• Minday

    Ska vi skriva en bok?

    Alla kära hjärteslitna änglamammor!

    Här har jag samlat alla kommentarerna för att ni ska få se i vilken stor omfattning dessa haglar...
    Ska vi samla dessa och fler till en bok och ge ut som handbok till de som undrar vad de INTE ska säga?

    Kramar er alla-med gråt i halsen och skratt någonstans blandat..


    Våra samlade kommentarer hittills:


    Om det är någon jag glömt ta med, så fyll på—och kom gärna med nya stoff till boken ”Dumbassängen”


     *När jag fick missfall var det så jobbigt! *Det hjälper inte att sörja (sagt samma dag då min son dog)  *Lärare i min yngsta dotters skola: Det har hänt något med din dotter- vi borde utreda vad som hänt. Två veckor efter storebrors bortgång.  *Se det från den ljusa sidan! Du har ett barn mindre att bekymra dig om! =) + =) -- bara för att det var hon som sa det. *Har du inte kommit över det än?—ca 2 år efter sonens bortgång *två veckor efter vår sons födsel och död, då en vän undrarde: Har ni kommit över det än?  *Tur hon dog efter 3 dagar och inte när hon var äldre – .*Jaså ni ska ha begravning!!! *Det är som att begrava sin hund! *Lämna det bakom dig! *Du har ju fler barn! *Tänk på syskonen! *Ryck upp dig! *En mamma på min äldsta sons fotboll undrade om jag såg det-såg vaddå ? svarar jag...Då säger hon-barnet.....mm säger jag vi hade honom hos oss i 6 timmar, hon nämnde aldrig mer min son för mig.... *Vid en diskussion ca 1,5 år efter att jag förlorat min lille Elias (jag gråter) säger min egen syster: jag trodde inte du tog det här så allvarligt (alltså att jag förlorat honom). ?!?!  *Detta kommer du över detta händer folk varje dag och du sak inte vara så ledsen över detta nu utan gå vidare..  *: "På´t igen bara". *Det var bäst det som hände. Han hade säkert blivit handikappad annars. (!?) *Har sagt till alla att inte prata om det som hänt så att du lättast kan glömma. *Missfall är ju jättevanliga *Skulle jag få välja skulle jag ändå välja att mitt barn dog så tidigt än att det hade gått nio hela månader *Jag förstår precis hur du känner dig. Blev ju utbränd för några år sen och hade svårt ett tag att träffa folk *Det borde inte vara lika jobbigt nu. Det är ju andra gången samma händer *Vilken varm sommar vi har haft. Har du badat mycket? –efter Ett förlorat barn och ett sent missfall samma halvår!! *Har mått så dåligt sista tiden. För alla frågar hur det är med dig hela tiden. *Är så orolig att jag skulle vara med barn hela tiden. Det är jättejobbigt. Kan ju inte prata med dig om abort heller just nu. *Kom ihåg att detta inte är en tragedi. Tragedi är det som hände i Thailand, Tsunamin. Kom ihåg att det bara var ett spädbarn du förlorade *2 veckor efter Ellas död och frågade min svägerska hur det var med oss. När jag svarade hur jävligt allting kändes svarade hon: "Det var inte riktigt därför jag ringde, jag vill bara höra om ni kommer med på festen på lördag..." *Men lilla gumman så där ledsen kan du ju inte vara! Det var ju bara ett barn. Du får flera... Världen är ju full av barn som behöver en moders ömma famn du kan väl ta något av dessa... *Det känns så tomt och ensam just nu för att XX (hennes son) går på dagis! (Nähä, hur tror du det känns att fölora sin son?) *Kan vi inte träffas och luncha så kan vi prata om roliga saker! *Tänk på dom som inte kan bli med barn! *Jag vet en som fick 12 barn och alla dog. HON hade det jobbigt en tid.  *Det var nog kanske bäst det som skedde.. man vet ju inte vilka hemska motgångar han kanske skulle ha fått i livet. *Du en olycka kommer sällan ensam! Enligt uppgift kommer M (min sambo) bli uppsagd. (hon kastade det i ansiktet med sensationslystnad, som tur var visste jag redan om det) *Du det kommer ordna sig! *Skrikit av en nära släkting som varit utbränd i 3 år:
    - Jag mår inte heller så bra!!!! (Jag svarade om du tycker att det är värre att vara utbränd än att förlora ett barn så har vi inget att säga varandra) *Jamen finns det inget ljus i mörkret? *När du väl blir mamma kommer du känna vilken oändlig kärlek man kan känna till sitt barn *Men oj det måste ha varit jobbigt! Men du hade inte ni köpt hus? *Det finns en mening med allt *I kortet hade hon skrivit -Ta hand om varandra och gläds åt era barn...... *Har du några mammakläder som jag kan låna? *Nej, sa mormor, de har glömt de ungarna nu *Om ni visste hur det står till med miljöförstöringen så skulle ni inte vilja ha barn *När ni får nästa barn kommer ni känna att det fanns en mening med det som skedde *Man måste gå vidare *Ni kan få fler barn*Du har hur många år på dig som helst". *Stressade du när du var gravid? *.. hur kan du!? du som har 4 friska det kan ju hända ngt denna ggn.. kroppen kanske inte klarar en normal grav till? tänk om du får missfall.. och tänk på alla de som Inte KAN FÅ BARN ELLER FÖRLORAT ETT BARN att du inte är nöjd!!! *En ytlig bekant undrade om det var bättre nu ? jag svarar ehh - nej ....Och sen förklarar jag att du jag måste gå vidare (första ggr jag tog mig till ett klädvaruhus , efter Henkes död)..Då säger hon -åja du ser pigg ut.... *Hur kunde du flyga i v26,det vet ju alla att det inte är bra.  *Jag sa ju åt dig att inte skotta! *Varför planerade ni att föda i afrika, man vet ju hur läkarvården är där. *En kvinnlig bekant sa till mig veckan innan mitt mf att blixten slår inte ner två gånger på samma ställe. *Det blir tredje gången gillt" *Ni är ju så unga *Det går fler tåg *Någon månad efter att Emilia föddes ringde pappa och frågade hur det var. -Inget vidare, svarade jag. -Men det är ju fredag, tyckte pappa *-så du kan ju förstå vilken jä-la sommar jag haft , först ni med ert sen dottern som var yr. *Nu får jag höra efteråt av denna sk. "kompis" (eller rättare sagt usla vän!!) att hon var "tvungen att sitta o lyssna på mina dumma kommentarer om vad folk hade sagt, hade du vetat vad du skulle säga eller???" Ehhh....näe, man har inget bra att säga när någon förlorar ett barn! *Bara några veckor efter att Elias dog uttryckte sig en kompis så här finkänsligt, Har ni återhämtat er ännu? *”Då var det ju bäst som skedde” Kommentar från ytligt bekant när de fick reda på att vår dotter inte ”bara” dog utan hon hade även Downs syndrom *Var inte ledsen du får en ny snart. *Jamen du är ju så ung du kan väl få fler *Tur att det hände nu innan du hann lära känna henne bättre! *Om hon ändå skulle bli handikappad så var det väl lika bra... *"Men ryck upp dig” *Tänk att du har fler barn *Han har det bättre där än här *Bättre att det hände nu medans hon är liten och inte sedan! *Vilken tur att hon inte hann komma hem, det måste ha varit värre *Vi får snart göra som vi gör med farmor, lägga upp maten till dig. Hon äter så ynkligt *Du är väl för gammal för att få sån där aneroxi.. *Men hur länge ska du vara ledsen? *Ja, men du kan du ju komma till min fest så du får nya kompisar!!! *Mår du dåligt ÄN *--och hon var bara 85 år när hon dog. Så orättvist. * Sladdenskåne.. din situation när de ropade GRATTIS—och du tvingades säga att han är död.. *Kyoko—när din man utsattes för det jobbiga inför mötet— *Englabella: -- det du utsattes för, när du skulle försöka återgå till ditt arbete. =( *Humma—din lillebror.. Den dåliga stämningen som bodde hos människorna omkring. 

