• LykkeLee

Billig matsedel för fattig fembarnsmor

Vi kommer att få så j*vla lite pengar nu framöver eftersom min sambo blir utstämplad (eller vad det heter) från a-kassan och har inte jobbat ihop ngn ny period. Han har kvar sin 30% tjänst än så länge. Så nu har vi bara min lilla plus hans ännu mindre lön att leva på.. Soc är bara att glömma för vi har försökt och dom säger att vi har för mycket pengar (dom räknar ju alla barnbidrag plus att dom inte räknar låns om en utgift och vi har lån på över fyratusen i månaden).. Nåväl.. nu till frågan.. Kan ni snälla hjälpa mig att få ihop en fyraveckors matsedel för sju personer (fem barn mellan 12 och 3, tre killar, två tjejer) för 3000:- i månaden.. Jag kan inte.. men ni kanske kan.. alla förslag emottages tacksamt. Till saken hör att jag har en son som har en ätstörning och enbart äter mjukt bröd (typ rågtuben om ni vet vad det är, runta rågkakor i en lång påse) och pasta.. Psykolog och dietist har sagt att han ska äta det hjan vill ha i nuläget. Så bröd måste ingå i budgeten.

har man väl slagit yxan i båten får man ro som fan..
  • Svar på tråden Billig matsedel för fattig fembarnsmor
  • soffi86

hmmm
    nar jag jobbade i paris sa at jag superdupergod soppor (soppcafe tvars over gatan) ofta till lunch. jag larde kanna kocken och fick ett par av hans basta recept. de later billiga men jag vet inte riktigt. hoppas de kan vara till hjalp iallafall.

Recept för 4 portioner (jag har delat av da igentliga receptet var for 16 pers).

6 -7 gula lökar, cirka 500 g
    ca 1,5 msk smör eller margarin
    ca 1 l grönsaksbuljong
    (ev knappt 1 dl vitt vin)
    1/2-1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    1 krm timjan
    1 tsk herbes des provence
    kärlek (haha)

Skär löken i tunna skivor och fräs den i matfettet.
    Tillsätt buljongen och eventuellt vinet och låt soppan koka cirka 15 minuter.
    Smaksätt soppan och häll upp den i ugnssäkra portionsskålar.

andra forslag fran mig:
    minestrone soppa
    tomatsoppa med makaroner
    alibabasoppa

• soffi86

det var loksoppan iallafall skall hitta alibabasoppan med!

• LykkeLee
    soffi86 skrev 2006-12-03 17:14:01 följande:
    det var loksoppan iallafall skall hitta alibabasoppan med!
    Tack!
    har man väl slagit yxan i båten får man ro som fan..
  • Mia83

Havregrynsgröt är ett billigt alternaiv till frukost.
    Köttfärssås i alla dess former kan göras "såsigare", dvs med mindre köttfärs och lite redning och ändå bli jättegod.
    Pastasåser går att göra utav nästan vad som helst och blir ofta både billiga och goda.
    Se till att laga mycket mat åt gången och frys in i matlådor, så att det finns om/när pengarna tar slut.
    Lycka till!

• Mia83

Pannkaka är också billigt, det äter vi varje torsdag när ekonomin inte är vad den borde vara....

• Barn nr2

Korvgryta, korvstroganoff, köttbullar, hemmagjorda biffar på köttfärs, soppor och grytor är ju billiga där kan man använda vad man vill och har hemma. Köp storpack pasta och ris så blir det billigt.

• Turnit

Hejsan....Vad tufft för er.

Att baka sitt eget bröd hjälper väldigt mycket. Det gjorde jag när barnen var små och pengarna inte räckte till. Kokade gryta som jag gjorde extra mkt sås till. Pottatis och morötter var min grund i det mesta. Då kunde jag köpa en 20kg säck för 19.90.

Leta extra priser. Använd hel kyckling istället för filé.

En kycklinggryta jag brukade göra är så här:

en kyckling+ några ben om man är många.

fyll den med lök, morötter.

Krydda med grillkrydda

Lägg i en lergryta eller en gryta med lock.

Blanda en buljongtärning i varmt vatten ca 2dl så den löser sig, lite chilisås, eller ketchup.

Ställ i ugn ca 200g. Är det lergryta så ska ugnen vara kall när den sätts in.

Servera med ris. Skyn som blir i grytan är god som sås.

Lycka till.

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.Ruvardag 2 .?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Gäspan

Ta bort all läsk och alla chips förutom till födelsedagar.
    Servera morotscigarrer/ gurkstavar innan maten.
    Tänk mer vegetariskt. Kött eller fisk måste inte vara huvuddelen av middagen.

• MammaLi

Linsgryta och potatis och purjolöksoppa, drygar ut köttfärssåsen med rivna morötter och krossade tomater. brukar vi ta till när det tryter i kassan hemma hos oss.

• Shalita

Dryga ut köttfärsen med kål eller olika sorters bönor.

Linssoppa (krossade tomater, lök, röda linser, potatis, morötter).

Köp storpack av lök, potatis och morötter.

Svar på tråden Billig matsedel för fattig fembarnsmor