Islam & räntefria lån?
JojjeSkrutten
Nu borjar du ga lite val overstyr. Battre att sluta medan du forfarande har ett hyfsat gott anseende kvar. For din egen skull.
Ha en trevlig kvall.
JojjeSkrutten
Nu borjar du ga lite val overstyr. Battre att sluta medan du forfarande har ett hyfsat gott anseende kvar. For din egen skull.
Ha en trevlig kvall.
Pppdfas78
Du undrade over RIBA. Har har du en lank dar du kan lasa om det,
muttaqun.com/riba.html
Var du fatt maffian ifran och annat vet jag inte. Med tanke pa vad du skriver - ''Ärligt talat tror jag att det är några fattiglappar från nån by mitt i sahara,, utan kontakt med omvärlden!! ni har läst koranen o har omvandlats till imamer helt plötsligt. '' sa kan man ju verkligen undra vika du syftar till. Finns ju en del har som nast intill ger fatwor pa egna tolkningar av hur det ska vara, ar det dom du syftar pa? Haller med, det ar allvarligt att ta for stora ord i sin mun. Borde tankas fore printning.
''Angående om vi ska leva som profeten mohammad gjorde för 1400 år sen, NEJ , det har aldrig varit meningen!!''
Jag fragade en annan debattor pa FL en fraga, men fick aldrig nagot svar. Kanske du kan bista med ett svar istallet? VAR star det i Islams laror att det som star i Koranen ar begransat till datid? Med tanke pa att Koranen ar for all framtid? Kan du forklara det och hanvisa till passus i Koranen som sager att det var endast tillfalligt.
''Det är därför vi har "hadith" , det är därför det utbildas imamer tex i Egypten.''
Varfor skriver du hadith inom citattecken? Vad vill du ha sagt med det, i klartext?
''Om gud genom profeten ville att vi skulle leva exakt som 1400 år sen , borde vi skippa alla imamer o böcker som har kommit efter profetens tid, o bara läsa genom koranen o tolka som vi önskar!! ''
VILKA bocker ar det du refererar till?
Imamer har ingen ultimat tolkningsratt vad jag kanner till. De ar endast radgivande. Vilka imamer ar det som du foljer, utan att reflektera?
Ja som sagt 'tolka som vi onskar' har jag sett en hel del av har och det ar naturligtvis inte det basta, haller helt med dig.
Aferdita
Du far tolka precis hur du vill, det ar upp till dig.
Man kan valja att folja Koranen och Sunnah sa som det givits till oss av Islams profet eller gora egna tolkningar.
Du har din fria vilja precis som alla andra har sin och kan ta vilken vag du vill.
Pppdfas78
''"reba" anser jag inte betyder ränta eftersom vi får låna pengar i våra länder, det är däremot motsvarande ockerränta. ''
Laste du lanken jag satte ut, den ar ganska forklarande annars.
Sa om vi far lana pengar i 'vara lander' (vilka lander ar det forresten - mitt ar ju Sverige) sa ar det inte ranta utan ockerranta?
OM jag forstar DIN tolkning ratt, sa anser DU att ranta, riba ar ok/tillatet - trots att ulema, larda, kommit fram till att sa inte ar fallet, och deras utsago ar baserat pa vad Islams kallor sager om detta. Intressant. Jag har inte sett DIG daremot lagga fram nagra bevis for det du sager, utan bara vad du tycker och tanker. Pa vilket satt vager det tyngre - tycker DU?
Var gar skillnaden mellan ranta och ocker, da du anser ranta vara ok men inte ocker? Ar det i en procentsats eller vad? Och framlagg garna vilken kalla du baserar det pa.
''Folk lånar pengar i våra islamiska länder från banken, o betalar mer tillbaks än de lånade första dagen. det är kanske inte korrekt att säga just ränta de betalar , med i slutändan betalar de nästan lika mycket tillbaks som vi gör.''
Nehej om det 'inte ar ranta de betalar' vad vill du da kalla det?
Sa du menar om banker i islamiska lander brukar riba sa ar det helt plotsligt halal, tillatet da? OM du menar det, VAD baserar du det pa?
''Those who swallow usury cannot rise up save as he ariseth whom the devil hath prostrated by (his) touch. That is because they say: Trade is just like usury; whereas Allah permitteth trading and forbiddeth usury. He unto whom an admonition from his Lord cometh, and (he) refraineth (in obedience thereto),
he shall keep (the profits of) that which is past, and his affair (henceforth) is with Allah. As for him who returneth (to usury) - Such are rightful owners of the Fire. They will abide therein.'' Koranen 2:275
''när det gäller koranen skriver jag aldrig att vi ska ändra på boken, men däremot har vi genom hadith o imamer fått möjligheten att hänga med utveckligen. o jag är full medveten om att det är få imamer som kan ge fatwa, de flesta har inte befogenhet till det.''
Men det var ju bra.
Sa det ar ahadith som gora att vi hanger med i utvecklingen, det ar ju bra. Da tror du ocksa pa dom och horsammar dom, om jag forstar dig ratt? Vad bra, da ar vi tva.