    *..fick en fråga…”jo, du vet NN(gemensam bekant) ska ju få barna i vår, ni har väl en barnvagn ni inte behöver…”


     

    *har du inga mammakläder som jag kan få /låna?


     

    *En annan sa att det var klumpigt av oss at beställa barnvagn så tidigt.


     

    *”ja, men en tredje gång kan det ju inte gå fel? Ni får se det positivt.”


     

    *Ni ska kanske försöka skaffa en ”ny”


     

    *Satsa på karriären istället.


     

    *Hon kan inte förstå hur jag kände för hon har inga egna barn.


     

    *Vilken tur att han inte dog i en bilolycka, nu har du ju hunnit vänja dig vid tanken.


     

    *Hoppas att han kryar på sig (efter att jag har berättat att han dör inom den närmaste veckan)


     

    *Vet inte hur det känns men kan föreställa mig, du vet ju hur jobbigt jag tyckte att det var när Lukas dog (En katt som dog vid 12 års ålder)


     

    *Min kompis har också förlorat sin mamma


     *Något märkligt händer alltid med kvinnan i vår närbutik när jag kommer fram till kassan..Hon slår in varorna men när gravljusen ska slås in lyfter hon upp ljusen från bandet och tittar på mig med ett leende sen säger hon alltid -jaha ja med ett leende...Och varje ggr tänker jag , var f-n e det roliga med det...+ att det står fler folk i kön som bara stirrar. 

