jättebesviken på babysimmet. Tycker man skall gå sakta fram istället, så barnet hinner vänja sig vid att vara i en bassäng innan det skall börja dyka. Jag älskar min lilla familj :)
    Har du anmält detta?!
    Låter helt absurt att en ledare för babysim håller på sådär!!
    Stackars er son, var tanken att göra honom rädd för vatten kan man ju nästan börja undra... Hua!
    Förstår att du gick därifrån!
    ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
Svar på tråden babysim på egen hand