• LykkeLee

Billig matsedel för fattig fembarnsmor

Vi kommer att få så j*vla lite pengar nu framöver eftersom min sambo blir utstämplad (eller vad det heter) från a-kassan och har inte jobbat ihop ngn ny period. Han har kvar sin 30% tjänst än så länge. Så nu har vi bara min lilla plus hans ännu mindre lön att leva på.. Soc är bara att glömma för vi har försökt och dom säger att vi har för mycket pengar (dom räknar ju alla barnbidrag plus att dom inte räknar låns om en utgift och vi har lån på över fyratusen i månaden).. Nåväl.. nu till frågan.. Kan ni snälla hjälpa mig att få ihop en fyraveckors matsedel för sju personer (fem barn mellan 12 och 3, tre killar, två tjejer) för 3000:- i månaden.. Jag kan inte.. men ni kanske kan.. alla förslag emottages tacksamt. Till saken hör att jag har en son som har en ätstörning och enbart äter mjukt bröd (typ rågtuben om ni vet vad det är, runta rågkakor i en lång påse) och pasta.. Psykolog och dietist har sagt att han ska äta det hjan vill ha i nuläget. Så bröd måste ingå i budgeten.

har man väl slagit yxan i båten får man ro som fan..
  • Svar på tråden Billig matsedel för fattig fembarnsmor
  • N1an

Blodpudding
    Kycklingben brukar vara billigt. Ica Maxi brukar sälja för 15:- kg och de är färdigmarinerade.
    köttfärslimpa
    soppor med bröd

Handla frukt istället för godis.
    Popcorn som lördagsgodis.
    Köp saft

• Annamus

När vi har haft nästan helt tomt i skafferi och kyl, och mycket månad kvar på lönen, har jag gjort följande kulinariska, men inte helt näringsrätta måltider:

Potatis och köttfärssoppa
    Potatis och purjolökssoppa
    Löksoppa
    Pastasoppa, med eller utan köttfärs/kyckling
    Klimp på vetemjöl/vatten/salt med lite köttfärssås till.
    Kroppkakor på kvarblivet pulvermos
    Billig tacos: Råstekt potatis och rotfrukter blandat med tacoköttfärsen och i tacoskalen.
    Snabbmakaronipizza barn brukar älska den, lätta att göra mycket och frysa ner dessutom

Kommer inte på mer just nu... men det finns ju MASSOR. Speciellt på sopptemat. Och servera gärna hårdbröd till. Billigt och nyttigt.

I alla fall, är det lite med pengar så skippa dåhelt alla grönsaker som inte ger någon näring att prata om, tex. tomater, gurka och sallad, och satsa på framför allt broccoli, blomkål och liknande från frysdisken. Kolla priserna och jämför ordentligt, det lönar sig verkligen.

Lycka till!
    KRAM
    Anna

• Guldbarn

Ha kli i pannkakorna och andra saker som morötter mm, samt rågmjöl istället. Låt svälla så behöver du inte ägg i. Det bli också matigare. Du kan ha grökål i också och servera med lingonsylt.

Baka bröd själv. Sparar mycket pengar.

Linser är så mycket billigare och supergott. Dhal är enkelt och billigt.

Dhal:
    Lök
    Krossade tomater
    Röda linser
    Buljong och vatten
    Kryddor, som Gram Masala, Koriander, Spiskummin.
    Koka ihop. Servera med ris eller vad ni har lust med.

Om du tar resceptet ovan men har i morötter också och väntar med kryddorna. Låter det koka och häller i kokosmjölk, mixar den med mixerstav tills den blir alldeles krämig. Steker kryddorna i olja tillsammans med en chili och i soppan. Super matig soppa som verkligen mättar och sätter lite lyx på vardagen. Servera med bröd, ex Naanbröd som är lätt att baka.

Havregrynsgröt som nån sa.

Fullkornspasta är mer mättande. Råris också.

Gör egen tofu att ha i grytor tex. Sök recept på nätet. Billigt att köpa sojabönor, sen kan du använda det som blir över till att göra burgare.

Grönsaksburgare med vad du har för grönsaker och havregryn och ägg.

Mm... Lycka till!

• Guldbarn

Nu kom jag på en jätte god gryta till.

Kikärter, krossade tomater, blomkål och squash och kanske annat som kan tänkas vara i, typ lök och morötter. Koka färdigt. (köp kikärter som måste läggas i blöt, mycket billigare). Buljong och kyddor som garam masala, koriander, spiskummin mm. Häll i lite youghurt, typ mild och mango chutney. Gott till ris.

När du skalar grönsaker, spara skalet, samla allt som stjälkar och så och koka tillsammans + ev. lite salt och använd som buljong.
    Herbarmere är också billigare och bättre änn buljongtärningar.

Gör egen sesammjölk, jätte billigt och använd i mat, som pannkakor och så, ev till gröten på morgonen. Unvik att dricka annat änn vatten. Ät ordentligt så blir ni inte småsugna på skitmat.

Förbered maten i förväg för att det inte ska bli dyrt när hungern faller på!

• Gäspan

Just det! Fläskpannkaka. Potatisbullar gjorda på gårdagens potatismos.

• Svedalatös

gå in på tastlines hemsida

de har matsedlar för olika behov

bl.a billiga veckan...

• LykkeLee

Gud vad ni är gulliga.. Lördagsgodiset blir svårast.. mina barn kommer nog inte bli så förtjusta över att få frukt till lördagsmyset.. inte heller popcorn.. måste nog hitta ngn "billighetsbutik" och storhandla goidis och portionera ut i små påsar.. ser ju mycket ut om det är i SMÅ påsar.. hehe..

Jag ska ta till mig allt vad ni har skrivit och försöka få ihop ngn bra matsedel..

Kram på er

har man väl slagit yxan i båten får man ro som fan..
  • Ingen dans på rosor

Som tidigare nämnts är linser och bönor utmärkt kost till lågt pris. Det gäller dock att köpa de torkade varianterna, konserverna drar snabbt iväg i pris. Gör storkok av linser och bönor och frys in. Röda linser kan du använda nästan som köttfärs, de passar i samma typ av rätter.

Visst är det bra att mer övergå till vegetarisk kost, var dock vaksam så ni får i er tillräckligt med protein. Det kräver lite kunskap men går ganska snabbt att få koll på. Sojabönor innehåller mest fullvärdigt protein, se annars till att komplettera bönor och linser med pasta, couscous, bröd eller liknande.

Lycka till!

• Ylwis

Gör erat eget godis!
    då får barnen vara med oxå!

sen ska du få den här länken :
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m14331877.html

baka eget bröd, finns m¨ånga bra recept i kokböcker och på internet.

saft- köp och koka själv. finns en saft essens som heter mormors godaste tror jag  där du kokar en  sockerlag och tillsäteer denna ( flaaskan ca 15 kr + en påse socker för ca 15) blir ca 4 liter outspädd saft.

åk på willys,öb,rusta och handla  godis, mat, hushållsgrejjer.
    spara rester och värm.

pannkaka går alltid hem men det kan man ju inte äta i fyra veckor
    köp pasta och gör billig pasta sås av krossade tomater.

Mamma till Alvyn 051015
Svar på tråden Billig matsedel för fattig fembarnsmor