msmurphy skrev 2006-12-11 16:46:20 följande:
"det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!"Nu har ju inte jag läst denna tråd från början, så jag upprepar säkert nån. Men varjefall.1. Systembolaget är inte vinstdrivande. De var tvugna att sänka priserna för ett tag sen pga för hög vinst.2. Jag tror inte att det funkar så himla bra i andra länder. Jag bor på Irland, som har ickre-reglerad alkoholmarknad. De flesta jag umgås med skulle räknas som alkoholister i Sverige. Förmodligen inkluderat jag själv. Sen jag kom hit dricker jag säkert fyra dar i veckan, vill inte tänka på hur mycket pengar jag gör av med på alkohol (som i affär för övrigt är mycket dyrare än svensk alkohol)Varför dricker jag så mycket då? Jo för att det är vad man gör här. ALLA gör det. Det tillhör kulturen. En kultur som vi i Sverige tack och lov kom ifrån i och med strikta alkoholregler i början på 1900-talet.
Vaddå fick sänka priserna för att det ger för mycket vinst? Det känner jag inte igen att jag nånsin har hört.
Och om det nu är på det viset, så borde spriten hos en vinstdrivande butik vara mycket dyrare än på systemet, för att de skulle kunna tjäna nånting. Därmed kanske folk fortsätter att köpa lika mycket/lite som idag.
Vad är det som egentligen säger att alkoholförsäljning i vanliga butiker skulle öka konsumtionen så mycket mer?
Det har ju inget med att alkoholmonopolet att göra, det är ju en fråga om att butikerna och/eller de butiksanställda inte följer lagarna tillräckligt hårt, och då får man ju kolla på det istället.