• nyponsoppa

konstiga frågor....

Så här på kvällskvisten så brukar det dyka upp mängder av mystiska frågor i mitt huvud...
    Några är
    Finns tiden egentligen, vad var klockan när klockan uppfanns??? Förmodligen 00.00 men vem bestämde det????
    Varför är det alltid reklam samtidigt på alla kanaler??
    Vad har jag drömt om när jag inte kommer ihåg drömmen??
    Vem kom på ordet tårta, o varför just tårta????

Har ni några funderingar så här på kvällskvisten?

♥Stolt mamma till Alicia♥
  • Svar på tråden konstiga frågor....
  • Redbit

Måste vara oerhört hungriga designers!

Saffran kan man ju dessutom undra över hur den ser ut - mörkröd som i påsen, eller lysande gul som den blir när man blandar den med vätska?

Lattefärgade väggar ja... jag tapetserade vardagsrummet med latte-färgad tapet, och min svärfar kom förbi för att se hur det blev. Hans kommentar var "Men borde det inte vara mörkare?". Jag fattade ingenting tills jag insåg att "latte" inte var en del av hans vokabulär. Det var däremot "blatte"...

Men kanske finns det en tanke med att uppkalla färger efter smaker? De flesta vet onekligen (eller lär sig ganska snabbt) hur de ser ut, men framför allt har de flesta någon typ av positiv association till smak-orden - kan de överföras på färgerna lär de ju inte bli mindre populära!

• SkåneP

"Fast där är det väl snarare frågan om creme = grädde? "

Säg gräddfärgad då. Man man ser inte stavningen när man pratar med folk, det är ju ingen skillnad i uttalet mellen "kräm" och "creme".

- ...och är har vi en cremefärgad variant.
    - Jaha ja, jordgubb- eller rabarberkräm?

För den delen äter jag inte pannkakor med creme, dock gärna pannkakor med grädde.

• SkåneP

Redbit: "de flesta någon typ av positiv association till smak-orden"

Heh, så är det säkert. Fasadfärg i "spygrönt" säljer nog sådär.

• Little Ms Chatterbox

Varför har superhjältar slängkappa?

Att stålmannen är superstark pga dragningskraften på hans hemplanet var så stark att han är superstark här köper jag men hur kan han flyga? Eller kan han inte gå här på jorden? Svävar han sakta fram och passar på att pendla med benen så det ser ut som han går?

• SkåneP

Detta kan komma som en chock, så håll i hatten, men historien om Stålmannen och andra superhjältar är faktiskt bara rent påhitt. De finns inte i verkligheten.

• Little Ms Chatterbox

Hahaha... Vet mycket väl att stålmannen bara är saga men försök förklara det för en 4-åring som tror på fullt allvar att stålmannen ibland bor på nordpolen i en isgrunka när det är lite mycket för honom och när han tar på sig glasögonen finns det inte en endaste männska på denna jord som känner igen honom som stålmannen, en superperson, om han hade funnits så borde ALLA, inklusive min gamla mormor veta vem han är.

Blev moster till en FLbebis idag!
  • Redbit

Zander och Cayenne: Jag har ingen aning om vad Stålis-"mytologin" säger om hur han kan flyga, men det kan ju inte funka bara för att gravitationen var svagare på hemplaneten! Möjligen skulle han kunna hoppa väldigt högt och länge här då, men han skulle dala neråt relativt snabbt ändå.

Det mest intressanta med Stålmannen och andra flygande superhjältar i slängkappor tycker jag är typscenen när han fångar upp en skrikande vacker kvinna på väg att slå i backen efter ett fall från 20:e våningen eller så. Plötsligt dyker han bara upp, snappar upp henne från sidan och vips! så är hon räddad.
    MEN... hade det varit i verkligheten hade stöten av uppfångandet i sidled varit minst lika stor som den när hon slog i backen - dvs, hon skulle minst bli allvarligt skadad av själva räddningen! Tur superhjältarna inte finns på riktigt...

• Smultron är gott

1. hur vet man att man finns/lever..? och inte e i någon annans dröm eller att man inte ingår i en dålig/bra film istället och nån annan egentligen tittar på den?

2. va e meningen me livet egentligen..? är vi menade för nåt i livet?

3. hur vet man att man egentligen e lycklig och inte bara tror att man e lycklig?

4. och varför heter saker o ting som dom gör? tex varför heter stol, stol..? varför kallar vi våra barn och partners för älskling, sötnos osv och inget annat som tex stol?

nehe.. fixa kaffe nu o försöka vakna till :)

• SkåneP

1. Cogito ergo sum. Jag tänker alltså så finns jag. Dvs, om inget annat så finns åtminstone tvivlet på den egna existensen och det i sin tur tyder på att det som skapar den tankan finns. Alltså jag.

3. Definiera lycklig. Hur skiljer sig inbillad lycka från verklig lycka?

• Tyrell

SkåneP:

"1. Cogito ergo sum. Jag tänker alltså så finns jag. Dvs, om inget annat så finns åtminstone tvivlet på den egna existensen och det i sin tur tyder på att det som skapar den tankan finns. Alltså jag."

Det enda som finns enligt det resonemanget är din tanke. Den kan existera självständigt och därför behövs inte du för att berättiga dess existens.

Svar på tråden konstiga frågor....