• Latino

babysim på egen hand

jag och min sambo hade tänkt ta med vår 3-månaders kille till simhallen i helgen, eftersom dom har varmare i bassängen då. Jag hade gärna velat gå på babysim, men det finns inga platser Är det något speciellt man behöver tänka på? Har hört skräckhistorier om att det är livsfarligt om bebisar sväljer vatten eller råkar andas in under vattnet (inte för att vi har tänkt dyka med honom...). Och en annan sak, hur bär man sig mest praktiskt åt i omklädningsrummet. Jag menar, bebisar är ju hala som ålar och kan inte sitta själva ännu. Tips tack

• Svar på tråden babysim på egen hand
  • maria81

svartnos: det låter som en mindre trevlig upplevelse. På vår kurs dyker man en gång på 5:e gånger, 2 gånger 6: å så vidare tills man är uppe i 5-6 dyk..

• susannn

det hur dom reagerar nær dom dyker ær olika från barn till barn .. nær min dotter døk førsta gången hon va i en bassæng ælska hon det hon bara skatta nær hon kom upp igen och så gjode vi ett till lite senare før at se och då va det samma igen bara skratta..

• svartnos

MiniGrynet:

Jo man kan ju nästan tro det. Som tur var så har min son inte blivit rädd för vatten. Han är nu två år och älskar att bada och dyker nu för att han vill det själv :)

Jag älskar min lilla familj :)
  • svartnos

maria81:
    Nej det var inte så trevligt alls.
    Det låter som att dom är vettiga på er kurs iaf, skönt det :)

• miniGrynet
    susannn skrev 2006-11-25 16:27:02 följande:
    det hur dom reagerar nær dom dyker ær olika från barn till barn .. nær min dotter døk førsta gången hon va i en bassæng ælska hon det hon bara skatta nær hon kom upp igen och så gjode vi ett till lite senare før at se och då va det samma igen bara skratta..
    Säkert är det så, men man ska väl knappast som instruktör ta ett hysteriskt barn och stoppa ned under vattnet igen?!
    Mycket beror väl säkert på hur man gör det man gör oxå.
    Låter helt galet! (Menade inte att det du skrev susannn lät galet, inte alls, utan det som hände!)

Ja, det är ju lite OT från TS frågor, men jag blev bara så irriterad! Sorry TS!
    ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • miniGrynet
    svartnos skrev 2006-11-25 16:27:38 följande:
    MiniGrynet:Jo man kan ju nästan tro det. Som tur var så har min son inte blivit rädd för vatten. Han är nu två år och älskar att bada och dyker nu för att han vill det själv :) Jag älskar min lilla familj :)
    Skönt! Man vet ju inte vad det kan få för konsekvenser!
    ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • susannn

jag har inget svar på frågan men jag skulle doppat min dotter igen om hon hade skrikit før att se om hon reagerade det samma en gång till.. barn har inte døtt av att skrika..

• miniGrynet

Nej, ingen dör av att skrika men varför kanske skrämma barnet extra?
    Men vi har väl olika syn på saken helt enkelt!
    Jag kan ju bara säga att jag hade garanterat tagit mitt barn därifrån om jag hade upplevt samma sak, och jag hade inte doppat henne en gång till när hon är så ledsen!

När jag var med på babysim med guddottern så var det verkligen inte så man gjorde heller, barnet skulle vara lugnt och nöjt innan man dök med dom, det var vad den instruktören sa och det tycker jag låter vettigt!
    Och som flera andra sagt här oxå, man dyker väl inte första gången?

Men det är väl olika skolor kanske!?

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • svartnos

susannn:

Jo jag lät ju honom ta ner honom under vattnet en gång till, men det funkade ju inte då heller, då ville jag inte plåga min son mer.

Jag tror att det var så att det gick för fort fram. Tycker inte han skulle dykt redan vid första besöket.

• susannn

japp det ær det sæker men min mamma døk med min dotter førsta gången har aldrig varit på en kurs før jag har inte behøvt det.. går sjælv och dyker massa med min dotter..

