• snutti

Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!

Jag mailade till Arla för att få ett slutgiltigt besked om detta att det skulle vara alkohol i filmjölk, idag fick jag svaret...

"Nej det stämmer inte. Det finns ingen alkohol i filmjölk.

Med Vänliga Hälsningar
    ARLA FORUM/ Kristina"

Så äntligen kan vi begrava den myten.

• Svar på tråden Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!
  • autocrap

filfylla! det hade varit något. varning!

• Eli

JsN, jag tycker inte att max 0,5 för att räknas som alkoholfritt är hysteri. Det är en ganska bra och lätt gräns att följa.

Däremot blir jag ibland förvånade vilka tankekonstruktioner folk kan åstadkomma - t.ex. det här med filmjölken var bland det skummaste jag hört. Jag har också ätit praliner med alkohol i utan att bli ett dugg orolig... men av vad jag förstår från diskussioner här på fl är det tydligen också ångestskapande...

Mvh,
    Eli

• koppen

Jag tycker att det ofta går till överdrift när det disskuteras alkoholinnhåll i allt. Jag är emot att dricka under graviditeten, men för det så äter jag fisksoppa och rödvinssås och allt vad det kan vara som innehåller alkohol i små mängder. Alla får ju göra som de vill, men jag fattar inte hur man orkar noja sig över allt!! Tänk när ni går ut på gatan och får i er giftiga avgaser, eller går förbi nå´n som röker eller nå´t, det är antagligen minst lika skadligt som en micro liter alkohol. Snacka om curlingföräldrar redan innan barnet är fött...

• Baby82

Säger som lindis pindis

Var det verkligen någon som trodde att det skulle vara alkohol i filmjölk???

• Puppy070

koppen:
    Jag håller med dig. Tycker att man överdriver lite för mycket. Man kan ju snart inte äta eller dricka någonting verkar det som. Jag äter också rödvinssås osv... Var och en får naturligtvis bestämma själv hur mycket man ska tro på, men att filmjölk skulle innehålla alkohol och i så stor mängd så att det är skadligt är ju bara larvigt. Alltså inte riktat mot dig snutti utan i allmänhet. Då skulle man som koppen skriver inte kunna gå för att avgaser finns där osv...

• Tin o Trolls mamma

Har alltid hört att det finns alkohol i filmjölk, men dock inte i sån mängd att det skulle påverka ens promillehalt. För att bli berusad skulle man vara tvungen att dricka hundratals liter! Som JsN säger så bildas alltid alkohol vid sockrets jäsning, men inte i farlig mängd!

Så jo, jag tror på allvar att det finns alkohol i filmjölk..

Ekorren.

• JsN

Eli, det finns många här som är mycket upprörda över att något räknas som alkoholfritt när det innehåller max 0,5% alkohol, de menar att allt mer än noll är för mycket! Det var vad jag menade med mitt inlägg.

• Happy baby

Koppen: Håller för egen del helt med dig! Respekterar naturligtvis att var och en gör som den vill, men min personliga åsikt är att diskussionerna om alkohol ofta ligger på en väldigt "nojjig" nivå. Jag baserar detta bl a på att min svärmor är läkare inom mödravården och att hon är inte på långa vägar när så restriktiv som många här på FL (som inte har medicinsk kompetens) är.

• Marsfisken

Här är en till som håller med Koppen och de övriga - har man lätt för att oroa sig så kan man alltid hitta saker som (kan) göra en orolig eller nojjig. Allt är väl upp till var och en, men det var väl inte denna diskussion som TS ville ha egentligen, eller?!

• snutti

Jag har inte trott att filmjölk innehöll alkohol, men har läst det ett antal ggr i olika trådar på denna site, att jag till slut frågade en efter en källa, för argumentet är ju patetiskt. Men fick inget svar på det, så beslöt jag mig för att maila Arla och göra slut på det löjliga argumentet en gång för alla...

Jag äter också smarriga såser, däremot dricker jag inte lättglögg eller cider och annat. Men det är ju helt upp till var och en.

Så denna tråd var inte fr att jag var nojjig, utan bara så jäkla irriterad på att man istället för att tycka att alkohol eller nåt anna är OK och stå för det, så drar man till med en sån löjlig sak som att fil innehåller alkohol. Det känns som om man då för sin egen skull vill göra alkohol ok, alltså att man underlättar sitt samvete. Fattar ni vad jag menar utan att det blir ett påhopp. Jag tycker att alla får sköta sin graviditet som de vill, men när dåliga argument dyker upp då undrar man vad som rör sig i huvudet, det är då jag undrar om man drar till med e nsån sak för att underlätta sitt samvete...
    Fattar ni nu hur jag menar...

Svar på tråden Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!