• snartfaster

Pepparkakor= negerkakor?

Eftersom att det verkar som att varje medlem här på Familjeliv någon gång under sitt medlemsakp (helst samtidigt som alla andra) måste starta en negerboll vs. chokladbolls stråd, så ska väl inte jag vara sämre. eftersom det redan har börjat klagas på dessa trådar, så känner jag att jag måste skynda mig innan den här omgången är slut och pojkar-i-klänning-trådarna tar över igen.

såååå....

jag har en fundering, alla ni som säger negerboll, tycker ni att det låter helt okej om jag börjar säga negerkakor om pepparkakorna nu till julen? och varför inte gulingbröd om lussekatterna? och om Tomten alltid hade kallats för Hitler, hade ni fortsatt med det då? jag menar Hitler är ju bara ett vanligt efternamn, så det kan väl inte ha någon negativ klang?

som ni kanske förstår såtycker jag att chokladboll ska kallas för chokladboll!!!!

• Svar på tråden Pepparkakor= negerkakor?
  • Tjej 83

sa jag det?
    om de ska ändra namn på allt så varför ite mörk o vit sa ja bara
    de bryr sej ju om 88an bara för de är bokstäverna HH så löjligt.
    så då sa ja bara om choklad..

tänk själv! du sa kines-bullar, hur snällt är det då? med neger?? hmm ja vem ska tänka?!!

• Cassiss

man får inte säga negerboll.... men vitlök får man säga !

• Fru Gustavsson

Sisu var ju ironisk när hon skrev "kines-bullar", tjej 83... och jag måste hålla med, mörk och vit är ju en nyans respektive en färg, ordet "neger" är ingetdera.
    Sedan håller jag även med om att hela Noggerprylen var störtlöjlig, varför leta dolda budskap där de inte finns... MEN, ordet "n-r" är ju laddat, och många mörkhyade tar illa vid sig av det, så varför är det så tvunget att hålla fast vid det?
    Minns inte att jag ens som liten kallade bakverken för negerbollar...

Älsklingen föddes 061122. Välkommen älskade son!♥
  • Zaria

Hallå, vilken planet kommer folk ifrån, neger är ett kränkande och laddat ord som sårar många.

Sedan när blev vit,svart, mörk och ljus det?

• Tjej 83

står ju negerbollar i recept. och på caféer
    (ett café har "kalla dem vad ni vill, 8kr")
    man kan inte ändra på det. eller jo man kan ju sluta säga det.

en sak ja kom på. har inte astrid lindgren skrivit i en Pippi bok, om negerlandet? eller någe sånt?
    hur läser man den boken för sitt barn? eller vad säger man när barnet läser boken själv`?

hoppa inte på mej ja bara undrar..

• Chva72

..negerboll är negerboll.. inte kränker man väl mörkhyade för det?
    Det är nog mer fantasin som avgör hur man tänker.

Håller med Cassiss: "man får inte säga negerboll.... men vitlök får man säga ! "

• Fru Gustavsson

vitlök, återigen... sedan när är färgen vit ett provocerande ord?

• Cassiss

Sedan när var ordet black ett provocerande ord? (Nogger black)

• Tjej 83

blir du arg om nån kalar dej svenne?
    de blir inte jag
    och neger är ett ord.
    bara någon som har kopplat det till mörkhyade
    och alla hängde efter
    löjligt

• Fru Gustavsson
    Cassiss skrev 2006-12-06 12:20:03 följande:
    Sedan när var ordet black ett provocerande ord? (Nogger black)
    Har jag missat att någon i denhär tråden ansett att Nogger black är provocerande?
Svar på tråden Pepparkakor= negerkakor?