• scrapparlotta

gott potatismos??

Hur gör man gott potatismos?? Det borde ju vara superenkelt att göra potatismos, men jag lyckas aldrig riktigt bra. Mitt blir torrt och smaklöst. Så ge mig tips på hur jag får gott mos!!

• Svar på tråden gott potatismos??
  • Catchie80

"vispad" potatis (klumpfri alltså), en skvätt grädde, en nypa socker och lite peppar. Godaste moset i världen faktiskt och inte alls nyttigt

• Danbala

Smör, mjölk, muskotnöt.

[...fnord...]
  • FinaRomina

jag kokar potatisen...sedan häller jag i lite grädde salt och margarin ibland blandar jag in en avocado oxå.

• Essica

Koka potatis, pressa dem, en klick smör, ganska mycket vitpeppar, salt, varm mjölk, vispa samman... GOTT!

Åt det idag=)

• örnet

gör den på mjölk. krydda med vitpeppar svartpeppar piffi allroundkrydda lite chili eller cayennepeppar och lite salt,en rejäl klick smör och en äggula. garanterat smaskens...

• Enin

Min pappa lagar godaste potatismoset, och det mest onyttiga

Hemligheten är smör, grädde (själv tycker jag att det går bra med hälften mjölk, men det duger inte för honom), salt, en nypa socker och vitpeppar.

Det är kanongott!!! men inget man äter varje dag

ps. det ska vara handgjort också väl mosat och omvispat med gaffel, inga maskiner får användas, det betraktas som fusk

• BimBim o Knorrans Mamma

Mitt blir alltid jättegott. Ta elvispen o vispa sönder potatisen med en REJÄL klick smör först. Sen häll på salt, vitpeppar och en liten skvätt mjölk tills konsistensen blir bra. Avsluta med strösocker tills det smakar gott

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 23 ♥ ¸.?°´¯)
  • sussu56

Koka potatis, värm mjölken, salt, vitpeppar,smör och muskotnöt är det bästa. Tycker jag. Och om du gillar lite klumpig mos, stöt det. Om du gillar slät, ta en elvisp

• Pokoyo

Pressa potatisen med potatispress (inte stöt). Värm mjölk och smör/margarin tillsammans med lite olivolja och häll i. Tillsätt även pressad vitlök och gärna salladslök. Väldigt gott också med riven stark ost i t ex parmesan eller lagrad svensk ost.

• annca

Koka King Edward-potatis, ingen annan sort, tills den är riktigt riktigt genomkokt.
    Häll av *nästan* allt spad.
    Mosa med potatisstöt, lägg i en rejäl klick smör och en skvätt mjölk.
    Krydda med örtsalt och grovmalen svartpappar.
    Rör runt ordentligt med en sked.
    Rör ner en rejäl skvätt klippt persilja och pressa i lite vitlök.
    Vid servering lägg i en klick smör till som får ligga och smälta och strö över finfinmald vitpeppar.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • VendisPendis

Tittade på Mat-Tina nån gång o hon sa att man ska vispa lääänge, så att man får i en massa luft. Då blir det så där fluffigt :)

• annca

Fast det kan också bli segt om man vispar för mycket...

• Hallonröd

En del skriver att man ska värma mjölken...varför då? Har det nån funktion för konsistensen eller?

Annars gör jag också som de flesta, smör, mjölk, salt & peppar ch ibland har jag i lite andra kryddor också som citronpeppar eller grillkrydda. Vispade förr med elvisp  men nu har jag en potatisstöt...tycker det blir bättre då. Jag vill ha ett kompakt mos...till skillnad från de flesta som vill ha ett fluffigt och "lätt" mos Flört

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • annca

Det är väl för att moset fortfarande ska vara varmt när det är klart...

• Hallonröd
    annca skrev 2006-12-06 11:39:39 följande:
    Det är väl för att moset fortfarande ska vara varmt när det är klart... ~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
    *Hahaha*...ok men inte blir moset kallt,  så mycket mjölk har man ju inte i...
  • lilaki

Lite parmesan över det färdiga resultatet, och tryffelolja... mmm...

Svar på tråden gott potatismos??