    *Visst känns det lite lättare denna gången du har ju änna lärt dig hantera sorg efter din pappas död, (sagt efter moderns bortgång)

  • Svar på tråden Ska vi skriva en bok?
  • Minday

    Det blandade ihop sig -- försökte göra en punktlista, för att det skulle vara lättare att se alla kommentarer--

  • Mazri

    Helt sjukt att folk säger dessa saker... Men "skönt" att se att det inte bara är de runt mig som är "korkade" eller att det inte bara är jag som reagerar på dessa urbota dumma kommentarer....

    Min egen mor kallar Williams död för "missfallet". Och blir helt konstig när jag säger typ "Jag kan komma förbi dig sen, jag ska bara gå och hälsa på William först" när jag ska till hans grav.
    För det första...MISSFALL?!?! Min son var inget missfall!!

    Kramar till er alla!!
    Mazri, änglamamma till William f/d 27/4-06

  • matten68b

    Jag har också fått dumma kommentarer sen vi förlorade vår 8årige son. Det som tog priset var väl ändå: -Nu behöver ni ju inte lekstugan som han lekte så väldigt i, så kan jag få köpa den? Det kläckte kärringen ur sig när hon ringde bara en månad efter Markus död...Inte så att hon ens beklagade sorgen...Jag slängde på luren......

  • MansonDust

    En skrev detta om mej några dagar efter vi förlorat vår flicka i v. 18. 'Där sitter hon och gullar med sitt aborterade foster !" Finkänsligt..

  • Madicken

    Jag har en till kommentar, vet inte om den finns i inlägget men skriver den ändå.
    "Det är sånt som händer..."

  • Minday

    Usch vad upprörd jag blir!!!!

    -"Nu behöver ni ju inte lekstugan som han lekte så väldigt i, så kan jag få köpa den?"
    HUR KAN MAN BARA GÖRA SÅ?????? VARFÖR?????

    "Där sitter hon och gullar med sitt aborterade foster!
    Åhhhhhh--- saknar ord för människornas uppenbara grymhet!

    Det är sådant som händer--- NÄHÄÄÄ???? Men det har inte hänt dem!

    Kära ni.. tack för era bidrag! Kramar er varmt och tänker: Det finns faktiskt MÄNNISKOR som förtjänar att kallas så. De kommentarerna är morbida!

  • lurv

    När det hade gått 3 år efter min dotters död så fick jag kommentaren: "Nu har det ju gått så lång tid så nu kan du väl glömma henne". Denna underbara kommentar kom från en av mina nära anhöriga.

  • Mammatillfem

    lurv
    Sådan IDIOTISK kommentar!!!!

    Det verkar som om folk tror att man kan det (inte klokt) efter ett tag? VAD TROR DE? Ens älskade BARN?
    De tror väl att "tiden läker alla sår"...vilket vi vet att den INTE gör... Vi stackars,sårade mammor fråntagna något av det viktigaste i våra liv-vårt BARN! Ofattbart-jag möter mkt klumiga kommentarer jag med,och de blir väl värre med tiden,antar jag...ARG!

  • Minday

      *-Nu behöver ni ju inte lekstugan som han lekte så väldigt i, så kan jag få köpa den? 
    *När jag fick missfall var det så jobbigt!

    *Det är sådant som händer.

