Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

Avskaffa systembolaget!!

mettafåren skrev 2006-12-12 23:43:13 följande:
    ming: Jag ger upp, du förstår inte vad fakta är eller hur forskning fungerar. Det är som att argumentera med en femåring som bara säger "jag vill".Lev i din drömvärld och ha det bra!
    Hur menar du? Måste jag ha mina åsikter baserade på fakta?! Jag anser helt enkelt att det är moraliskt fel av staten att ha ensamrätt på att sälja saker som är en så stor marknad. Tycker du verkligen att jag måste lägga fram bevis och fakta till varför jag tycker det?! Och hur ska jag kunna göra det?
    Alderia skrev 2006-12-12 23:42:22 följande:
    Ciccin och ming: Men staten har ju på sätt och vis "monopol" på droger också genom apotekets receptbelagda mediciner. Varför inte släppa det medicinska morfinet fritt? Den vuxna människans val, osv.
    Det får ju stå för dig, men själv är jag som sagt nöjd med den drogpolitiken vi har idag, därför strider inte jag för en öppen marknad inom det området.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Pallas skrev 2006-12-12 23:52:46 följande:
    Men... att släppa Apoteksmonopolet betyder ju inte att receptbelagda mediciner släpps fria. Om det är det ni talar om?
    Vissa talar tydligen om detta. Jag tror att en del måste läsa på vad ordet "monopol" betyder.
    Det stämmer självklart som du säger, att receptbelagda mediciner inte bli fria, men man kan köpa sina mediciner (både receptbelagda och receptfria) på fristående företag och inte endast på Apoteket. Och det är så jag skulle vilja ha det i Sverige.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-12 23:54:09 följande:
    ming: Nej, du missförstår mig. Jag är inte för legalisering av droger. Däremot skulle jag vilja att du och andra sk. "liberaler" förklarade för mig OM det är någon skillnad mellan alkohol och andra droger och i så fall VARI denna skillnad består.Hittills har jag bara fått "knark är olagligt" som argument. Jo, detta känner jag till. Men om ni vill förändra lagstiftningen vad gäller alkohol - varför är ni nöjda med drogpolitiken? Återigen: Vari ligger skillnaden!?
    Men hur många gånger ska man behöva förklara? Hur ska jag kunna bevisa varför jag tycker på ett visst sätt?!
    Jag anser helt enkelt att droger är fel, alkohol är inte fel. Det är det som är den stora skillnaden. Tyvärr kan jag inte bevisa för dig att jag tycker så, lika lite som någon annan kan bevisa varför de tycker att rött är finare än grönt.
    Kossan af Svammel
  • ming
    mettafåren skrev 2006-12-12 23:56:52 följande:
    ming och ciccin3: Ja ni måste komma med fakta för tex hur ni ska hantera de 175miljarderna i extra sjukvård osv för alkoholskador. Eller i alla fall säga något mer än "det kommer inte bli sämre" eller liknande. Specielt när ni får forskning och statistik som visar att det blir sämre.
    Om det skulle hända så är det ju en fråga man får lösa då. Antingen att man ändrar tillbaka till den lagen vi har idag, om det visar sig vara den mest ultimata lösningen, eller så löser man det på annat sätt, tex höjd avgift för läkarbesök eller något annat.
    Jag är beredd att ändra min åsikt när vi har sett vad som händer i Sverige och om det blir en försämring. Men innan vi har provat så finns det ingen statistik om Sverige, endast om andra länder och andra kulturer och andra alkoholvanor.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-12 23:57:07 följande:
    ming: Jag vet vad monopol betyder. Men jag vet också att monopolet beror på folkhälsofrågor, vilket receptbeläggning av mediciner också gör.
    Okej?
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-13 00:02:54 följande:
    ming: Men hur många gånger måste JAG skriva detta: Alkohol uppfyller alla krav för att klassas som en drog. Den enda anledningen till att den inte är olaglig helt och hållet är att den varit en del av vår kultur så länge - detta vet väl varenda människa? Så varför är vissa droger okej och andra inte!? Att jämföra med "favoritfärger" är knappast relevant.Varför tycker du som liberal (gubevars) att det bara är dem som gillar drogen alkohol som inte ska behöva lida under överförmynderi? Dubbelmoral? *vädrar i luften* -Jojomensan!
    Därför att det är min åsikt. Jag gjorde en liten liknelse men du verkar inte godta den. Hur fan ska jag förklara det?
    Hur gör du när du förklarar varför du tycker att grönt är finare än gult? Man kan inte förklara allt, man bara tycker. Man kan inte ange en källa eller fakta till varför man tycker en viss sak, om du inte godtar mitt huvud som källan.
    Kossan af Svammel
  • ming
    mettafåren skrev 2006-12-13 00:08:12 följande:
    ming: Det är inte om, det kommer bli så. Alla andra länder, all forskning, allting pekar åt samma håll. om det ser ut som en gris, luktar som en gris och låter som en gris så är det en gris...och kultur osv i norden är väldigt lik så skyll inte på att det inte finns något liknande land...Höja avgiften för läkarbesök va en bra ide. låt de fattiga vara sjuka. Räcker med att vi inte har råd att laga tänderna...Ciccin3: För vi behöver inte prova, vi har forskning och studier som berättar att det inte skulle funka. Måste du prova att lägga handen på plattan för att veta att det gör ont när den är varm?
    "Om det ser ut som en gris, luktar som en gris och låter som en gris så är det en gris..."
    Eller ett svin, inte nödvändigtvis en gris.