Daremot att imamerna gor sa att utvecklingen gar framat, det far DU nog folja da i sa fall. Jag ar mera for att lita till ulema, larda i det har fallet. Det ar DE som har kunskapen.
Vad menar du med 'utveckling'? Ar det att folja Islam i dagens samhalle eller att 'modernisera' Islam sa att det blir nagot oigenkannligt?
Ja och vad ar det i Koranen, a la sitt uppenbarelsedatum, som skulle motsaga att vi inte skulle kunna flyga om vi vill och inte bara ta kamelen?
Att pasta att Islam ar omodernt ar ju att inte inse dess potential och hur modernt det ar, nar det an praktiseras. Man stirrar sig blind pa ett artal istallet for att se till dess budskap.
Pppdfas78
''halal: jag trodde att du kunde arabiska , men jag hade fel. (ber om ursäkt) ''
Det handlar inte om spraket utan om forstaelse av ordet. Jag har inga problem med det.
''riba är ockerränta.''
Enligt vems definition?
''Att banker i islamiska länder lånar ut pengar till folk och enligt dig tar emot riba, har jag jätte svårt att förstå. särskild att religion o politik går hand i hand i dessa länder, o bankerna eller nån skulle våga gå emot islam, det skulle innebära stora konsekvenser.''
Ja kan vara svart att forsta, speciellt nar man ar fundamentalt trogen Islam, da antar jag att du ar det eftersom du reagerar som du gor? Om bankerna anvander sig av riba, sa gar dom ju uppenbarligen emot hur det ska hanteras enligt Islam, inte sant?
Vilka konsekvenser - i det har livet - ar det du da tanker pa?
''Imamer, ulama, mullor, sheikh är motsvarande präst på svenska. En utbildad religiös mäniska , det finns speciella skolor till dessa mäniskor. en av de kända skolorna ligger i Egypten. Det heter ju bara olika i olika länder.''
Ja om du tycker det ar detsamma sa far nog det sta for dig, aterigen, blanda inte in mig i det.
Precis, hur manga imamner och mullor har gatt pa Al-Azhar? Du som verkar ha koll pa deras utbildning?
''o för sista gången , jag har inte påstått att islam är omodern, men du verkar läsa som det passar dig!''
Jag laser vad du skriver. Du har STARKT ifragasatt att Koranens budskap skulle vara aktuellt i dagen samhalle och jag kan fortfarande inte se nagon referens eller passus som du hanvisar till. Har jag missat den?
Sa ska jag da anta att du da foljer vad som star i Koranen da, eftersom den ar modern? Vore bra om du har lust att klargora det, sa det inte blir sa otydligt, som det ar nu.
Pppdfas78
''enligt en del mulsimer fanns ett få tal imamer efter profeten mohammads tid, o att det existerar inga imamer idag. Imamer är nästan som helgoner i deras ögon ! ''
Vilka muslimer ar det? Och pa vilket satt ar deras UPPFATTNING gallande fore Koranen och Sunnah? OM det nu ar det du menar. Det ar nagot krypiskt det du skrivit.
Pppdfas78
Det var du som refererade till 'skola i Egypten' och tanker man da pa Al-Azhar ar det kanske inte sa konsigt?
Jag visste inte att dom utbildar praster, det var nagot nytt. Varfor gor dom det och nar har dom borjat med det? Nagon speciell anledning?
Annars vilka skolar som finns for praster, vet jag inte. Det ar inte riktigt min avdelning. Da far du nog hora med nagon av vara kristna vanner har pa FL.
For det finns tva kallor i Islam, den en ar Koranen den andra ar Sunnah. I stort sett alla muslimer tror detta, endast ett fatal sekter har en annan uppfattning. Sa darfor ar det inte konstigt att namna dessa tva nar man talar om Islams kallor.
Al Jazair
''Jaha, vad är det arabiska ordet för ränta som inte är ocker-ränta då?''
Bra fraga.
Kolla den har lanken, som gar till ett lexikon som ar mycket bra nar det galler oversattningar, dictionary.sakhr.com/idrisidic_2MM.asp&Sub=%d1%c8%c7
Sa har far vi veta att vad det an ar, sa kallas det riba. Det ar ju ovasentligt om det ar 1 krona eller 50, det ar fortfarande riba och haram, enligt Islam.
Pppdfas78 och Skarvsladden
Det som talats om har ar vad det heter pa arabiska och det kvarstar. Riba.
Nar man vill bortse fran nagot, eller fa det till att vara som man sjalv vill att det ska vara, sa 'alla medel' tillatna.
Skulle vilja lagga in en Koranvers som passar i sammanhanget. For den som reflekterar over Allahs ord och kanner gudsfruktan, har dessa ord en stor betydelse.
''They plot and plan, and Allah too plans; but the best of planners is Allah.'' 8:30
Skarvsladden
Det har framlagts att det ar skillnad pa riba och riba av bla dig. Men du har inte kunnat koppla det till Islams laror. Utan bara att det ar vad du TYCKER.
