• Latino

babysim på egen hand

jag och min sambo hade tänkt ta med vår 3-månaders kille till simhallen i helgen, eftersom dom har varmare i bassängen då. Jag hade gärna velat gå på babysim, men det finns inga platser Är det något speciellt man behöver tänka på? Har hört skräckhistorier om att det är livsfarligt om bebisar sväljer vatten eller råkar andas in under vattnet (inte för att vi har tänkt dyka med honom...). Och en annan sak, hur bär man sig mest praktiskt åt i omklädningsrummet. Jag menar, bebisar är ju hala som ålar och kan inte sitta själva ännu. Tips tack

• Svar på tråden babysim på egen hand
  • lykta

Jag håller med MuminMy, dyk inte med er bebis utan instruktör. Det finns en anl till att det finns babysim. Klart skillnad om det är ens andra barn och man tidigare simmat med den första och kan dyka då är det helt ok.
    Dessutom tycker jag (min personliga åsikt, behöver inte kommenteras;) ) att tre månader är lite väl tidigt OM man ska dyka, (att bada , helt OK!) För att dyka behöver man påkalla bebisens uppmärksamhet OCH få ögonkontakt innan man ger tydligt dykkommando, det kan vara svårt om bebisen bara är tre månader...

Ha en jättemysig badstund, det är underbart att bada ihop!

• MuminMy

På vårt babysim börjar de flesta vid 3 månader och första dyket är lektion 5, dvs de minsta är då ca 4,5 månad.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • lykta

Hm, nu var jag snabb på att skriva utan att läsa ordentligt, - Ni har ju inte tänkt dyka med er bebis!!!!

Jag tycker också det är enklast att ha bebisen i babyskyddet, men ge inte upp om det är för bökigt! Första gången vi var på babysim var det KAOS med alla orutinerade mammor, skrikande barn och blöta handdukar!!!!

• tovida

Jag tänkte börja med mon son. Men han är nu 5 månader, är det försent då? Har hört att de tappar den där reflexen att hålla andan vid 6 månader..

• stollan

Jag tyckr det var rätt bra i omklädningsrummet som vi hade, underlaget man har på skötbordet, i duschen.

Babysim är ju mkt mer än dykningen. Tycker helt klart ni ska ta er till simhallen.
    Dykningen var ju bara en av tolv övningar som vi hade.

Latino skrev dessutom att de inte tänkt dyka med honom...

• Floria

Kan ju säga att min dotter var lätt att få kontakt och ögonkontakt med vid 2 månaders ålder, annars skulle jag aldrig dykt med henne. (Första gången var hon iofs 2,5 månad).

Men mina tips:

MÅNGA handdukar, har två-tre med mig till Corinne.

Bada inte för länge -idag vid fjärde tillfället orkade Corinne hela halvtimmen första gången.

Jag har också tagit med mjukliften in, efter badet så har jag klätt på henne så fort som möjligt, och sedan har hon fått sova i den medan jag klätt på mig.

• Latino

Tack för alla tips! Som sagt, vi har INTE tänkt att dyka med honom... Verkar som en del har läst fel i mitt inlägg.

• MuminMy
    tovida skrev 2006-11-24 18:30:29 följande:
    Jag tänkte börja med mon son. Men han är nu 5 månader, är det försent då? Har hört att de tappar den där reflexen att hålla andan vid 6 månader..
    Det är ALDRIG för sent att börja och det är bara vid en typ av dyk (Roséndyk) som man använder "dykreflexen", det finns andra typer av dyk där man inte använder den.

Babysim går INTE ut på att "behålla dykreflexen" som många tror Den försvinner så småningom i vilket fall - exakt när vet man inte.

Läs gärna mer om babysim på www.babysim.org
  • MuminMy

(pst! 5-7 månader är en jättebra ålder att börja i!)

• Prusiluskan

Lyssna på Mumin Mu, hon kan detta!

Vi började vid 5 månader. Lagom, före det har de inte mycket ut av det!

Dyk ska göras efter guidning av tränare!

Bassängen ska vara varm, minst 34 grader!

Svar på tråden babysim på egen hand