• eisa

Är det rätt att ge bort godis i present?

Att ge bort godis är som att ge bort diabetes, fetma, hjärtinfarkt, cancer och stroke.

Vill man riskera att ens vänner/familj får det?

Godis verkar vara en vanligt förekommande present.

• Svar på tråden Är det rätt att ge bort godis i present?
  • eisa

Pin up

"Nej det gör jag inte men mat innehåller inte bara nyttigheter, men det vet du säkert redan."

Godis är ändå värre tror jag.

• lilla mej

ja men varför åka bil, eller äta mat, eller dricka alkohol, eller sola.....varför öka risken med något....

• Pin up car cruiser
    eisa skrev 2006-11-27 22:11:41 följande:
    Pin up"Nej det gör jag inte men mat innehåller inte bara nyttigheter, men det vet du säkert redan."Godis är ändå värre tror jag.
    Ja det är vad du tror.
    Jag tror annorlunda
  • Aaliyah

Man kanske ska komma ihåg att dödligheten faktiskt är 100 % för både chokladaskätare och andra.

• eisa

Aaliyah

Och man ska komma ihåg att vissa dör vid 60 och andra vid 110, och att levnadsvanor spelar roll, och att godis inte ligger på plus-sidan.

• Kristian vill bli pappa

nä jag ger alltid morötter eller vitamintabletter till mina kompisar - de tycker att jag är asnormal och en jädrans bussig kille.

• Mia83

Om man ger godis till någon så gissar jag att man tidigare har fått någon sorts indikation på att personen i fråga tycker om och äter godis. Med andra ord så har den personen troligen redan gjort sitt val angående hur densamma ställer sig till godisätande.
    Och om personen som får godiset inte tycker att man bör äta sådana onyttigheter så har han/hon faktiskt möjligheten att låta bli att äta det.
    Svårare än så behöver det inte vara.

• Mia83

"De gånger jag får godis i present (tex chokladask) så äter jag upp hela själv ganska snart, BÅDA lagren. Och det är nog fler än jag som har lite "dålig" karaktär.

Man kanske ska tänka sig för och inte bara "hon/han är vuxen och kan väl låta bli att äta då". Det är inte så lätt. "

Detta är väl ett ganska oansvarigt resonemang. Valet är ditt, punkt slut. Om man inte har självbehärskning nog att stå emot frestelsen trots att man har uppfattningen att det är skadligt så kanske man ska ta sig en funderare över varför det är så - och försöka lösa problemet.
    Är man nykter alkoholist informerar man troligtvis nära och kära att en flaska rött inte är en lämplig gåva.

• Oriana

DEt beror väl på vem man ger det till!?

• Mrs Smith

Sambons mamma är en godisgris av stora mått mätt. Hon ska alltid skicka med en massa godis när vi varit där, jag vet att det är av kärlek men det kan vara lite jobbigt också. Vi köper sällan godis, och då enbart mörk choklad. Men när man har vanligt godis hemma så kan man ju ibland inte låta bli, trots att det inte är så gott egentligen... Man blir liksom beroende av någon konstig anledning.

Värre blir det till jul när man får 4-6 chokladaskar, dessa räcker ju ofta in till slutet av januari, eller längre. Usch, hellre 3 praliner än 4 aladinaskar säger jag.

• Sexymala

Att ge bort godis gör väl inget, det är ju mottagaren som bestämmer om han/hon vill äta upp det..

Ja, det är farligt att leva, man kan ju dö...

• malinmm

godis är hälsokost för själen!!!!

• lejoch

Ja, varför skulle man inte ge bort godis?
    Jag skulle inte ge bort godis till någon som är väldigt överviktig eller har diabetes eller så, men annars ser jag inget problem med det.

• palmblad

Du får inga sjukdomar om du äter måttligt med socker eller fett. Sjuka sockerdebatt!

• AyaRan

Eisa

(har inte läst hela tråden, vet inte om ngn har sagt d här redan)
    kroppen känner ingen skillnad på socker och socker, alltså kvittar det- ur sockersynvinkel, om du får i dig en banan eller ett äpple eller en godisbit´(personligen håller jag mig i huvudsak till frukt eftersom det smakar fräschare)- kroppen känner bara igen sockret.

Jag hade inte gett bort godis till ngn jag VET har problem med diabetes- lr ngn som jag vet är socker-junkie, men väl till polaren osm kan ta en eller två (eller tre) alladin-godisar och sedan slå igen asken till nästa gng.

• Sissily

Jag tycker det är ok, har gjort det själv ibland, t.ex gjort en liten "bukett" av klubbor när kusinerna var runt tio, jätteuppskattat, eller nån "godiskaktus", det är ju så lite godis det egentligen handlar om.

Svar på tråden Är det rätt att ge bort godis i present?