Nej, jag tycker inte att vår kultur tillräckligt lik Finländarnas kultur att man kan ta för givet att det måste bli som där. Danmark anser jag ligger lite för nära övriga Europa för att heller kunna jämföras riktigt rättvist. För det var väl just dessa två länderna du jämförde med?

Höjd avgift för läkarbesök är ett alternativ, ett annat är att man ändrar tillbaka till dagens system om det visar sig fungera bättre.
    Kossan af Svammel
  • ming
    Alderia skrev 2006-12-13 00:18:17 följande:
    ming: Tja, har du inte bättre argument än så har jag svårt att ta dig på allvar. *lämnar tråden till förmån för Sex and the City*
    Det är din rättighet att välja om du vill ta mig på allvar, med eller utan fakta och/eller åsikter. Det är ju just det jag som liberal strävar efter.
    Kossan af Svammel
  • ming

Ett sista inlägg angående liberalism, då vissa helt uppenbarligen bara har läst delar av texten. Här är liberalismen i korthet:

"Varje människa har rätt till den största uppsättning grundläggande friheter som är förenlig med att alla har samma friheter.Sociala och ekonomiska ojämlikheter ska vara anordnade så att de gynnar de sämst ställda människorna.Alla yrken och ställningar skall vara öppna för alla människor att söka och diskriminering är ej tillåtet.

De friheter som första principen talar om är exempelvis yttrandefrihet, föreningsfrihet, yrkesfrihet och liknande. Första principen är alltså inte ett argument mot exempelvis skatt. I händelse av konflikt mellan principerna är den första viktigare än den andra, såvida förhållandena inte är sådana att folk ändå inte kan ta använda de friheter som första principen talar om (skulle exempelvis kunna vara fallet i vissa väldigt fattiga länder)."

