Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Avskaffa systembolaget!!

cid skrev 2006-12-11 00:54:56 följande:
    Vanilj: skulle mer påstå att dom väldigt mycket ser till vår hälsa eftersom det skulle bli fruktansvärt dyrt att släppa läkemedel och alkohol på den fria marknaden.Se hur det ser ut i Danmark med deras alkoholism.
    Varför tror du att svenskarna kommer att ändra sina alkoholvanor för att spriten säljs på andra affärer än systemet?
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 00:55:42 följande:
    ciccin. ja jag läser tidningen varje dag. men jag ser inga fler jobb för det.det är bara önsketänkande att det kommer komma fler jobb.. jobben kommer liksom inte bara för att regeringen säger det. utan finns det inga så finns det inga.
    Hur snabbt tycker du är rimligt för en ny regering att ordna detta då? Är två-tre månader en rimlig tidsgräns? Eller är det mer rimligt med två-tre år?
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-11 00:57:25 följande:
    ming: Det är en jävla skillnad på att själv år efter år äta fel och missköta sin kropp och att bli våldtagen, eller hur?
    Så du menar att eftersom vi känner till riskerna med socker, så är det okej att det inte är monopol på det? Men ändå tycker du att det ska vara monopol på sprit, trots att vi känner till riskerna även med det, och vi vet att det räcker med en enda gång?
    För den delen handlar ju mångas argument här i tråden om hur synd det bli om alkoholisterna, men vaddå, enligt dig spelar det ju ingen roll, de har ju misskött sin kropp i flera år.
    Kossan af Svammel
  • ming
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 01:00:15 följande:
    ming. jag vill bara försöka klara dessa fyra förjävliga år och sen få tillbaka sossarna.det ända jag har märkt hittils är nerskärningar. som här istan måste dom skära ner på komvux utbildningar. skatten har inte sänkts. allting blir bara dyrare. så nej jag tror inte ett skit på denna regering.
    Det var bra att du märker nedskärningar, för annars skulle man ju tro att den nya regeringen inte gör det de lovade att göra redan innan valet. De omprioriterar pengarna. Och de fyra åren är redan förjävliga? Jaja, de blir väl vad man gör dem till, och om man aldrig är inställd på att ta sig ur skiten så gör man väl aldrig det heller.
    Kossan af Svammel
  • ming
    miLLus skrev 2006-12-11 01:02:36 följande:
    tyvärr så är det ett av året största skämt, nya regeringen kommer inte ge några nya jobb.Det är ganska synd att folk inte verkar ha fattat detwww.millus.se
    Jaså, bara förra veckan läste jag i Metro i Gbg att det skulle bli 19000 nya jobb i Västra Götaland nästa år.
    Kossan af Svammel
  • ming
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 01:05:32 följande:
    vad är bra med nedskärningarna?jag ser inge bra med dom alls.jag vill bara ha ett jobb. jag vill klara mig själv. och jag får inget. jag har två olika gymnasie titlar men ändå får jag inge jobb. denna regeringen är bara bra för dom som har pengar inte för någon annan.
    Det som är bra är att när vissa områden får nedskärningar får andra områden tillskott. Inte så svårt att lista ut. Det är ju förresten bara att läsa budgetpropositionen, jag tycker att regeringen har fördelat pengarna jättebra!
    Alderia skrev 2006-12-11 01:06:08 följande:
    ming: Jag tillhör faktiskt dem som tycker att man ska beskatta matvaror olika beroende på näringsinnehåll, fett- och sockerprocent etc. Men att jämföra socker och alkohol tycker jag är att blanda äpplen och päron. Socker leder inte till ökad aggressivitet eller är potentiellt livsfarligt i direkt bemärkelse. Försök döda någon med en överdos sockerbitar, liksom.
    Socker leder ju till mycket mer dödsfall och sjukvårdsbehov än alkohol. Inte våldsrelaterade dock, men som sagt fler. Är det inte lika illa eftersom våld inte är inblandat alltså?
    Kossan af Svammel
  • ming
    miLLus skrev 2006-12-11 01:05:39 följande:
    enligt vilka beräkningar. är det plus minus jobben som försvinner i budget nedskärningarna?www.millus.se
    Det vet jag inte, jag läste inte hela artikeln. Jag kan försöka hitta den på nätet.