    * Där sitter hon och gullar med sirr aborterade foster...
     *Det hjälper inte att sörja (sagt samma dag då min son dog)  *Lärare i min yngsta dotters skola: Det har hänt något med din dotter- vi borde utreda vad som hänt. Två veckor efter storebrors bortgång.  *Se det från den ljusa sidan! Du har ett barn mindre att bekymra dig om! =) + =) -- bara för att det var hon som sa det. *Har du inte kommit över det än?—ca 2 år efter sonens bortgång *två veckor efter vår sons födsel och död, då en vän undrarde: Har ni kommit över det än?  *Tur hon dog efter 3 dagar och inte när hon var äldre – .*Jaså ni ska ha begravning!!! *Det är som att begrava sin hund! *Lämna det bakom dig! *Du har ju fler barn! *Tänk på syskonen! *Ryck upp dig! *En mamma på min äldsta sons fotboll undrade om jag såg det-såg vaddå ? svarar jag...Då säger hon-barnet.....mm säger jag vi hade honom hos oss i 6 timmar, hon nämnde aldrig mer min son för mig.... *Vid en diskussion ca 1,5 år efter att jag förlorat min lille Elias (jag gråter) säger min egen syster: jag trodde inte du tog det här så allvarligt (alltså att jag förlorat honom). ?!?!  *Detta kommer du över detta händer folk varje dag och du sak inte vara så ledsen över detta nu utan gå vidare..  *: "På´t igen bara". *Det var bäst det som hände. Han hade säkert blivit handikappad annars. (!?) *Har sagt till alla att inte prata om det som hänt så att du lättast kan glömma. *Missfall är ju jättevanliga *Skulle jag få välja skulle jag ändå välja att mitt barn dog så tidigt än att det hade gått nio hela månader *Jag förstår precis hur du känner dig. Blev ju utbränd för några år sen och hade svårt ett tag att träffa folk *Det borde inte vara lika jobbigt nu. Det är ju andra gången samma händer *Vilken varm sommar vi har haft. Har du badat mycket? –efter Ett förlorat barn och ett sent missfall samma halvår!! *Har mått så dåligt sista tiden. För alla frågar hur det är med dig hela tiden. *Är så orolig att jag skulle vara med barn hela tiden. Det är jättejobbigt. Kan ju inte prata med dig om abort heller just nu. *Kom ihåg att detta inte är en tragedi. Tragedi är det som hände i Thailand, Tsunamin. Kom ihåg att det bara var ett spädbarn du förlorade *2 veckor efter Ellas död och frågade min svägerska hur det var med oss. När jag svarade hur jävligt allting kändes svarade hon: "Det var inte riktigt därför jag ringde, jag vill bara höra om ni kommer med på festen på lördag..." *Men lilla gumman så där ledsen kan du ju inte vara! Det var ju bara ett barn. Du får flera... Världen är ju full av barn som behöver en moders ömma famn du kan väl ta något av dessa... *Det känns så tomt och ensam just nu för att XX (hennes son) går på dagis! (Nähä, hur tror du det känns att fölora sin son?) *Kan vi inte träffas och luncha så kan vi prata om roliga saker! *Tänk på dom som inte kan bli med barn! *Jag vet en som fick 12 barn och alla dog. HON hade det jobbigt en tid.  *Det var nog kanske bäst det som skedde.. man vet ju inte vilka hemska motgångar han kanske skulle ha fått i livet. *Du en olycka kommer sällan ensam! Enligt uppgift kommer M (min sambo) bli uppsagd. (hon kastade det i ansiktet med sensationslystnad, som tur var visste jag redan om det) *Du det kommer ordna sig! *Skrikit av en nära släkting som varit utbränd i 3 år:
    - Jag mår inte heller så bra!!!! (Jag svarade om du tycker att det är värre att vara utbränd än att förlora ett barn så har vi inget att säga varandra) *Jamen finns det inget ljus i mörkret? *När du väl blir mamma kommer du känna vilken oändlig kärlek man kan känna till sitt barn *Men oj det måste ha varit jobbigt! Men du hade inte ni köpt hus? *Det finns en mening med allt *I kortet hade hon skrivit -Ta hand om varandra och gläds åt era barn...... *Har du några mammakläder som jag kan låna? *Nej, sa mormor, de har glömt de ungarna nu *Om ni visste hur det står till med miljöförstöringen så skulle ni inte vilja ha barn *När ni får nästa barn kommer ni känna att det fanns en mening med det som skedde *Man måste gå vidare *Ni kan få fler barn

