• snutti

Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!

Jag mailade till Arla för att få ett slutgiltigt besked om detta att det skulle vara alkohol i filmjölk, idag fick jag svaret...

"Nej det stämmer inte. Det finns ingen alkohol i filmjölk.

Med Vänliga Hälsningar
    ARLA FORUM/ Kristina"

Så äntligen kan vi begrava den myten.

• Svar på tråden Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!
  • Happy baby

Snutti: Tycker det var bra att du kollade up detta så att vi fick veta en gång för alla! Det där med nojigheten var bara en generell reflektion.

• MayaPiraya

Tin o Trolls mamma: det stämmer, det har jag oxå hört, men som sagt, jag tror det rörde sig om ca 800 liter för att få en fylla = omöjligt. (fast jag hörde det faktiskt om mjölk!)

• Mmmajsan

Jag har också alltid hört att det finns alkohol i fil och tycker inte det är löjligt eller ologiskt. Alkohol bildas som sagt i alla kemiska jäsningsprocesser där socker i någon form är inblandat (har iaf jag fått lära mig på kemin...men sen är jag ju ingen hejare på kemi precis). Sedan är säkert alkoholhalten i filmjölk så liten att den inte ens är intressant att mätas.
    Såvitt jag vet uppkom filmjölksdiskussionen när man för några år sedan diskuterade nolltolerans inom trafiken. Vissa argumenterade då emot detta med just filmjölk, apelsinjuice och likörpraliner - som tydligen kan ge utslag på en blås-mätare om man nyss haft det i munnen. Och visst, när man använder det som argument på det sättet, så verkar det ju som att man själv har dåligt samvete eller så...

Man kanske kan jämföra alkoholdiskussionen med fil vs. sprit med insjöfisk...är det t.ex. ok att äta en liten flisa gös jämfört med att stoppa i sig en hel firre ett par gånger i veckan?

• snutti

Men alltså, jag förstår inte...

Arla säger ju att det är fel, vill ni inte tro på det???
    Alltså ni får ju tro vad ni vill, men det är dumt att ta med saker som man inte har en säker källa till, ska man ta en sån här diskussion så måste ju källan anges... Annars sitter man ju och lurar i andra en massa nonsens.

Jag tycker inte att man ens ska nämna fil i alkoholdiskussioner...
    Tycker heller inte att man kan jämföra alkohol och fisk, det är ju två skiljda ämnen som man kan diskutera var för sig, varför måste man alltid gömma sig bakom något annat när man diskuterar fisk, strålning, alkohol eller annat?

• JsN

Snutti, Arla ljuger inte, det finns inte alkohol i den bemärkelsen i filmjölk, MEN trots det så innehåller filmjölk alkohol! Bröd innehåller också en viss mängd alkohol.

• qatt

snutti, jag förstår din ambition men jag tror du missförstått "fil-invändningen" en smula. jag har använt den just därför att jag förvånades över att så många på fullt allvar härinne diskuterade om de fick dricka filmjölk mm eller saker som var alkoholfria (dvs max en halv promille) - inte för att jag inte står för att jag vill dricka eller vad du nu påstod. Jag vill inte drick alls under graviditeten men tycker det är aburt att här få onda ögat för att man dricker systemets alkoholfria, kokar alkoholen ur glöggen etc. Alkoholfritt kan inte garanteras ens av arla (eller av systemet vad gäller deras alkoholfria eller glöggkokning) men poängen är att det ses som alkoholfritt eftersom kvantiteterna är så små.
    Hence - det är liak fånigt att komma med moralkakor för att jag dricker cider/glögg etc med max en halv promille som det är att moralisera över mitt filintag. Det är poängen i den argumentationen - inget annat.

• Mmmajsan

Jag tror på att det inte är tillräckligt mycket alkohol i filmjölk för att ens kunna mätas på den vanliga promilleskalan. (Och jag tror det är därför ARLA svarar som de gör.) Men att det finns alkoholmolekyler i fil, det tror jag på. Och källan är som sagt, mina gymnasiala kemilektioner. Men jag är (som sagt) ingen expert. Och jag tycker inte heller att fil hör hemma i alkoholdiskussioner.

Och jag tycker nog att man kan jämföra t.ex. alkohol och fisk när man diskuterar hur stora mängder som egentligen är farligt. För självklart är den lilla alkoholmolekylen som kan finnas i fil eller apelsinjuice, inte skadligt. Liksom en liten flisa gös säkert inte gör nån skada heller. För i båda fallen handlar det om att födoämnena är skadliga vid större mängder och inte om man råkar få i sig en liten plutt.
    Att jag tog den analogin är just för att om man skriver att det finns alkohol i filmjölk så finns det många som blir jätterädda utan att de behöver vara det. En obetydlig, knappt mätbar mängd, är inget att vara rädd för. Jag tänkte att om man jämför det med fisken, som jag gjorde ovan, så kanske man tydligare kan se att det inte är något att oroa sig för.

• JsN

qatt, promille är det i blodet efter alkoholkonsumtion. Alkoholhalt i dryck mäts i procent... *ler*

• qatt

sory, du har så rätt. en halv procent ska det vara såklart.

..och jag kan inte ens skylla på en alltför hög promillehalt. Måtte det inte bero på filmjölkslunchen

Svar på tråden Alkohol i Filmjölk!!! Läs!!!