gott potatismos??
Hur gör man gott potatismos?? Det borde ju vara superenkelt att göra potatismos, men jag lyckas aldrig riktigt bra. Mitt blir torrt och smaklöst. Så ge mig tips på hur jag får gott mos!!
Hur gör man gott potatismos?? Det borde ju vara superenkelt att göra potatismos, men jag lyckas aldrig riktigt bra. Mitt blir torrt och smaklöst. Så ge mig tips på hur jag får gott mos!!
Åh det är så enkelt.
Såhär gör jag.
Mosa potatisen lite med elvispen, ta i ca 50 g smör el margarin.
Salt, vitpeppar och mjölk. Håll på undertiden som du vispar.
Så enkelt och sååååå smarrigt. ![]()
HÄLL på och inget annat. Mjölken alltså. ![]()
Häll inte i för mkt mjälk bara för då blir det segt. Tog ett tag innan jag lärde mig det ![]()
mjälk ja...mjölk skulle det vara .-)
Kakan : Precis. Man får hälla på litegranna och "känna" efter. ![]()
Jag kokar potatistärningar i saltat vatten.
När de är mjuka mosar jag dem med en potatisstöt,det blir mindre slemmigt då tycker jag.Det behåller fluffigheten.
Kryddar med smör peppar och lite riven muscot!
Mjölk glömde jag!
Jag vispar med elvispen då jag hatar klumpar efter att ha pressat med rotfruktspress. Pepparmix, salt och aromat + smör och mjölk såklart.
Det ska vara potatis av sorten King-Edward för den är mjölig och blir inte lika klisteraktig som de fasta sorterna.
Koka den i mindre bitar så går det fort.
Mosa, krydda med salt, vitpeppar, en gnutta socker, en klick margarin - jag kör med Lätt&lagom samt späd med mjölk till önskad tjoklek under tiden som du vispar.
Vispa ordentligt så moset blir vitt och luftigt.
I början är det mest genomskinligt
ok, det så jag gör ungefär. Men jag har kanske för lite mjölk eller nåt. Ska prova imorgon tänkte jag, tack för tipsen!