• snutti

Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!

Jag mailade till Arla för att få ett slutgiltigt besked om detta att det skulle vara alkohol i filmjölk, idag fick jag svaret...

"Nej det stämmer inte. Det finns ingen alkohol i filmjölk.

Med Vänliga Hälsningar
    ARLA FORUM/ Kristina"

Så äntligen kan vi begrava den myten.

• Svar på tråden Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!
  • snutti

Kom gärna med en säker källa så tror jag er, svårare än ås är det inte

• qatt

jag tror faktiskt inte du förstår oss - men att vi faktiskt förstår dig. du och ARLA har rätt. det är ingen alkohol i filmjölk som är mätbart på något relevant vis - men vid all jäsning av socker bildas alkoholmolekyler såväl i bröd, fil, juice mm. bevis hittar du i vilken kemilärobok som helst.

• snutti

Men varför sa hon dp inte det?

• snutti

Kan inte nån av er maila till Arla och fråga om det då?

Jag ska iväg på gravidfika nu...

• vadskajaghetadå

jag sitter & äter bakad bröd som smakar jäst...

råkade jäsa i 2 timmar..vadå finns det alkohol i detta?

• snutti

Hehehehe sannisen, ser du dubbelt???

• qatt

hade jag arbetat på ARLA hade jag svarat som det svar du fick. som man frågar får man svar och du ställde inte en kemi-fråga utan det lät mer som du var orolig och då ville de väl ge ett lugnande svar, som dessutom är helt riktigt.

• Mmmajsan

Min säkra källa är tyvärr bara mig själv. Nån som vet någon publicerad säker källa? För det vore ju intressant att höra. Vi kanske skulle fråga Rix Morgonzoo? (Jag är allvarlig, inte ironisk.)
    Och vid vilken mängd är man skyldig att skriva i innehållsförteckningen vad varan innehåller? Och är man skyldig att skriva i innehållsförteckningen om det är ett ämne som inte är tillsatt, utan skapats i tillverkningsprocessen?

• qatt

Mer än 1,2 volymprocent alkohol måste man märka ut för drycker (annat vet jag inte)

• Mmmajsan

Min säkra källa är tyvärr bara mig själv. Nån som vet någon publicerad säker källa? För det vore ju intressant att höra. Vi kanske skulle fråga Rix Morgonzoo? (Jag är allvarlig, inte ironisk.)
    Och vid vilken mängd är man skyldig att skriva i innehållsförteckningen vad varan innehåller? Och är man skyldig att skriva i innehållsförteckningen om det är ett ämne som inte är tillsatt, utan skapats i tillverkningsprocessen?

Svar på tråden Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!