susannn skrev 2006-11-25 16:09:54 följande:
mumin my: menar du rosendyk ær det knut rosen? jag har gått hos han ett antal gånger med min dotter før min mamma gick med min bror nær han va liten han e sveriges førsta babysimmare! jag gick hos han jag med 3 veckor gammal..
Det dyk där man använder dykreflexen kallas roséndyk, alltså det där man ger kommandet och gör ett ca 2 sekunder långt dyk.
Till skillnad då från "blåsdyk" och "vattendyk".
svartnos skrev 2006-11-25 16:17:14 följande:
Jag gick med min son på babysim hos Knut Rosen när han var 3 månader. redan vid första besöket skulle han ha min son till att dyka under vattnet, efter dyket gallskrek min son, han vart näst intill otröstlig. Då sa Knut att det var bara till att köra igen, så han tog ner honom under vattnet igen, vilket resulterade i att min son blev helt ifrån sig igen, då gick jag därifrån. Sedan dess har jag badat själv med sonen istället. Jag blev jättebesviken på babysimmet. Tycker man skall gå sakta fram istället, så barnet hinner vänja sig vid att vara i en bassäng innan det skall börja dyka. Jag älskar min lilla familj :)
Om detta var de senate åren (och inte typ på 70-talet) verkar det mycket underligt. INGA babysim jag vet gör på det viset nuförtiden....
Man ska ALDRIG göra övningar om barnet är ledset, allt babysimmande sker helt och hållet på barnets villkor.
Vissa barn reagerar kraftigt på de fysiska effekter som blir följden av att dykreflexen slår till, om detta sker 3-4 gånger rekommenderar vi alltid föräldrarna att istället göra ett blåsdyk eller ett vattendyk. Syftet med dyket är ju att barnet ska förstå att man håller andan under vattnet - om det reagerar med obehag på undervattenslivet kommer de ju knappast att lära sig nånting...
Svartnos: Jag beklagar verkligen att du inte fick en bra upplevelse av babysim

MaNiMi skrev 2006-11-25 16:45:42 följande:
Dyket är ju inte det viktigaste i babysimmet utan att man får en mysig stund med barnet som både får vattenvana och som jag upplevde det, blev stadigare. Vi kanske dök 2 ggr på en termin. Häftigt men resten av badandet gav mer, men det hade vi lika gärna kunnat klara av på egen hand ist för att betala dyra pengar för en instruktör som kanske sammanlagt ägnade 5-10 min åt oss på hela terminen. Däremot så var det ju kul att lära känna lite andra med barn i samma ålder.
Skojar du? 5-10 minuter på en HEL TERMIN? Om det babysimmet var godkänt låter det mycket märkligt... jag försöker ägna åtminstone 2-3 minuter åt varje barn (vi har 12 i varje grupp) varje lektion men ibland kan det ju hända att något barn tar extra tid... men 16*2 är ju en hel del mer än 10

Jag hoppas verkligen att "mina" föräldrar känner att de får valuta för sina pengar....