Vad är ett "datarum"?
Jag hör ofta ordet "datarum" men jag vet inte vad folk menar med detta.
Jag hör ofta ordet "datarum" men jag vet inte vad folk menar med detta.
Jag röstade på "ett rum som innehåller en eller flera datorer" och tänkte skriva ett inlägg om att det borde heta "datorrum" eftersom det innehåller datorer och inte data.
Men nu insåg jag att det kanske var det som omröstningen egentligen gick ut på - om man felaktigt säger data istället för dator. Och då röstade jag fel!
Trinity: Jag skrev så länge att jag inte läste hur tråden utvecklade sig. Kände mig sådär lagom humorlös när jag såg andra inlägg [generad smiley]. Men nu känns det bättre !
[Och ännu ett torrt tillägg blir väl att tesen caveat emptor gäller i de allra flesta köp, inte bara om man slår på stort och tjackar företag.]
eller den här........."han är en sån där som jobbar med data"
Eh........what?
för mej e ju ett datarum ett rum där man har datorn o en jävla massa papper o runt omkring i en enda röra....
*vill också ha en Data*
http://www.bloggers.it/aghenor/itcommenti/dataTNG.jpg
Fast även om begreppet "data" i sig står för själva informationen är det i vissa fall inte fel att använda det som förled i sammansatta ord. Se nedan från Datatermgruppen, http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a64. I just det här fallet är det dock tveksamt om datarum är korrekt eftersom man faktiskt avser ett rum fyllt med datorer?
Kommentar
I ord som leder tankarna till eller direkt avser apparaten, den konkreta tekniska sidan, bör dator- användas; således datordrift och datorinstruktion, liksom datornät (ett nät av datorer) och datorkommunikation (kommunikation mellan datorer). Det gäller även tillbehör till datorn: datorprogram, (dator)mus, datorskärm. Dator- bör även användas då man betonar att något utförs med hjälp av datorer: datoranimation, datortomografi, datorgrafik, datormusik, datorspel etc.
När man avser den information som finns lagrad i datorerna är data- det korrekta; således dataöverföring, dataregister och datakommunikation (överföring av data). Data- är även det naturliga vid allmänna och övergripande fenomen; således databranschen, datakonsult, dataavdelning, datatermer och datasystem (innefattar datorer, program, servrar m.m. liksom den tekniska lösningen och utformningen).
Observera att det finns en stor gråzon med svårbedömda termer där både data- och dator- är tänkbara. Samtidigt kan det konstateras att data- alltid varit vanligare än dator- och att många sammansättningar med data- som snarast borde ha skrivits med dator- har blivit så etablerade att de måste accepteras, som datakonst, dataprogram och dataspel.
Slutligen: Vi avråder bestämt från uttrycket datan för ’datorn’ eller ’datasystemet’. Vi avråder också från användningen av data som singulart massord i uttryck som nytt data, med bestämd form datat. Data är alltså fortfarande ett pluralt ord.
Skitbra alternativ!
När jag först läste frågeställning, så tänkte jag genast att jag skulle skriva förklaringen "Ett rum fyllt av information" (=data)
Ett rum med en eller flera datorer
Men här har vi även pärmar och annat skit