Varför inga tuffa kläder till flickor?
Marknaden styrs av efterfrågan. Efterfrågan är inte tillräckligt stor vilket innebär att det skulle kosta ohyggliga mängder pengar att plocka fram något som skulle tilltala ytterst få. Krasst men sant.
Marknaden styrs av efterfrågan. Efterfrågan är inte tillräckligt stor vilket innebär att det skulle kosta ohyggliga mängder pengar att plocka fram något som skulle tilltala ytterst få. Krasst men sant.
Molnet: Även små pojkar har en snopp, även om den kanske inte är så stor. Även barn ska väl ha bekväma underkläder?
Dessutom, är efterfrågan inte tillräckligt stor. Man kan inte som stor kedja tillverka plagg som enbart en liten del av kundkretsen vill ha. Företagen skulle gå back. Det är inte själva tillverkningen som är dyr, kostnaderna kommer när butikerna sedan står med stora lager av varor som inte säljer.
Tölander: Neutrala, enkla kläder ja, men jag talar om trosor med spindelmannen.
Tölander: Efterfrågan är inte tillräckligt stor helt enkelt. De plagg som plockats fram har inte sålt och kostat mycket pengar då de istället hamnat på lager och dammat. Tyvärr, men så är det!
Tölander: De är svåra att missa när de hänger längst fram. Jag har hört otaliga kommentarer om hur tråkigt det är med neutrala kläder, att det är mycket roligare att handla flick- eller pojkkläder. Majoriteten av kunderna hos den kedja jag arbetar hos, är inte intresserade av den typen av plagg.
Helmic: Man kan ha en aning då man testat andra liknande plagg. Varje månad sammanställs hos oss ett protokoll från varje butik med diverse önskemål från kunder eller avvikande kundbeteenden. Det är ytterst sällan önskemål om exempelvis spindelmannentrosor inkommer. De flesta önskemålen handlar om fler klänningar, mer festliga pojkkläder osv.
Helmic: Ja, inte kommer de och handlar hos oss i alla fall. Eller så är det mycket tysta med sina önskemål och fortsätter handla som de alltid gjort.
Färgmässigt har tillgången ökat. Det är inte längre enbart blått och rosa. Det är dock inte samma sak som spindelmannentrosor eller andra smala sorter. Kunder som önskar detta handlar uppenbart någon annanstans.
Molnet: Och din man tycker dina trosor är bekväma?
Molnet: Jag är inte totalt emot, MEN, jag jobbar med det och vet vad MINA kunder efterfrågar.
Molnet: Där slog du huvudet på spiken! Det finns butiker som enbart säljer svindyra underkläder, för vissa kunder gillar det. Andra tycker att H&M:s egna BH är jättebra.
Vi säljer de kläder VÅRA kunder efterfrågar. Vi säljer väldigt bra och VÅRA kunder är hemskt förtjusta i detta. Önskar man något annat går man någon annanstans. Det är som du själv säger, det finns butiker som inriktat sig på enkla barnkläder utan könsbestämning. De kunder som önskar den typen av kläder går dit. Men man kan inte begära att alla butiker ska ha samma typ av sortiment. Olika butiker har olika kundkretsar!
Molnet: Jag var uppenbart otydlig. Självfallet söker man tillfredsställa sina kunder i första hand och tillgodose deras önskemål. Den kundkrets som söker sig till oss har inte efterfrågat annat (en person på en internetsida gör inte någon som helst skillnad).
Önskar du en skjorta i hög kvalitet går du inte in på Obs och uttrycker din besvikelse över att de inte har några och kräver att de köper in. Istället går du till Stenströms där du anar att en bättre skjorta finns. Således gäller detsamma med barnkläder.
Isolde: Hos mig heter det inte Body Girl/Boy, utan helt enkelt Baby body, Baby överdel, Baby underdel och dylikt.
Men, jag förstår inte riktigt vad du vill komma till? Jag kommenterade det faktum att vi inte har kunder som efterfrågar annan typ av kläder än de vi säljer. Inte att pojkar inte kan ha en rosa body eller tvärtom.
MrsQ: Många butiker har så för att förenkla lagerstatus.
Inte: De flesta kunder har mål i mun och påtalar att ett plagg är jättebra, eller att de önskar något annat. På vilket sätt spelar det roll om kunden köper den blåa tröjan med bil på till sin dotter? Det är väl bara jättebra att kunden hittar den där biltröjan?
Inte: Fakta: Jag jobbar för tillfället i en klädbutik och många, många kunder, påtalar vad de saknar eller tycker om.
Inte: Vad som händer upp på HK kan inte jag svara på. Jag vet bara det som kommer till mig och mina kollegor på golvet. Jag vet också att de försök som gjorts inte alls gått särskilt bra utan mest kostat pengar.
alltomfiske: Mina kunder letar uppenbart efter färg och bryr sig inte om vilken sida kläderna hänger på. Korkade vet jag inte om jag tycker de är, snarast så pass öppna att de skiter fullständigt i var de hänger. Jag tvingar inte en pojkmamma att köpa den blåa bodyn, hon får gärna ta den gröna, gula, röda, oranga eller randiga.
alltomfiske: Den typen av frågor får du gärna ta högre upp i företagen. Det är inte butikerna i kedjor som bestämer detta, det görs högre upp.
alltomfiske: Huruvida de är supernöjda eller inte kan jag tyvärr inte svara på då min förmåga att läsa andras tankar är ganska låg. Jag kan bara svara för de kommentarer jag fått vilka ofta handlar om hur lätt det är att hitta eller att sortimentet är bra. Ibland inkommer frågor och önskningar om sortimentet. Dock inga om upplägget av butiken.