    *Du har hur många år på dig som helst". *Stressade du när du var gravid? *.. hur kan du!? du som har 4 friska det kan ju hända ngt denna ggn.. kroppen kanske inte klarar en normal grav till? tänk om du får missfall.. och tänk på alla de som Inte KAN FÅ BARN ELLER FÖRLORAT ETT BARN att du inte är nöjd!!! *En ytlig bekant undrade om det var bättre nu ? jag svarar ehh - nej ....Och sen förklarar jag att du jag måste gå vidare (första ggr jag tog mig till ett klädvaruhus , efter Henkes död)..Då säger hon -åja du ser pigg ut.... *Hur kunde du flyga i v26,det vet ju alla att det inte är bra.  *Jag sa ju åt dig att inte skotta! *Varför planerade ni att föda i afrika, man vet ju hur läkarvården är där. *En kvinnlig bekant sa till mig veckan innan mitt mf att blixten slår inte ner två gånger på samma ställe. *Det blir tredje gången gillt" *Ni är ju så unga *Det går fler tåg *Någon månad efter att Emilia föddes ringde pappa och frågade hur det var. -Inget vidare, svarade jag. -Men det är ju fredag, tyckte pappa *-så du kan ju förstå vilken jä-la sommar jag haft , först ni med ert sen dottern som var yr. *Nu får jag höra efteråt av denna sk. "kompis" (eller rättare sagt usla vän!!) att hon var "tvungen att sitta o lyssna på mina dumma kommentarer om vad folk hade sagt, hade du vetat vad du skulle säga eller???" Ehhh....näe, man har inget bra att säga när någon förlorar ett barn! *Bara några veckor efter att Elias dog uttryckte sig en kompis så här finkänsligt, Har ni återhämtat er ännu? *”Då var det ju bäst som skedde” Kommentar från ytligt bekant när de fick reda på att vår dotter inte ”bara” dog utan hon hade även Downs syndrom *Var inte ledsen du får en ny snart. *Jamen du är ju så ung du kan väl få fler *Tur att det hände nu innan du hann lära känna henne bättre! *Om hon ändå skulle bli handikappad så var det väl lika bra... *"Men ryck upp dig” *Tänk att du har fler barn *Han har det bättre där än här *Bättre att det hände nu medans hon är liten och inte sedan! *Vilken tur att hon inte hann komma hem, det måste ha varit värre *Vi får snart göra som vi gör med farmor, lägga upp maten till dig. Hon äter så ynkligt *Du är väl för gammal för att få sån där aneroxi.. *Men hur länge ska du vara ledsen? *Ja, men du kan du ju komma till min fest så du får nya kompisar!!! *Mår du dåligt ÄN *--och hon var bara 85 år när hon dog. Så orättvist. * Sladdenskåne.. din situation när de ropade GRATTIS—och du tvingades säga att han är död.. *Kyoko—när din man utsattes för det jobbiga inför mötet— *Englabella: -- det du utsattes för, när du skulle försöka återgå till ditt arbete. =( *Humma—din lillebror.. Den dåliga stämningen som bodde hos människorna omkring. *Något märkligt händer alltid med kvinnan i vår närbutik när jag kommer fram till kassan..Hon slår in varorna men när gravljusen ska slås in lyfter hon upp ljusen från bandet och tittar på mig med ett leende sen säger hon alltid -jaha ja med ett leende...Och varje ggr tänker jag , var f-n e det roliga med det...+ att det står fler folk i kön som bara stirrar.

    * Jo.. du vet NN (en gemensam bekant) ska ju få barn i vår, Ni har väl en barnvagn ni inte behöver?

    *Det var klumpigt av er att beställa barnvagn så tidigt.

    *Har du inga mammakläder jag kan få/ låna?

    *Jamen tredje gången kan detju inte gå fel. Ni får se det positivt!

    *Ni ska kanske försöka skaffa en "ny"

    *Satsa på karriären istället.

    *Vilken tur att han inte dog i en bilolycka. Nu har du ju hunnit vänja dig vid tanken.

    * Hoppas att han kryar på sig!(efter att jag sagt att pappa dör innom den närmaste veckan)

    *Hon kan inte förstå hur jag kände, för hon har ju inga egna barn.

    *Vet inte hur jobbigt det känns men kan föreställa mig. Du vet ju hur jobbigt jag tyckte att det var, när Lukas dog. (En 12-årig katt)

     *Min kompis har också förlorat sin mamma,,,


    *Visst känns det lite lättare denna gången du har ju änna lärt dig hantera sorg efter din pappas död, (sagt efter moderns bortgång)

  • etanol

    Jag har inte förlorat ett barn och kan i min vildaste fantasi inte tänka mig in i er situation oavsett hur mycket jag än försöker. Därför var det en liten tankeställare att läsa igenom kommentarerna ni fått. De flesta var ju helt uppåt väggarna, gud så okänsliga folk kan vara.

    Jag har en bekant som förlorade sitt barn, omständigheterna runt det ta rjag inte upp här, men jag pratade med henne och var totalt superärlig när jag sa att jag inte "vet" vad hon går igenom så jag kanske ställer dumma frågor. Sedan frågade jag minst tjugofem frågor om allt ifrån hur det var med henne, den övriga familjen, begravningen, vilken hjälp hon fått till hur familjen tänkte göra framöver med "vardagen", om dom hade hjälp när dom behövde osv. Jag är lite pushig på det viset säger min sambo, att när andra inte vet hur man ska handskas med sorg hos andra där går jag in och pratar och frågar.

    Vad tycker ni om det? Går jag över gränsen?

    Anledningen till att jag är sådan är att jag själv blir otroligt ledsen för andras skull och vill så gärna stötta där jag kan...

Svar på tråden Ska vi skriva en bok?