• snartfaster

Pepparkakor= negerkakor?

Eftersom att det verkar som att varje medlem här på Familjeliv någon gång under sitt medlemsakp (helst samtidigt som alla andra) måste starta en negerboll vs. chokladbolls stråd, så ska väl inte jag vara sämre. eftersom det redan har börjat klagas på dessa trådar, så känner jag att jag måste skynda mig innan den här omgången är slut och pojkar-i-klänning-trådarna tar över igen.

såååå....

jag har en fundering, alla ni som säger negerboll, tycker ni att det låter helt okej om jag börjar säga negerkakor om pepparkakorna nu till julen? och varför inte gulingbröd om lussekatterna? och om Tomten alltid hade kallats för Hitler, hade ni fortsatt med det då? jag menar Hitler är ju bara ett vanligt efternamn, så det kan väl inte ha någon negativ klang?

som ni kanske förstår såtycker jag att chokladboll ska kallas för chokladboll!!!!

• Svar på tråden Pepparkakor= negerkakor?
  • Karinski

Blekfislok kanske...man blir ju lite gasig av den dessutom...

• Gravid18

jag säger som min syster säger, om jag slutar säga negerboll som jag sagt i hela mitt liv och börjar säga chockladboll i stället, då skulle jag ju egentligen vara mer rasist som ändrar mig för att då är det som om jag sagt negerboll för att det är rasistiskt men jag tycker inte att det är det. Så jag kommer inte sluta säga det, dom som tar illa upp sig får jag be om ursäkt men hur hade det sätt ut om alla måste tänka en gång extra när man ska handla negerboll för att man inte får säga det. Man ska säga som man vill, det är ingen som klagar om man säger något med vit så varför ska man börja klaga på negerboll då, nej jag tycker det är onördigt säg vad man vill. Man sak inte ändra sig om man sagt det hela tiden då ändrar man ju på sig själv och min mamma har iaf alltid sagt att man inte ska ändra sig själv för andra.

• hannahlilla

Återigen, ordet neger uppfattas kränkande av många, sens när har färgen vit gjort det? Om det isåfall skulle stämma bättre med era argument skulle då chokladbollen heta svartboll, vilket antagligen inte hade kännts kränkade för någon.

• Zaria

Cassis: Jo Negress är nog förmodligen lika laddat, bara att det ordet nästan aldrig används...ingen skriker ju tex "negressjävel" efter någon "negerjä*vel är ju däremot rätt vanligt förekommande.

• Cassiss

men ändå, bara att inse att alla kommer inte sluta säga negerboll. Alla dessa diskussioner känns egentligen onödiga eftersom ordet negerboll är ett sådant gammalt invant ord.
    Kanske någon gång i framtiden, kanske alla säger chokladboll då, men just nu så säger många negerboll, och dom som säger så kommer nog inte ändra på sig.

• Zaria

"Gravis 18" "Man sak inte ändra sig om man sagt det hela tiden då ändrar man ju på sig själv och min mamma har iaf alltid sagt att man inte ska ändra sig själv för andra. "

Det säger min farmor med,på hennes tid kallades barn som var födda utom äktenskapet för oäktingar och horungar, förstår inte varför folk tar så illa upp när jag säger "vilken fin oäkta horunge du har"

Jag menar varför ändra språket, "oäkting" och "horunge" har ju varit ok i alla tider att kalla barn utom äktenskapet för, bara att folk blivit så klena de sista 100 åren så de ändrar orden...

*djup ironi*

• Cassiss

Lite synd att vissa tar illa upp på ordet. En kompis till mig (en färgad tjej). Hon kan driva med sig själv och på café beställa en "kaffe blatte och en negerboll", snacka om att expeditetn fick stora ögon

• lovely lily

Jag måste vara en dålig människa, för jag tänker fortsätta säga negerboll och när jag säger det så tänker jag inte på en mörkhyad person som är ihoprullad som en boll, utan på en jättegod "kaka".
    Min man säger chokladboll efter konstens alla regler så vårt barn får välja själv.

• Jessica24

Tycker det är helt OK om du känner att du vill kalla det gulingbröd (lussekatter), negerkakor (pepparkakor) osv.
    Däremot skulle jag inte ha en naing om vad du pratar om.

Däremot om du sagt negerboll, så vet jag direkt vad det är.

Svar på tråden Pepparkakor= negerkakor?