• nyponsoppa

konstiga frågor....

Så här på kvällskvisten så brukar det dyka upp mängder av mystiska frågor i mitt huvud...
    Några är
    Finns tiden egentligen, vad var klockan när klockan uppfanns??? Förmodligen 00.00 men vem bestämde det????
    Varför är det alltid reklam samtidigt på alla kanaler??
    Vad har jag drömt om när jag inte kommer ihåg drömmen??
    Vem kom på ordet tårta, o varför just tårta????

Har ni några funderingar så här på kvällskvisten?

♥Stolt mamma till Alicia♥
  • Svar på tråden konstiga frågor....
  • SkåneP

"och hur lång är rymden egentligen den kan ju inte vara för evigt den måste ju ta slut nångång???"

Japp, rymden är inte oändligt stor, däremot växer (expanderar) den hela tiden.

När man tittar ut i rymden tittar men egentligen tillbaka i tiden. T.ex. du ser ju inte solen som den ser ut nu, utan hur den såg ut för 8 minuter sedan.

Samma gäller såklart när man tittar _riktigt_långt_ ut i rymden. Längst ute, så långt man nu kan se med avancerade teleskop och mojänger, "ser" man den s.k. kosmiska bakgrundstrålningen (som verkar se lika dan ut oavsett vilken punkt ut i rymden man riktar blicken mot).

Det man "ser" är universums "vägg", men inte en vägg så som vi tänker oss väggar i ett hus. Man tittar ju samtidigt tillbaka i tiden och det man ser är egentligen big-bang (eller så nära big-bang man nu kan se, universum när det bara var typ 100.000 år gammalt), som ägde rum för sisådär en 13 miljarder år sedan.

Snurrigt eller coolt? Jag tycker coolt.

• Tyrell

SkåneP:

För att förvirra ännu mer så tittar man alltid mot centrum, oavsett riktning från jorden. Det är ett koncept som är svårt att greppa. Allting ligger lika långt från universums mittpunkt.

• SkåneP

Klart som korvspad, bra att det blivit utrett.

Nästa fråga: "Finns tiden egentligen"

Ja. Tiden är den rikting i vilken entropin ökar.

(ett i min mening perfekt svar ska vara sant och korrekt, men samtidigt inte bära med sig någon avändbar information )

• Tyrell

SkåneP:

Jag är inte fysiker, men minskar inte entropin om man tillför energi?

• SkåneP

Entropin ökar hela tiden oavsett vad man gör.

Du kan förvisso med energi/kraft göra så ett ordningen ökar lokalt, men totalt sett så har energitillförlseln ändå ökat den totala entropin.

Jag har länge, som ett argument för att slippa städa, sagt att vi inte ska sätta oss över naturens lagar, försöka motverka entropin och leka Gud.

Fick tillslut förklarat(*) för mig att även om man, tex städar sitt hem så ökar entropin i form av värmeförlusten när man utför arbetet och annat som t.ex. förluster när elen som driver dammsugaraen genereras.

Entropin ökar hela tiden och kan funkar därför inte som en argument mot städning...

(*) Nackdelen med att leva tillsammans med en civ. ing.

• nyponsoppa

skåneP,
    Tur att vi har dig här i tråden så reder ut begreppen på våra snurriga frågor

♥Stolt mamma till Alicia♥
  • bizzy

jag laste en jatteintressant sak for ett tag sen, som har med det ensamstoende pappa sa i inlagg nr 20. man ser fler/farre nyanser och farger beroende po om det finns ord po dem i sproket!! pratades do om hav och horisont. vi har ord for boda, och vi ser ju skillnad po de olika bloa tonerna dar havet och horisonten mots. men en viss indianstam hade samma ord for hav och horisont, och de ser ingen skillnad po nyanserna!

• Ensamstående pappa

"Ja. Tiden är den rikting i vilken entropin ökar."
    "Entropin ökar hela tiden oavsett vad man gör."

Får det här några intressanta konsekvenser för tidsresor? Dessa är väl idag tillåtna enligt dagens fysik? Hmm, det är väl inte rent av det Asimov behandlar i sin bok? (inte klickat den än)

• bizzy

tiden ar du en dimention. vi kan ju fardas i olika riktingar i dimensionerna, dock ej annu i tiden, men logiskt sett so ar det ju helt mojligt. hoppas bara inte po det! varlden skulle bli heeelt wacko tror jag, allt skulle andras

Svar på tråden konstiga frågor....