Islam & räntefria lån?
Julias Farsa
Det ar det som ar sa bra att vi far tro pa vad vi vill. Nu.
Julias Farsa
Det ar det som ar sa bra att vi far tro pa vad vi vill. Nu.
JojjeSkrutten
Jag har i alla fall last al Jazairs inlagg, det tycker jag hor till god kotym om man vill lasa vad debattorer i en trad skriver och speciellt om det ar nagot som man dessutom har tankt att kommentera. Sa du har fel nar du skrev 'tror du NAGON...'. Jag kan prata for mig sjalv och jag HAR.
Din insinuering att al Jazair inte skulle vara kapabel att anvanda sin hjarna och sin logik, ar naturligtvis valdigt lagt.
DU gor som du vill med rantan, och andra gor som dom vill. Om du ville fa fram hur DU gor, sa vet vi det nu. Tack for infon.
'Vad de flesta muslimer gor..' forandrar ju knappast vad som ar ratt enligt Islam. Man utgar inte fran vad muslimer GOR utan ifran vad Islam SAGER, OM man vill ha en fundamental utgangspunkt. Sen kan man gor som man vill, men att framlagga det som om det ar ok med ranta enligt Islam, ar taget utifran luften. Och bor aven papekas att sa ar fallet.
Var i Koranen star det att det som star i den ENDAST ar giltigt for 1400 ar sedan, och inte idag? Kan du visa mig den passagen tack?
Sa du forutsatter att man INTE kan leva utan ranta? Jag tror manga klarar av att leva livet utan ranta. Det ar liksom inte det som det handlar om, for manga. 'Leva livet' betyder for manga nagot annat an pengar och materialism.
Da kanske du kan framlagga var det star att den som ar inblandad i ranta inte gor nagot fel? Var star det? Svenska banker ar ju knappast berorda, da de inte kan raknas som 'muslimer'.
JojjeSkrutten
''OJ, vad förvånad jag blir, Halal, att du läser dessa inlägg in i varje detalj.''
Ja vi gor tydligen lite olika du och jag. Jag ar mycket for det fintstilta. Ser det som tokigt att missa sant.
"Var i Koranen star det att det som star i den ENDAST ar giltigt for 1400 ar sedan, och inte idag? Kan du visa mig den passagen tack?"
Ser att du inte svarat pa det, sa upprepar den fragan.
''Var i koranen står det att man inte får avvända sin hjärna och tänka själv???''
Och var skrev jag det? Du insinuerade att al Jazair inte anvander sin, bara for att hon i sitt inlagg citerade. Vilket, enligt mig ar en besynnerlig slutledning. Det ena utesluter inte det andra enligt mig.
''Var står det att man ska jobba MOT utvecklingen och stanna kvar i 600-talets Arabien, om man är muslim?''
Ingenstans vad jag vet, det ar ett pastaende som DU gjort. Darfor undrar jag vad DU menar.
''Måste allting stå bokstavligt för att vi ska förstå hur man lever ett bra och "syndfritt" liv, samtidigt som man följer den mänskliga utvecklingen? ''
Inte alls. Har inte sagt det heller. Det ar du som gor pastaendena utifran dina egna antaganden.
''Kanske för dig, men din åsikt är ju inte den enda rätta som finns. Jag uttryckte ganska tydligt att detta var enligt min egen förståelse, men det missade du tydligen, fast du läser så bokstavsenligt...konstigt?''
Har jag inte sagt, daremot ar nog de flesta muslimer eniga om att man bor skilja pa vad Islam sager och muslimer gor. Borde vara ett korrekt utgangslage i alla fall.
''Din försteålse är däremot 110% rätt och sanningsenlig, för det är ju DIN åsikt... tror du att många här (förutom dina kompisar) tycker att dina åsikter är vettiga?''
Ingen aning, och det ar inte vad som ar intressant for mig. Jag vaxer inte av att ha en hejarklack. Jag foredrar att saga vad Islams laror ar, och det lar inte passa alla. Men det ar inte sa viktigt for mig. Ar inte mycket for att framstalla mig sjalv i en positiv dager bara for att fa applader. Finns annat som ar viktigare.
Bluemountin
"Var i koranen står det att man inte får avvända sin hjärna och tänka själv??? Var står det att man ska jobba MOT utvecklingen och stanna kvar i 600-talets Arabien, om man är muslim? Måste allting stå bokstavligt för att vi ska förstå hur man lever ett bra och "syndfritt" liv, samtidigt som man följer den mänskliga utvecklingen? "
Jojjeskrutten - klockrent!!!''
JojjeSkrutten svarade dock aldrig pa min ursprungliga fraga, vilket skulle ha kunnat sprida lite ljus over denna fraga.
Det ar hon sjalv som har 'dragit slutsatsen' att man inte far anvanda sin hjarna och inte tanka. Hon anvande det som replik till annan debattor, som en vink om att hon inte kan anvanda sin hjarna och inte tanka, utifall man citerar, och darfor undrade jag varifran detta kommer. Da hon inte svarat pa fragan, annu, sa har jag upprepat den. Kanske forklaringen kommer vad det lider.
42A
Ville du nagot som jag kan hjalpa dig med?
42A
Och din 'kommentar' betyder - i klartext?
JojjeSkrutten
Du far ge upp om du vill men forst vill jag att du besvarar en av de fragor jag stallt, nu for tredje gangen.
"Var i Koranen star det att det som star i den ENDAST ar giltigt for 1400 ar sedan, och inte idag? Kan du visa mig den passagen tack?"
Det ar du som pastatt att vad som star i Koranen inte ar giltligt idag och darfor ber jag dig framlagga det med Korancitat. En mycket vanligt procedur for en muslim. Svarare an sa ar det.
soffi86
Nar det nu finns SVENSKA banker som faktiskt ser det som positivt att kunna TILLMOTESGA en stor grupp av SVENSKAR, vad ar problemet? Ska dom ocksa flytta om det inte passar?
Trakigt nar en hel del diskussioner slutar i 'passar det inte sa stick' resonemanget.
JojjeSkrutten
''Bizarre I tell you, bizarre!!! ''
I agree.
Kan du nu svara pa detta da sa det slipper vara sa bisarrt,
JojjeSkrutten
Oj vad du var pa alerten, jag gjorde lite annat jag an hangde pa FL.
Sa om man staller en fraga till dig, baserat pa ett pastaende som DU gor, sa kan du inte svara, utan staller en motfraga istallet? For att fora bort fokus pa att du tagit dig vatten over huvudet?
Vore enklare om du erkande det. Sa kan vi ga vidare.