sv.wikipedia.org/wiki/Liberalism

Kossan af Svammel
  • ming
    mettafåren skrev 2006-12-13 00:27:25 följande:
    Kritiker till den nuvarande liberalismen i Sverige menar att den har kommit att koncentreras till avregleringar och privatisering. Dessa menar att detta skapar ett samhälle där de med medel får bra samhällsservice medan de utan inte har råd att till exempel laga tänderna. Oppositionen koncentrerar ofta sin kritik till ett enda ord: egoism.
    Vad konstigt att alliansen vill införa högkostnadsskydd på just tandvård då, det tyder ju inte på egoism och de är ju liberala.
    Och ja, oppositionen kallar det för egoism, men oppostionen försöker ju alltid svartmåla sin konkurrent.
    mettafåren skrev 2006-12-13 00:26:03 följande:
    ming: ok, tur att inte dina argument osv håller någonstans där det spelar någon roll.
    Nog håller mina argument. Jag tycker så pga min politiska övertygelse. Är det tillräckligt godkänt för dig? Eller måste jag ha statistik som jag baserar mina åsikter på?
    Hur som helst så räcker det med försök till förklaringar, om du inte förstår efter 58 gånger förstår du nog inte efter 158 gånger heller.
    Kossan af Svammel
  • ming
    mettafåren skrev 2006-12-13 00:40:09 följande:
    ming: alla partierna hade program för tandvården. de hade inget val...och du övertygar säkert jättemånga med dina "jag tycker så, håller du inte med har du fel!" argument.
    Var påstår jag att ni har fel? Jag respekterar att du tycker något annat än jag, men respekten verkar ju inte vara ömsesidig.
    Väldigt OT, men jag kan ju fråga om du föredrar blondiner eller brunetter?
    Kossan af Svammel
  • ming
    pucken skrev 2006-12-13 00:44:49 följande:
    ang punkten"Sociala och ekonomiska ojämlikheter ska vara anordnade så att de gynnar de sämst ställda människorna."jag undrar bara om det innebär att man ska satsa mest på de sämst ställda? för forskning (som jag spenderat hela helgen till att läsa) pekar på att satsning på enbart/främst de sämst ställda snarare ÖKAR än minskar ojämlikheten. allt jag hade att tillföra *gone*
    Ganska OT också.
    Kossan af Svammel
  • ming
    pucken skrev 2006-12-13 00:48:46 följande:
    mingja, FÖRLÅT att jag undrade! vet jag att jag inte ska fråga liberaler om nåt jag inte riktigt hajar.
    Jaha, jag såg inte att du undrade, ber om ursäkt. Kan väl försöka svara.
    (Annars finns mängder med politiktrådar som sånt här diskuteras hejvilt i.)
    pucken skrev 2006-12-13 00:44:49 följande:
    ang punkten"Sociala och ekonomiska ojämlikheter ska vara anordnade så att de gynnar de sämst ställda människorna."jag undrar bara om det innebär att man ska satsa mest på de sämst ställda? för forskning (som jag spenderat hela helgen till att läsa) pekar på att satsning på enbart/främst de sämst ställda snarare ÖKAR än minskar ojämlikheten. allt jag hade att tillföra *gone*
    Ja, det stämmer att man anser att man bör satsa mest på de sämst ställda. Men personligen anser jag till en viss gräns, man kan inte få allt serverat på silverfat bara för att man har mindre pengar heller.
    Och fortfarande är detta just åsikter, så om du har sett forskning som säger att klyftan ökar har det ju ingenting att göra med varför man tycker som man gör.
    Kossan af Svammel
  • ming
    mettafåren skrev 2006-12-13 00:59:42 följande:
    ming: jag respekterar att du tycker något annat. Jag respekterar inte att du sätter dina åsikter som något som vet bättre än forskning.
    Men jag sätter ju inte mina åsikter som något bättre än forskning. Jag säger bara att man kan inte till 100% förutse att "så här är det i andra länder, då måste det bli så i Sverige också! Bäst vi aldrig provar, så slipper vi med säkerhet veta." Det måste finnas en viss % chans/risk att det blir lika bra eller bättre än tidigare.
    Vad som är sanning för några är inte sanning för andra, det måste inte bli sämre än idag, och jag tror personligen inte att det skulle bli sämre. Jag tror på den andra procenten. Frågan är väl kanske lite hur stor risk det är att det blir sämre och hur stor chans det är att det blir bättre.
    Kossan af Svammel
Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!