• LykkeLee

Billig matsedel för fattig fembarnsmor

Vi kommer att få så j*vla lite pengar nu framöver eftersom min sambo blir utstämplad (eller vad det heter) från a-kassan och har inte jobbat ihop ngn ny period. Han har kvar sin 30% tjänst än så länge. Så nu har vi bara min lilla plus hans ännu mindre lön att leva på.. Soc är bara att glömma för vi har försökt och dom säger att vi har för mycket pengar (dom räknar ju alla barnbidrag plus att dom inte räknar låns om en utgift och vi har lån på över fyratusen i månaden).. Nåväl.. nu till frågan.. Kan ni snälla hjälpa mig att få ihop en fyraveckors matsedel för sju personer (fem barn mellan 12 och 3, tre killar, två tjejer) för 3000:- i månaden.. Jag kan inte.. men ni kanske kan.. alla förslag emottages tacksamt. Till saken hör att jag har en son som har en ätstörning och enbart äter mjukt bröd (typ rågtuben om ni vet vad det är, runta rågkakor i en lång påse) och pasta.. Psykolog och dietist har sagt att han ska äta det hjan vill ha i nuläget. Så bröd måste ingå i budgeten.

har man väl slagit yxan i båten får man ro som fan..
  • Svar på tråden Billig matsedel för fattig fembarnsmor
  • Gäspan

Vi har bytt ut fredagsmyset mot vindruvor och popcorn. Och ungarna tog det faktiskt bra!
    Lycka till

• Redbit

Gör en jätteladdning Nikkaluoktasoppa och frys in det som inte åt direkt!
    Gott, nyttigt, enormt billigt och mjukt bröd passar utmärkt till.
    Recept finns t ex på ICA:s hemsida.

• Ylwis

soppor är alltid billigt att göra och  det kanske inte krävs så mkt ingredienser i alltid.
    Bondomellet i ugnen av kokt potatis, korv,lök man  kan även ha i lite frysta grönsaker.

Är du mammaledig eller  arbetslös?

tänkte att du kan ju eller din sambo arbeta lite extra som städare eller i vården. jag är ju uska och mmaledig men jag jobbar som timvikareie nu i vården. annars så har jag inget arbete men , tex 2 dagar i veckan drygar ut kassan bra.

Mamma till Alvyn 051015
  • Malve

Hej!
    Om du har kött, korv o.dyl i grytor så skär det i pyttesmå bitar, då behövs inte så mycket - och ha mycket sås, jag brukar reda med mjölk och mjöl - creme fraiche eller grädde fördyrar.

*Risotto: mycket ris, köttfärs och frysta blandgrönsaker. Krydda efter smak.
    *Kassler/korvgratäng: Kokt ris eller pasta blandas med småskuren kassler eller korv (behövs inte så mycket för att ge smak)+frysta grönsaker+ketchup+krydda. Lägg i en form och häll på mjölk. Ev. ost över (fast det blir ju dyrare). Gratinera i ugnen.
    *Raggmunk med lingonsylt

Min man brukar göra ett smarrigt dajmgodis som vi har som lördagsgodis ibland. Eller gör chokladbollar.

• Mrs Moneybags

Jag håller med - soppor är suveräna. Då behöver man inte lika mycket kött per person heller och så kan man ju förstås göra dem helt vegetariska. Baka bröd och ät till för mättnad.

Gröt är perfekt, ett mål om dagen kan vara havregrynsgröt.

Ett mål äter ju barnen i skolan. Säg till barnen att äta ordentligt i skolan så att de inte går hungriga.

Middagen kan vara något enklare, om det inte är en soppa kan det vara kyckling i ugn (hel kyckling brukar vara billigt) med kokt potatis.

Fredags-snacks: ugnsrostade potatisklyftor med dipp av yoghurt och kryddor.

Grönsaker som tomat etc är dyra så köp hellre våra nyttiga och goda rotfrukter, det är verkligen billigt.

Pojken ska naturligtvis äta som han vill och kan.

Lycka till!!! Och hör om ni kan få anstånd med lånet någon månad tills mannen fått nytt jobb!

• N1an

Lidl säljer suuuperbilligt godis. (om du nu har någon i närheten)

• Annamus

Ja just det där med lånet ja, anstånd helt brukar inte gå så bra, men däremot brukar man kunna få lägga om lånet och få amorteringsbefrielse under en period, bara betala räntan så att säga. Så gjorde jag och gubben när han pluggade sista året, ett år amorteringsbefrielse. Vi hade INTE överlevt annars.

• Trollens mamma

*Baka brödet själv.Sparar massor med pengar.

*Gröt!Jag gör gröt 2 gånger/veckan som middag när jag vet att dom ätit bra på dagen.Idag åt vi grahams-blåbärsgröt.Smörgås till och alla blev mätta och belåtna.

Grahams-blåbärsgröt(4 port.)

1 liter vatten
    2.5 dl grahamsmjöl
    1 tsk salt
    1 dl socker
    3-4 dl blåbär

Koka upp vattnet,salta.Vispa ner mjölet,låt koka på svag värme i 20 min.I kokningens slutskede häll i socker och blåbär.Klart!

Lycka till!

• Nallatalla

MAn kan dryga ut köttfärsen med rivna morötter,det går jättebra!
    Passa på att handla typ krossade/passerade tomater på ÖB eller så.
    Finns även billiga märken på matvaruaffärer. Typ Euroshopper och dylikt.
    Handla även hem massor av pasta och ris.
    Ska du använda grönsaker i grytor etc är det billigare att handla färska än frysta. (om man inte hittar superbilligt någonstans)
    Även om vi inte sitter illa till ekonomiskt så brukar jag passa på att fylla på i frysen och skafferiet när det är specialpriser.
    Lidl har en del billigt,grönsaker och frukt kan du hitta där till bra pris!
    Skippa läsk och godis,det är massor av pengar Ni kan spara där.
    Om barnen absolut ska ha godis, se till att köpa det på tex ÖB
    Köp dunkar med saft,jag dricker mest vatten med citronskivor,gurkskivor eller annat gott i. (både nyttigt och gott)
    Något som är bra att göra är storkok.
    Om du köper billig köttfärs eller kött till bra pris gör en stor gryta och frys in det som blir kvar.

Hoppas att det ordnar sig för Er/ Nalla

• EJL

billiga rätter jag kan komma på.

pasta med tonfisksås (krossade tomater, lök, buljong, tonfisk, kryddor)

paj med allt du har hemma, ostkant, nåt ägg, smörgåspålägg eller fryst broccoli, paprika, champinjoner på burk osv)

hemgjord pizza, samma ide som pajen

vegetarisk lasagne med ostsås+ tomatsås istället för köttfärsås(hemgjord billigast)

risotto med grönsaker blandat i riset och bara liite kyclingfile som du skär i bitar och rör i...dryga ut med champinjoner...

byt ut en middag i veckan mot gröt+ mackor. tex havregrynsgröt....

gör smoothies eller milkshake på "myskvällen" mycket billigare än godis och chips...och kan se lyxigt ut med sugrör i höga glas....
    bigpack glass+ bananer är inte så dyrt, och glassen räcker flera veckor....

.:*mamma till Leon & lillebror i magen bf 24 mars*
Svar på tråden Billig matsedel för fattig fembarnsmor