• snartfaster

Pepparkakor= negerkakor?

Eftersom att det verkar som att varje medlem här på Familjeliv någon gång under sitt medlemsakp (helst samtidigt som alla andra) måste starta en negerboll vs. chokladbolls stråd, så ska väl inte jag vara sämre. eftersom det redan har börjat klagas på dessa trådar, så känner jag att jag måste skynda mig innan den här omgången är slut och pojkar-i-klänning-trådarna tar över igen.

såååå....

jag har en fundering, alla ni som säger negerboll, tycker ni att det låter helt okej om jag börjar säga negerkakor om pepparkakorna nu till julen? och varför inte gulingbröd om lussekatterna? och om Tomten alltid hade kallats för Hitler, hade ni fortsatt med det då? jag menar Hitler är ju bara ett vanligt efternamn, så det kan väl inte ha någon negativ klang?

som ni kanske förstår såtycker jag att chokladboll ska kallas för chokladboll!!!!

• Svar på tråden Pepparkakor= negerkakor?
  • Cassiss

Nona75: Nej, men det var ett himla ståhej när glassen kom, att det skulle vara kränkande osv.

• Zaria

Cassis: det var väl en gubbe från DO som tyckte det?
    Har aldrig hört talas om att någon sett Nogger black som kränkande, varken svarta eller vita

• johannaringer

Läste i tidningen att i Norge så ändrade de namnet på Pippis pappa "Negerkungen". OMG.. Jag tycker att det är lite överdrivet. Snart får man väl inte läsa sagan om de tio små negerpojkarna heller. För mig heter det negerbokk, om det är såna jag bakar själv. Köper jag en delicatoboll, så heter den delicatoboll.

En fråga: En kvinna som är svart, kallar man ju negress. Är detta ord också "fel"? Jag tycker att det är vackert :)

• Karinski

Ett par kompisar till mig fran Gambia borjade kalla dem Gambiaskallar
    Sen ar det ju klart att ord andrar sin betydelse och trots att det var ok att saga negerbollar nar vi var sma, kanske det ar dags att andra nar manniskor kanner sig sarade...i hogstadiet borjade de kalla bollarna for E202 (efter det kemiska amnet de inneholl) och det var j*ligt lojligt!
    Ingen kallar ju jazz for negermusik langre, vilket det faktiskt har kallats!

• murcia

...i min kokbok från början av sextiotalet så står det negerbollar och negerkyssar. När jag var liten så var det inget nedsättande som jag upplevde det. Man sa neger istället för svarta. Men efter som det ligger att negativ klang i ordet neger i många länder är det väl bara att byta. Är ett namn på en baksak viktigare?

Många ord blir ju ålderdomliga och har inte samma betydelse längre. Fel forum kanske men knulla är ett sånt ord. Som inte var särskilt snuskigt men kanske vi inte går och säger så ofta som vi skulle kunna göra. Några skulle nog ta illa upp då.

Tomten f ö, som vi tror han ser ut, är ju ett påfund från coca-cola (nåja nån marknadsföre med svenska anor). Inte konstigt coca-cola är sura på vår Julmust. Nikolaus är ju hans namn. Och idag har han namnsdag och i många länder i Europa är det "klappdag" idag.

Vi är ju bra att ta andras seder så varför inte en liten klapp idag? Chokladbollar kanske. ;-;

Smarrigt recept i julgodis-tråden.

• Cassiss

Zaria: Kan vara så, jag vet inte. Minns bara att det var ett himla ståhej.

I varje fall så heter "kalla det vad ni vill bollen" negerboll för mig, det är ett ord som man hört sedan man vart liten.

Neger har på senare år blivit ett kränkande ord. Något som jag tycker är lite konstigt är att om en invandrare säger "jävla svenne" till någon så är det ok, men om en som är född i Sverige kallar någon för "jävla bla***" (jag vill inte ens skriva ordet usch) så är den personen rasist.
    Båda uttrycken är lika dåliga tycker jag. Båda personerna som säger så är ju faktiskt rasist...
    (och nej jag har inget emot invandrare och skulle aldrig kalla en person från ett annat land det ordet)

• Zaria

Är givetvis lika illa om en invandrare är rasistisk mot en svensk, att neger är kränkande är inget nytt påfund, neger kallade man slavarna under slaveriet, dessa människor sågs inte som människor utan som lägre stående än djur.

Neger är inget svarta börjat kalla sig själva utan det var från början vitas namn på sina slavar, därav att många tar illa upp av ordet neger....

Dagishämtning här nu...

• Karinski

Ordet Svenne ar val inte alls lika krankande som att bli kallade blatte!? Jag tar inte illa upp av att bli kallad Svenne iallafall...det har ju inget att gora med vilken hudfarg jag har. Jag har komisar som ar morkhyade som ar mer Svenne an vad jag ar

• hannahlilla

Att man jämnför negerboll med vitlök är bara pinsamt och något som någon som runnit slut på argument kommit på.

• Cassiss

Det visste jag faktiskt inte om ordet neger.

och ordet negress blev jag också lite nyfiken på nu. Borde inte det vara lika negativt laddat som neger?

Svar på tråden Pepparkakor= negerkakor?