Sa darfor ar Koranversen valdigt akutell just nu, hogaktuell for att tala i klarsprak, trots sina drygt 1400 ar pa nacken.
Skarvsladden
Jo jag vet att DU skrivit din definiton av ordet riba.
Men for mig ar det viktigare vad detinnebar utifran Islams laror.
Star bla i noten som du vill jag ska lasa,
''Koranens stranga fordomande av riba och dem som angar sig at detta ger emellertid....en tillrackligt klar forestallning om dess natur. ''
''I stora drag kan sagas att det vanhedrande i riba ...ligger i vinst som som harror fran rantebarande lan.''
Och slutklammen om att riba ar exploatering av andra.
Sa fortfarande inget stod for dina tyckanden.
Riba betyder allt som man tar i vinst fran nagon annan nar man lanar ut. Det ar du som hela tiden for tanken till ocker - for att rentva vanlig bankranta, eller varfor?
JojjeSkrutten
''Snacka om att lägga krokben för sig själv. Du hänvisar till en sida som visar översättningen riba=loansharking, som ABSOLUT inte betyder ränta på engelska, lita på mig. Ränta=interest, på engelska, som flera tidigare har påmint om. Så med den sidan så har du själv bevisat att riba betyder ocker, och inte ränta, loansharking=ocker. ''
Ja som BLA visar att du laser selektivt, det gor inte jag.
I Islam ar allt riba. Det ar du och andra som plotsligt delar upp det, for att det gar att dela upp enligt svenskt modell. Men nu ar inte riba en svensk modell utan en islamisk modell. Och ALLT som man tar en vinst pa ar riba.
Sa forsoket att gora 'vanlig ranta' legal, borjar lukta unket vid det har laget. Lite desperat.
Det ar ingen som fordomer de som tar lan och betalar ranta. Men att forsoka rattfardiga sitt eget beteende som du gor, och darmed helt struntar i vad Islam sager, AR att ga for langt. Och darfor paminde jag om Koranversen, av omtanksamhet. For det ar har och nu vi kan forandra oss, nar det ar forsent ar det forsent. Resten ar upp till dig.
''Om alla bankerna i de muslimska länderna skulle låna ut sina pengar gratis så skulle det inte längre finnas ngra banker.''
Allt ar inte pengar i den har varlden. Men man kan latt fa for sig det.
Skarvsladden
Du tycker om versen 30:39, det ar bra att tycka om och horsamma Allahs ord.
I den hanvisning du nu hanvisat till flera ganger, star ocksa i noten du hanvisar till ''...denna term, SOM I BRIST PA ETT BATTRE ORD har oversatts med 'ocker'.
Sa uppenbarligen, trots att du kan arabiska, haller du benhart fast vid en oversattning, som inte ens ar helt korrekt oversatt, eftersom 'battre ord saknas'.
Jag vet inte varfor du kampar emot Allahs ord. Varfor vill du legalisera ranta? Vad ar orsaken?
VillVal
Nu ar det ju inte jag som satt granserna.
Precis, det ar inte ovanligt, att man lanar av varandra. Och nar man betalar tillbaka, sa betalar man samma som man lanat, inte en krona extra. Det handlar ju om omtanke som du sager, inte om att man ska tjana pengar pa att nagon annan ar i svarigheter.
Har har endalst diskuterats ranta pa lanade pengar.
Men det finns ju andra tillfallen dar man har ratt att ta ut en vinst, pa tex varor man saljer. Om man tex har en butik. Men dar handlar det ju verkligen om att ta ut rimlig vinst, inte som gors i manga fall kanske 100 procent. Det ar ju verkligen att ockra pa vinsten.
JojjeSkrutten
Jag ser att du fortsatter att vilja forklara detta pa ditt satt. Jag har sagt mitt och hanvisat till bade larda och Koranen. Du verkar inte intresserad av att lasa vad Allah sager om detta, och hur allvarligt Han ser pa detta.
Jag har gjort min plikt som muslim. Resten ar upp till dig.
JojjeSkrutten
Lagg ner nu. Att komma med sana inlagg gagnar inte din sak. Tro mig. Det borjar bli fanigt, och det leder inte till nagot positivt.
Du tycker det ar ok med ranta och jag tycker inte det. Lat oss lamna det sa.
Onskar dig godnatt syster i tron.
Skarvsladden
Du kan fortsatta din dialog om du vill, det ar upp till dig. Det verkar som du vill overtyga dig sjalv om att du har ratt.
Please go ahead.
Jag lagger nu in mitt slutord i detta.
''Dealing with Riba is one of the Major Sins''
www.islam1.org/khutub/Riba_Major_Sin.htm
''Islamic Economics & Banking''
''What is Riba?''
''The PROHIBITION of Riba is mentioned in four different revelations in the Qur'an.''
www.witness-pioneer.org/vil/Articles/economics/islamic_economics_banking.htm
Det ar viktigt att ta del av Islams bada kallor, Koranen och Sunnah/ahadith. OM man vill ha forstaelse for det man talar och skriver om.
Onskar en fin dag!