Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Avskaffa systembolaget!!

Alderia skrev 2006-12-11 01:25:58 följande:
    ming: ang mitt inlägg nr 160: Det var ett svar på att du menade att fransmännns skrumplever endast berodde på att de spred ut sin alkoholkonsumtion över veckan.
    Ja då förstår jag. Menar du att svenskarna dricker så mycket som i genomsnitt en flaska om dagen? Dvs egentligen kanske 3-4 flaskor två gånger i veckan, eftersom svenskarna dricker ju generellt mer sällan, än lite och ofta?
    De siffrorna för mig ser ganska orimliga ut, såvida du inte menar flaskor med öl, och inte vin eller sprit.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-11 01:33:04 följande:
    ming: VEM tycker du ska ta ansvar för att barn blir misshandlade och kvinnor våldtagna? De själva? Det är ju inte deras fel - ska man ta ansvar för vad andra tvingar en till!?
    Det sista var menat om de jag känner som har misshandlat. Alltså gärningsmännen får själva ta ansvar för vad de gör. Skadar de någon så får de också betala för det. Böter/fängelsestraff och ofta ekonomisk kompensation till offret. Visst, det är inte mycket, men som sagt, jag tycker faktiskt att de måste ta ansvar för vad de gör och inte bara skylla på spriten. Man har det förmodligen i sig någonstans, om än långt ner.
    Alderia skrev 2006-12-11 01:33:04 följande:
    Jag tycker inte att alkoholister inte ska ta ansvar för sitt missbruk, och det har jag inte påstått heller.
    Har du inte? Men det är ju det jag sitter och argumenterar för och du säger ju emot. Min slutsats är ju att du då inte håller med om det.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-11 01:38:22 följande:
    ming: Nej, på den punkten har jag aldrig sagt emot dig. Lägg inte ord i min mun.
    Jag har inte lagt ord i din mun, det var så jag tolkade dig när du inte höll med mina tidigare inlägg, eftersom mina tidigare inlägg syftade mest på alkoholister och dina verkar ha syftat mest på våldet. En ren missuppfattning av bådas sidor helt enkelt.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Ciccin3 skrev 2006-12-11 01:40:12 följande:
    Är det bara jag och ming kvar nu?*bjuder på smuggelsprit*
    Yeah!

Vi vann för vi är kvar längst!
    (Nej, jag bara skojade, ni andra behöver inte gå bärsärkagång nu.)
    Kossan af Svammel
  • ming
    Kagura skrev 2006-12-11 09:06:08 följande:
    Blir alkoholkonsumtionen verkligen högre? Hur vet man det?
    Kagura skrev 2006-12-11 09:54:59 följande:
    millusVad är det för statistik? Var har du hittat den? Är det försäljningen på systembolaget som har ökat menar du?
    Det undrar jag med.
    Kossan af Svammel
  • ming
    vaniljsocker skrev 2006-12-11 11:54:17 följande:
    Är det ingen av er motståndare till systembolaget som har i någorlunda färskt minne hur det gick i Finland när de avskaffade monopolet? Märkligt, men det kanske är för att det inte passar in i er önskade samhällsbild?www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jspPersonligen anser jag att alkohol är en lyxkonsumtion som man, om man vill bruka den, helt enkelt får masa sig till bolaget och handla. Jag anser inte att skatten bör sänkas och jag anser inte heller att sytembolaget bör avskaffas. Varför? Jo därför att ökad tillgång leder till ökad konsumtion, vilket i alltför många fall leder till alkoholism, eller till förvärrad alkoholism för de som redan är alkoholister. Skulle det vara så att det gick att köpa vin på ICA så vågar jag sätta pengar på att många familjer skulle ha en betydligt värre situation än när mamma eller pappa är tvungen att at sig till bolaget för att köpa alkohol. Kan du lägga en vinare i korgen samtidigt som du köper mjölk så kommer du att göra det som alkoholist.
    Vad menar du? Enligt den artikeln du länkade till pratar de ju om att de har sänkt alkoholskatten, inte någonting med monopolet.
    För mig får alkoholskatten mer än gärna vara kvar om vi avskaffar monopolet.
    Kossan af Svammel
  • ming
    msmurphy skrev 2006-12-11 16:46:20 följande:
    "det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!"Nu har ju inte jag läst denna tråd från början, så jag upprepar säkert nån. Men varjefall.1. Systembolaget är inte vinstdrivande. De var tvugna att sänka priserna för ett tag sen pga för hög vinst.2. Jag tror inte att det funkar så himla bra i andra länder. Jag bor på Irland, som har ickre-reglerad alkoholmarknad. De flesta jag umgås med skulle räknas som alkoholister i Sverige. Förmodligen inkluderat jag själv. Sen jag kom hit dricker jag säkert fyra dar i veckan, vill inte tänka på hur mycket pengar jag gör av med på alkohol (som i affär för övrigt är mycket dyrare än svensk alkohol)Varför dricker jag så mycket då? Jo för att det är vad man gör här. ALLA gör det. Det tillhör kulturen. En kultur som vi i Sverige tack och lov kom ifrån i och med strikta alkoholregler i början på 1900-talet.
    Vaddå fick sänka priserna för att det ger för mycket vinst? Det känner jag inte igen att jag nånsin har hört.
    Och om det nu är på det viset, så borde spriten hos en vinstdrivande butik vara mycket dyrare än på systemet, för att de skulle kunna tjäna nånting. Därmed kanske folk fortsätter att köpa lika mycket/lite som idag.

Vad är det som egentligen säger att alkoholförsäljning i vanliga butiker skulle öka konsumtionen så mycket mer?
    mettafåren skrev 2006-12-11 17:56:29 följande:
    www.iogt.se/templates/NewsPage____9274.aspxja det är synd att de inte även kan köpa starksprit osv...
    Det har ju inget med att alkoholmonopolet att göra, det är ju en fråga om att butikerna och/eller de butiksanställda inte följer lagarna tillräckligt hårt, och då får man ju kolla på det istället.
    Kossan af Svammel
  • ming

Sussie77-> Men om matbutikerna får öppna "apoteksavdelningar" så tar jag för givet att det även kommer att arbeta receptarier eller apotekare där, och inte bara vanlig kassapersonal.
    Och ja, butikerna kommer att vilja tjäna pengar på alkoholen om de får sälja, det är väl ingen som har sagt nåt annat?

Kossan af Svammel
  • ming
    mettafåren skrev 2006-12-11 21:27:01 följande:
    ming: jo det har med monopolet att göra. Eftersom systembolaget faktiskt kontrolerar legg. butiken på hörnet bryr sig tyvärr mer om pengar än om 18åringen super sig full elelr inte.
    Eh va? Tror du att kassapersonalen bryr sig om deras chef får sälja mer, så de skiter i att kolla leg? Enda anledningen till att de inte kollar är om de är lata, tror att personen är myndig eller om det är butiksägaren själv som sitter i kassan och tar emot pengarna.
    Precis som att systemets personal skiter i om de får sälja några öl extra. Skillnaden där är att de har bättre rutiner vid kontroll av legitimation.
    Kossan af Svammel
Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!