• svartnos

Nu såhär i efterhand så kan jag inte förstå att jag lät honom få Rasmus att dyka en gång till, fast han så tydligt visade att han inte gillade det. Men jag kände väll att instruktören kunde det här och att jag bara överreagerade.

• susannn

det ær din mening.. du vet bæst før din son..

• MaNiMi

Dyket är ju inte det viktigaste i babysimmet utan att man får en mysig stund med barnet som både får vattenvana och som jag upplevde det, blev stadigare.
    Vi kanske dök 2 ggr på en termin.
    Häftigt men resten av badandet gav mer, men det hade vi lika gärna kunnat klara av på egen hand ist för att betala dyra pengar för en instruktör som kanske sammanlagt ägnade 5-10 min åt oss på hela terminen.
    Däremot så var det ju kul att lära känna lite andra med barn i samma ålder.

• MuminMy
    susannn skrev 2006-11-25 16:09:54 följande:
    mumin my: menar du rosendyk ær det knut rosen? jag har gått hos han ett antal gånger med min dotter før min mamma gick med min bror nær han va liten han e sveriges førsta babysimmare! jag gick hos han jag med 3 veckor gammal..
    Det dyk där man använder dykreflexen kallas roséndyk, alltså det där man ger kommandet och gör ett ca 2 sekunder långt dyk.

Till skillnad då från "blåsdyk" och "vattendyk".
    svartnos skrev 2006-11-25 16:17:14 följande:
    Jag gick med min son på babysim hos Knut Rosen när han var 3 månader. redan vid första besöket skulle han ha min son till att dyka under vattnet, efter dyket gallskrek min son, han vart näst intill otröstlig. Då sa Knut att det var bara till att köra igen, så han tog ner honom under vattnet igen, vilket resulterade i att min son blev helt ifrån sig igen, då gick jag därifrån. Sedan dess har jag badat själv med sonen istället. Jag blev jättebesviken på babysimmet. Tycker man skall gå sakta fram istället, så barnet hinner vänja sig vid att vara i en bassäng innan det skall börja dyka. Jag älskar min lilla familj :)
    Om detta var de senate åren (och inte typ på 70-talet) verkar det mycket underligt. INGA babysim jag vet gör på det viset nuförtiden....

Man ska ALDRIG göra övningar om barnet är ledset, allt babysimmande sker helt och hållet på barnets villkor.

Vissa barn reagerar kraftigt på de fysiska effekter som blir följden av att dykreflexen slår till, om detta sker 3-4 gånger rekommenderar vi alltid föräldrarna att istället göra ett blåsdyk eller ett vattendyk. Syftet med dyket är ju att barnet ska förstå att man håller andan under vattnet - om det reagerar med obehag på undervattenslivet kommer de ju knappast att lära sig nånting...

Svartnos: Jag beklagar verkligen att du inte fick en bra upplevelse av babysim
    MaNiMi skrev 2006-11-25 16:45:42 följande:
    Dyket är ju inte det viktigaste i babysimmet utan att man får en mysig stund med barnet som både får vattenvana och som jag upplevde det, blev stadigare. Vi kanske dök 2 ggr på en termin. Häftigt men resten av badandet gav mer, men det hade vi lika gärna kunnat klara av på egen hand ist för att betala dyra pengar för en instruktör som kanske sammanlagt ägnade 5-10 min åt oss på hela terminen. Däremot så var det ju kul att lära känna lite andra med barn i samma ålder.
    Skojar du? 5-10 minuter på en HEL TERMIN? Om det babysimmet var godkänt låter det mycket märkligt... jag försöker ägna åtminstone 2-3 minuter åt varje barn (vi har 12 i varje grupp) varje lektion men ibland kan det ju hända att något barn tar extra tid... men 16*2 är ju en hel del mer än 10 Jag hoppas verkligen att "mina" föräldrar känner att de får valuta för sina pengar....
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden babysim på egen hand