• nyponsoppa

konstiga frågor....

Så här på kvällskvisten så brukar det dyka upp mängder av mystiska frågor i mitt huvud...
    Några är
    Finns tiden egentligen, vad var klockan när klockan uppfanns??? Förmodligen 00.00 men vem bestämde det????
    Varför är det alltid reklam samtidigt på alla kanaler??
    Vad har jag drömt om när jag inte kommer ihåg drömmen??
    Vem kom på ordet tårta, o varför just tårta????

Har ni några funderingar så här på kvällskvisten?

♥Stolt mamma till Alicia♥
  • Svar på tråden konstiga frågor....
  • Filijox

En sak som slog mig en dag när jag var ute i skogen och promenerade (får nog sluta med det för alla idiotiska saker som dyker upp i huvudet *s*).. var frågan om tiden och livet..

Få se nu om jag kan få ner det här rätt.. jag fick en känsla av att livet som helhet är som en cirkel av tid, när en dag tar slut börjar en annan och att vi lixom finns till för alltid.. det är någon slags övergång mellan det vi kallar liv och död som jag inte riktigt har kommit på hur det funkar än *s* men kanske är det därför som inte bäbisar pratar.. de vet hur det funkar men får inget säga =)

Näe fy.. det är sent, jag är trött och herregud vad jag svamlar! =)

• Apif la deuxième

Jag hatar att fundera på rymden, det ger mig bara en känla av att vara otillräcklig eftersom det inte finns nåt svar.

lieh: sv.wikipedia.org/wiki/Tider%C3%A4kning

• lieh

apif

Tack så mycket för den länken. Är alldeles för trött nu för att fatta men imorgon ska jag kasta mig över faktan och bli klokare.

• Apif la deuxième

Jag orkade inte heller läsa det, men jag blev också nyfiken på den frågan när du ställde den, så jag googlade snabbt, och sen ögnade jag igenom tills jag kom till nåt årtal, 525 tror jag det var, men jag ska också läsa noggrannare imorrn

• vackrastarflow

rymdfrågan får mig att känna mig så så liten så lite läskigt nästan!

• Ensamstående pappa

"Jag funderar på om jesus gick omkring och sa idag år 0 så ska jag....."

"År 0" används inte, utan år 1 följer direkt på år 1 f.Kr.
    Vidare var det inte förrän år 1582 som vår kalender togs i bruk, så jag tvivlar på att Jesus utgick från sin egen födelse när han pratade datum. Därtill räknade man väl fel på hans födelse med 2-8 år när man skulle börja med den nya kalendern.

• Trinda

Jag funderar om de färger som jag ser är samma som de som ni ser? Eller ser jag färgen röd när någon annan ser gul? Har jag Bara lärt mig att er gul är röd för mig?
    Någon som förstod

• Skarpa

Trinda: Precis det har jag också funderat länge på Tyckte ett tag att jag funnit ett tillfredsställande svar på frågan, då en kompis hade ritat en massa färgfläckar på ett papper, och skrivit alla färgernas namn. Då såg jag ju att rosa var rosa för honom också. Men sen kom jag på att det där inte håller, eftersom det han såg som rosa kanske jag skulle ha sett som blått, men han hade fått lära sig att blått heter rosa...

Tänk om allas favoritfärg egentligen är blått, bara att vi kallar det olika (men att alla ser samma nyans och tycker att den är finast). Typ... Fundersam

...men JAG har kul, i alla fall!
  • marina81

Färgerna ses nog ungefär lika av de flesta människor skulle jag tro, men vad de heter är ju såklart beroende på vilket språk man har men frågan är om färgerna ser ut sådär egentligen eller om de ser ut så för att våra mänskliga ögon uppfattar dem så. De kanske egentligen inte alls är som vi uppfattar dem..gäller de flesta saker förresten..

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Ensamstående pappa

Jag läste för några år sen om nåt djungelfolk nånstans som hade massvis med namn på olika nyanser av grönt och brunt. De kunde kolla på en nyans och identifiera precis vilken sort det var, ungefär som när vi ser skillnad på orange och röd.

Svar på tråden konstiga frågor....