Ni som läst "Att föda utan smärta" - vad tyckte ni??
Är gravid i vecka 23 och har just lånat hem boken "Att föda utan smärta" och är lite nyfiken på - är det Verkligen så.. att man kan föda UTAN smärta?
Vad har ni för erfarenheter??
Är gravid i vecka 23 och har just lånat hem boken "Att föda utan smärta" och är lite nyfiken på - är det Verkligen så.. att man kan föda UTAN smärta?
Vad har ni för erfarenheter??
ELisa: Varför så upprörd?
Om du läst mina tidigare inlägg och följt hela tråden skulle du läst bland annat det som jag skrev till DaCiss:
"jag ser inte ner på dem som tar bedövning, inte alls!"
Jag ville bara veta vilka erfarenheter de som läst boken haft.
Jag tackar för svaret Clara
Jag gissade ju att ingen egentligen ser ner på andra och trro dom varit naiva eller på nått vis svaga eller så då dom inte tyckt att förlossningen varit simpel. Men ville mest fråga för att samtidigt uppmärksamma att ibland kan man undra, ibland låter det lite som om man ju måste trott att det skulle varit enkelt att föda barn då man kan läsa hur vissa säger att det beror på hur man tänkt sig innan, är man skiträdd och tror man ska dö av smärta brukar man bli positivt överraskad och t-vä-r-t-o-m. Just det där tvärtom får ju en att reagera. Jaha, om man alltså inte blev positivt överraskad betyder det att man trodde att det inte skulle ta ont alls eller vadå?
Men som sagt har jag ju gissat att det inte är så folk menar men ville uppmärksamma om det så att kanske inte skriver lika otydligt nsäta gång så någon annan slipper känna sig dålig eller illa till mods.
Hoppas du själv inte tog ilal vid dig av min fråga. För den var inte menad att göra dig upprörd elelr så. Ha en trevlig fortsatt vecka!
DaCiss: No hard feelings
Missförstånd kan lätt uppstå via diskussioner på nätet där man inte kanske uttrycker sig lika lätt i skrift som annars i tal..
Trevlig vecka du också!
Jag hade svinont när jag födde. Men jag tror absolut att detgår att föda utan smärta. Vet att flera har kunna öva sig till en smärtfri förlossning och tror inte att de människorna är unika eller ljuger. Jag kommer läsa mer omdet där vid nästa graviditet. Nu tycker ju jag att förlossningen var det häftigaste jag varit med om TROTS smärtan så jag föder gärna igen oavsett hur ont det gör men kan man slippa att ha jätte ont så hade jag föredragit det, då kanske man kunde vara lite mer vid medvetande nästa gång
Personligen tror jag inte att precis alla kan föda helt utan smärta och då utan bedövnignar och annat. På samma sätt som jag inte tror att någon skulle kunna få benet amputerat utan smärtstillande och utan att uppleva smärta. Vissa kanske skulle klara av att öva sig och förbereda sig såpass mycket men tror inte att på långt håll alla skulle kunna uppleva det smärtfritt. Och enligt en lista med de smärtsammaste saker en mäsnka kan vara med om som jag såg för några år sedan var längst upp på listan viss sorts ryggsmärtor, sen kom njursten på andra (eller var det tredje plats) och sen kom förlossning (eller så kom det på andra plats). Så helt smärtfritt tror jag inte alla kan få det oavsett hur mycket övning innan. Men det är min personliga åsikt. Helt klart tror jag man kan uppleva mindre smärta. Det är ju logiskt och klart att man upplever starkare smärta om man är spänd och nervös och rädd. Så är an lugn och har nått att koncentrera på upplever man klart mindre smärta än man skulle gjort om man var hysterisk.
Clara: Har följt hela tråden och jag har dessutom erfarenhet av en förlossning där allt som inte skulle hända, hände... Alla kan inte föda utan smärtlindring. Alla förlossningar är olika. Vi är alla olika individer med olika behov.
Upprörd? Nej, inte det minsta
Jag som trodde att vi diskuterade en bok.... Hurvida den är till hjälp eller inte. Om någon undrar så var det vad ag diskuterade inte hurvida det gör ont eller inte att föda barn.
Champis: jag har läst den boken, samt har erfarenhet av en svår förlossning där jag insåg att inget av de kurser jag gått var till hjälp, inte heller de böcker jag läst som t ex den boken som diskuteras. Alla har vi olika åsikter och olika erfarenheter och så ska det vara.
Jag tror inte att det går att föda helt utan smärta men att man kan förbereda sig mycket. Jag födde helt utan smärtlindring och använde mig mycket av psykoprofylaxandning och TNS-apparat och det fungerade jättebra. Jag slutade också jobba en månad före BFså jag ficj tid att varva ned. Sov också en stund mitt på dagen varje dag och tänkte mkt på att äta rätt (dvs mkt kolhydrater) för att vara förberedd.
Champis: Min mening var att diskutera boken, men sen blev många så upprörda över att jag trodde att det minsann skulle gå att föda utan smärta och det var väl då tråddiskussionen spårade ur..