• Anna B

Går ni nånsin ut (utan barn)?

Min man och jag har haft en ganska hetsig diskussion om detta med amning och tillgänglighet. Det började med att jag ville gå på jobbets julfest och för en gång skull träffa kompisar och komma ut utan barn. Sonen är 2,5 månad.

Han tycker inte sonen ska behöva äta från flaska (även urpumpad modersmjölk), utan jag ska finnas tillgänglig dygnet runt tills han äter vanlig mat. Ska jag gå på julfesten får jag ta med sonen. Jag känner mig bara låst och irriterad och tycker "får inte jag, får inte du heller", otroligt moget...

Hur har ni löst detta? Har ni alltid barnen med er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-07 10:43:05:
    Vi har en 2-åring också, så någon måste vara hemma. Han har inte tänkt gå på sin egen julfest/-bord (eget beslut, vi har inte diskuterat saken innan). Ska det bli någon rättvisetävling så kan han inte heller dricka alkohol så länge jag helammar.

Det känns löjligt, jag tycker man ska unna varandra egen tid och jag ställer gärna upp, men jag förväntar mig samma hänsyn tillbaka.

• Svar på tråden Går ni nånsin ut (utan barn)?
  • Skogsgrön

Du är inte livegen bara för att du blivit mamma. Tycker inte det är rimligt att din man KRÄVER att du måste amma barnet varje gång. Att hoppa över en enskild gång för att du vill gå på julfesten verkar vara en mycket rimlig önskan. Tror inte det påverkar amning alls. Skulle det göra det, amma en gång extra dagen efter. Sen kan det ju kanske spänna och läcka lite på festen....

ett alternativ som inte är så dumt är att gå på festen, nykter, och att din man kommer dit med sonen när det är amningsdags och sen kör hem igen.

Personligen hade jag blivit heligt f-bannad om min man kläckt ur sig något liknande som din man gjort. Möjligt han tycker så, men i så fall har han iaf den goda smaken att vara tyst och stötta mig istället.

• NovaAlexandra
    Pshevil skrev 2006-12-06 13:46:03 följande:
    NovaAlexandra: Men var inte det då. Det var ju inte direkt så att jag pumpade var och varannan timme eller ens var och varannan dag.... Men NÄR jag pumpade så funkade det bra. Det fanns andra skäl till att min mjölk sinade, men det har väl knappast med den här diskussionen att göra eller hur?
    Lite har det med dikussionen att göra. Om du säger att det går så bra att pumpa i ena meningen och i andra att du bara kunde amma i två månader så. Jag är iofs intresserad av amningsfrågor så kanske att jag ger det lite extra betydelse.
    /mamma till världens bästa Sanna
  • Otåliga jag

Visst åldern spelar givetvis in också. Men av personlig erfarenhet vet jag att detta inte hjälper i vissa fall. Alltså hade man inte det som ung fick man det inte som gammal heller.

• tvilling2

Har inte läst allt, men kan det inte vara så att din man inte "törs" vara ensam med ert barn så länge. Rädd för att inte kunna trösta osv. Han är ju säkert van att ha dig i närheten när han har hand om barnet. Mammor är ofta ganska snabba att ta över barnen när de är så små och gråter. Jag lämnade mina tvillingar till mormor första gången när de var i den åldern, det gick bra.

• NovaAlexandra
    gullsvans skrev 2006-12-06 13:47:00 följande:
    oj så fel du har ang pumpning....jag har alltid blivit avrådd att pumpa då jag har så mycket mjölk att jag skulle kunna ge 3 bebisar till varje dag..så om jag skulle pumpa så skulle jag få mer mjölk..så om du någon gång skulle tycka att ditt barn inte blir mätt på det du har i dina bröst så ska du..börja amma oftare el pumpa mellan måltiderna för då ökar du din mjölkproduktion.
    Pratar du med mig? För då menar du pumpa OCH amma, inte pumpa och ge på flaska, amningen, dvs sugandet, stimulerar mjölkproduktionen bättre än pumpen.
    /mamma till världens bästa Sanna
  • Anne81

Har inte läst hela tråden men skriver ett inlägg iallafall.
    Jag tycker att det beror lite på varför man inte tycker att barnet ska dricka ur flaska. Om det förstör den naturliga amningen så ok då kan jag tycka att det ligger ngt i det men nu tror inte jag att det förstör så mycket för en 2,5 månaders, det kan vara lite trixigt vid nästa amningstillfälle men om man orkar med den gången så är man nog snart tillbaka till vanlig amning igen.
    Jag var ifrån min dotter för första gången när hon var ca 3veckor då hade sambon en flaska med utpumpad mjölk, när hon var 6veckor började jag jobba en dag i veckan och var då hemifrån 5-6h per gång (utpumpad mjölk i flaska). Det har varit bra för mig, pappan och dottern.

• Pshevil

Sorry TS, det blev väldigt OT!
    Jag pumpade (inte ofta) OCH ammade, någon gång ibland fick han flaskan.

• Sugarplum

Gör det du tycker känns rätt för dig och pappan- ni får väl kompromissa

• gullsvans

Jag ammar helt utan att ge på flaska..jag ville ge lite av min mjölk till dom som behöver de..förtidigt födda barn..då gav BM mig rådet att inte pumpa för jag skulle då få änu mer mjölk å det var jag inte intresserad av, men att handmjölka stimulerar inte lika mycket men där krävs det att man kan å man kan få sitta ett tag..å tyvärr har jag inte den tiden..å det har inget med min egen tid att göra..(hushållet ska gå runt) å andra ska ha lite utav mig oxå.

• Ameos

Men herregud - man sinar inte för att man är borta EN kväll - kanske fem timmar - från sitt barn.

Svar på tråden Går ni nånsin ut (utan barn)?