• Anna B

Går ni nånsin ut (utan barn)?

Min man och jag har haft en ganska hetsig diskussion om detta med amning och tillgänglighet. Det började med att jag ville gå på jobbets julfest och för en gång skull träffa kompisar och komma ut utan barn. Sonen är 2,5 månad.

Han tycker inte sonen ska behöva äta från flaska (även urpumpad modersmjölk), utan jag ska finnas tillgänglig dygnet runt tills han äter vanlig mat. Ska jag gå på julfesten får jag ta med sonen. Jag känner mig bara låst och irriterad och tycker "får inte jag, får inte du heller", otroligt moget...

Hur har ni löst detta? Har ni alltid barnen med er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-07 10:43:05:
    Vi har en 2-åring också, så någon måste vara hemma. Han har inte tänkt gå på sin egen julfest/-bord (eget beslut, vi har inte diskuterat saken innan). Ska det bli någon rättvisetävling så kan han inte heller dricka alkohol så länge jag helammar.

Det känns löjligt, jag tycker man ska unna varandra egen tid och jag ställer gärna upp, men jag förväntar mig samma hänsyn tillbaka.

• Svar på tråden Går ni nånsin ut (utan barn)?
  • Axels och Annies mamma

nej, vi har hela tiden förökt komma ut både var oech en för sig utan barn och tillsammans utan barn, det har aldrig varit nåt problem.
    För er sons skull spelar det ingen roll om han äter bröstmjölk ur flaska eller från dig just denna kvällen. Säg till din man att du tänker gå på julfesten, vill inte han vara hemma och ta hand om sitt barn får du väl anlita någon som barnvakt(kanske mormor eller farmor kan hjälpa till).

• TvåM

Sonen vägrade flaska så jag har inte kunnat göra nåt på egen hand förens nu, när han äter välling.

Kändes ganska jobbigt ibland, man blev ju så låst. Å andra sidan är det en så kort period av ens liv.

Men jag hade ju i alla fall turen att ha en förstående sambo. Det var ju inte han som satte stopp.

• nyth

Är han också tillgänglig 24 timmar om dygnet??

Om inte tycker jag att även du ska ha rätt att få några timmar ledigt då och då, bara er son tar nappflaska..
    Min dotter är 4 månader och jag har varit hemmifrån ca 5 gånger sammanlagt. 2 av dom har mina föräldrar passat henne i vårat hem, och de andra gångerna har sambon varit hemma.
    Det har rört sig om ca 4-6 timmar.
    Cajsalisa- Född i augustis första timme.
  • Emil06

Vi har som tur är inte det problemet, min sambo VILL att jag gör saker utan han/dem, han vet ju själv att man behöver egentid ibland! Nu ammar inte jag i å för sig, men tycker inte ska hindra än, som du säger Man kan pumpa ut bröstmjölk under några dagar å spara..
    Jag skulle känna likadant som dig, "får inte jag, får inte du", man e ju faktiskt 2 om att skaffa barnet, å han har ju halva ansvaret.
    Hoppas ni löser det hela å att du kommer iväg på julfesten!

• Trikarn

Jag ammade tils det att hon var ca 4mån, men hade dottern tagit flaskan ( hon vägrade) så hade jag nog pyst i väg på en tjejmiddag iallf.

Tycker ärligt talat att du ska sätta lite hårt mot hårt: Får inte du får inte han..fråga honom hur det skulle kännas för honom att vara konstant på jobbet 24h i flera månader utan rast..DET är JOBBIGT!!

• KateP

Ja, jag var ute utan min son redan då han var liten. Han har alltid druckit från flaska (även om jag i första hand försökte amma, trots diverse problem). Min man har alltid uppmuntrat mig att få egen tid. Det gör alla gott!!!

• Miamaria77

Det dröjde till min son var ca 4 mån innan vi testade flaska.

Kan kanske sambon vara i närheten med barnet så att du kan amma om det behövs om din sambo känner sig tryggare med det?

Min sambo har promenerat runt och fikat i närheten när jag har varit på jobb-middag eller på musikal, har funkat bra för oss. Kanske inte jätte-enkelt mitt i vintern men det kanske kan funka om det finns nån lokal i närheten där sambo och barn kan vara?

Annars funkar nog flaska bra också.

Lycka till!!

• NovaAlexandra

Jag tycker att 2,5 månader är alldeles för tidigt att lämna en bebis. Köp en sjal och ta med den, den sover väl mest ändå?

/mamma till världens bästa Sanna
  • Noklen

Min tjej vägrade flaska, även om det var utpumpad mjölk, så de första 6 månaderna fick Moa vara med mig mest hela tiden.
    Jag tycker inte att mamman måste vara tillgänglig dygnet runt bara för att hon ammar, om barnet tar flaska så fungerar det ju lika bra. Även om man har ett litet barn så kan det vara skönt att få lite egentid, så kände jag iaf. Barnet mår ju inte dåligt att vara med pappa och barnet är bådas ansvar, oavsett om man ammar eller inte. Om det skulle bli nåt problem med flaskmatningen så är det väl bara att du åker hem från festen?

Älskar min Moa mest av allt
  • lilla trollets mamma

självklart ska du kunna gå iaf en liten stund,om det känns bra för dig. ett tips är att testa innan hur det funkar med flaska när du inte är där (men i närheten). se tillatt ha mobil med också ifall du eller pappan skulle vilja nå..

Svar på tråden Går ni nånsin ut (utan barn)?