• Trinity78

Vad är ett "datarum"?

Jag hör ofta ordet "datarum" men jag vet inte vad folk menar med detta.

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår...
  • Svar på tråden Vad är ett "datarum"?
  • Trinity78
    Lady Namárië skrev 2006-11-29 14:25:31 följande:
    Ett rum där Data sitter och skräpar ihop med en massa papper, böcker, pärmar, diagram etc. nu när TNG inte spelas in längre?
    Stackarn!
  • Lady Namárië
    Trinity78 skrev 2006-11-29 14:31:19 följande:
    Stackarn! Och mitt indiehjärta slår och slår och slår...
    Han kanske har ett extra huvud med sig att småprata med?

Sug på den här, då:

Om det finns data på hårddisken, är det då berättigat att kalla rummet där datorn står för datarum?
    ? Stand up and fight for your right to sit down ?
  • Petite
    Birgitta2 skrev 2006-11-29 14:29:00 följande:
    Nix Petite, "data" betyder "fakta".... Ordet Data kan aldrig bli Dator....
    Det är ju det jag menar, jag försökte vara rolig Fundersam Haha, humor är visst inte min starka sida. Jag menar att det är folk som slarvar med ordet dator och data som kan få ett datarum till ett datorrum. Jaja, jag försökte i alla fall
    Vissa dagar är du duvan, andra dagar är du statyn.
  • MittAndraJag

Jag kallar mitt rum för serverrummet för min knasiga sambo har fem datorer! 

• Trinity78
    Lady Namárië skrev 2006-11-29 14:33:21 följande:
    Han kanske har ett extra huvud med sig att småprata med?
    Som är 500 år äldre än han själv?
    Lady Namárië skrev 2006-11-29 14:33:21 följande:
    på den här, då:Om det finns data på hårddisken, är det då berättigat att kalla rummet där datorn står för datarum?
    Ooooh! Bra fråga!
  • Birgitta2

Sorry Petite... inte ditt fel att jag är humorlös idag....

• Trinity78
    Petite skrev 2006-11-29 14:35:05 följande:
    Det är ju det jag menar, jag försökte vara rolig  Haha, humor är visst inte min starka sida. Jag menar att det är folk som slarvar med ordet dator och data som kan få ett datarum till ett datorrum. Jaja, jag försökte i alla fall
    Jag förstod
  • Petite
    Birgitta2 skrev 2006-11-29 14:36:33 följande:
    Sorry Petite... inte ditt fel att jag är humorlös idag....
    Trinity78 skrev 2006-11-29 14:36:50 följande:
    Petite skrev 2006-11-29 14:35:05 följande: Det är ju det jag menar, jag försökte vara rolig  Haha, humor är visst inte min starka sida. Jag menar att det är folk som slarvar med ordet dator och data som kan få ett datarum till ett datorrum. Jaja, jag försökte i alla fall Jag förstod Och mitt indiehjärta slår och slår och slår...
    Jag ska jobba lite mer på mitt material innan jag testar det på fler i alla fall
    Vissa dagar är du duvan, andra dagar är du statyn.
  • Kaosspassageraren

Jag som är jurist är tvärsäker på vad datarum är:

Om man ska köpa ett företag gäller principen "caveat emptor", köparen må akta sig. Alltså, köparen har undersökningsplikt och måste ta reda på så mkt som möjligt om företaget hen köper. Säljaren ställer då iordning ett datarum, ett rum fullt med data om företaget: Bolagsrättsliga papper (bolagsordning, registreringsbevis, protokoll från styrelsemöten etc), avtal av alla de slag, info om anställda, mer eller mindre info om verksamheten, finansiella rapporter etc etc. När avtal är skrivet kan inte köparen komma och gnälla på ngt som de borde ha upptäckt i datarummet (förutsatt att inte säljaren i avtal tar ansvar för det el dyl förstås). Köparen går sedan in i detta rum med jurister och revisorer och utför en Due Diligence, en "DD" där de går igenom alla papper. Både den juridiska och den finansiella personalen skriver sedan rapporter om sina fynd och drar lite slutsatser om bolagets tillstånd. Bl.a. på denna info baserar köparen sitt bud och vad de vill ha med i köpeavtalet.

Datarum: ett rum fullt av data.

Svar på tråden Vad är ett "datarum"?