    Alderia skrev 2006-12-11 01:07:35 följande:
    Ciccin: Nä, då är den offentliga sjukvårdsstatistiken från Frankrike lögn då? Påhittad av röda faran antar jag?
    De fördelar ju alkoholen över fler dagar än vi, och får förmodligen därför fler alkoholrelaterade skador.
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 01:08:10 följande:
    vanilj hur sjutton ska jag kunna söka jobb i danmark? jag bor minst 80mil ifrån.jag söker jobb i hela svedala men inte fan får jag något. så kom inte och säg att jobben är på väg.
    Man får ju tänka i det stora perspektivet. Du gläds alltså inte att andra delar av Sverige får fler arbeten, utan du hade hellre velat att arbetslösheten skulle vara lika stor som tidigare, enbart för att du inte får något jobb?
    Kossan af Svammel
  • ming
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 01:10:39 följande:
    nej det spelar ingen roll.jag kan inte ändra på era åsikter. så jag sitter bara här och bli arg för ingenting. ni kommer aldrig fatta hur det är att vara i mina skor. eller jag har inte ens nå hela skor. det är bara så.
    Var det du som berättade om din sjukpensionerade mamma? Jaha, jag är långtidssjukskriven, men jag ser fler fördelar än nackdelar. Bland annat bättre sjukvård, även om psykiatrin då de ska få mycket mer pengar från budgeten. Fler arbeten skulle även ge mig och andra sjukskrivna eller arbetslösa möjligheten att byta eller få ett nytt arbete lättare.
    Alderia skrev 2006-12-11 01:11:01 följande:
    ming: Ja, jag anser faktiskt (lustigt nog) att det är värre när en tjej blir misshandlad och våldtagen, eller när barn blir slagna, eller när föräldrar blir ihjälkörda av rattfyllerister än när människor äter till sig sjukdomar. Det handlar om att ha ett val, och ett ansvar.
    Jag tycker då att det är lika illa hur skadorna än uppkommer.
    Du säger även att det handlar om att ha ett val, ett ansvar. Menar du att man själv har ansvar, eller menar du att staten har ansvar? Jag tycker personligen att man själv har ansvar över skadorna man orsakar sig själv eller någon annan, inte ska storebror staten komma och säga att man kan kanske råka skada någon eller något och därför begränsar vi tillgången i förebyggande syfte. Inte när det gäller socker, och då inte heller när det gäller alkohol.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-11 01:17:39 följande:
    ming: Ja, för MÄNGDEN alkohol har ju ingenting med skaderisken att göra. Det är ingen skillnad på att dricka ett glas och en flaska om dagen.
    Vad menar du? Jag förstår inte riktigt ditt inlägg och syftet med denna, förklara gärna så kan jag bemöta det sedan.
    Kossan af Svammel
  • ming
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 01:17:58 följande:
    ming min mamma kommer aldrig någonsin komma ut i arbetslivet igen. hon är sjukpensionär. hon har lägsta nivån. hon har inte ens råd att leva.
    Hon lever inte antar jag då? Eller menar du att hon "knappt" har råd att leva? Om hennes ersättning inte räcker till minimiexistens så skjuter soc till resten. Om de inte skjuter till något så lever hon uppenbarligen inte under minimiexistens och då förstår jag inte riktigt vad problemet är?
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-11 01:23:50 följande:
    ming: Nä, jag menar att man inte har något val när man blir utsatt för våld i dessa situationer. Men om man skiter i att ta hand om sin kropp trots att alla känner till vad man riskerar så har man gjort ett val. Man har ansvar för sig själv - det borde väl ni mörkblå inte ha några problem med att hålla med om!?
    Ja absolut! Man har ansvar över sig själv! Precis som alla alkoholister har. Det var ju de som var ett stort argument för många i tråden till varför man inte skulle avskaffa monopolet. Varför ska alkoholisterna av alla missbrukare slippa att själva ta ansvar för sitt missbruk?
    Alderia skrev 2006-12-11 01:23:50 följande:
    Det låter inte som att du själv har blivit utsatt för våld. Det är bra! Men det gör nog också att du kanske har lättare att tycka att det är lika illa oavset hur skador uppkommer.
    Ja, jag är glad att jag själv inte har råkat ut för våld. Men jag känner folk som har blivit våldtagna, misshandlade, misshandlat andra, osv..... Det är tråkigt med det våldet, men de får ju själva ta ansvaret för det och inte ge ansvaret till staten.
    Kossan af Svammel
Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!