• Anonym (orolig)

Bröstcancer...

Finns det någon vänlig själ som kan något om knölar i bröstet.
    Jag har hittat en knöl och fick veta att jag får vänta i 5 veckor innan jag kan få tid.... den här väntan kommer ta kol på mig... Hur ska jag överleva julen i denna väntan...

Känner man av i kroppen att man har cancer??? Gör det ont när man har det eller känner man ingenting??

Allt vill jag veta, om ni vet något...

• Svar på tråden Bröstcancer...
  • Anonym (NO1)

Ammar du eller har ammat nyligen så är det större risk att det är en mjölkkörtel. Jag fick det efter amning, min kompis hade en jätteknöl i bröstet och den var ofarlig (hon ammade inte)
    Håll inte på och känn på den bara, för den stimuleras då.
    Säkert inget farligt, men jag förstår att du är orolig.
    Jag fick också vänta länge, men klarade inte det, så jag ringde min läkare och sa som det var, att jag mådde skit, då fick jag en tidigare tid. Visst var det längre bort, men det var det värt. Annars kan du ringa och fråga om de har avbokningar.
    Tror inte du behöver vara så orolig.
    Ta hand om dig.

//Ina

• Anonym

Jag kan inte svara på hur det känns att ha cancer eftersom jag själv inte haft det men jag tycker att fem veckors väntetid för att kolla upp knölen låter som en väldigt lång tid! Här var jag bor (en liten ort) får man komma för undersökning nästan med detsamma. De prioriterar dessa kvinnor högt som hittar knölar i bröstet. Säkert p.ga. oron man känner i ett sådant läge och också för att ju snabbare insatt behandling vid eventuell cancer, desto bättre prognos.

Jag tycker du skall ringa och berätta hur orolig du är så kanske de kan snabba på det hela lite grann..

Sedan brukar det väl vara så att cancertumörer inte känns som ömma knölar i bröstet utan de är mera hårda och oömma. Men det kan jag inte säga att är hundra procent sanning eftersom jag inte har någon erfarenhet av den känslan.

Hoppas det ordnar sig för dig och lycka till! Kram

• Anonym (orolig)

Jag ammar inte, det är 10 år sedan jag slutade med det...

Allt kom i samband med förra månadens äl, då jag hade mycket värk i båda mina bröst, kändes som att jag hade inflammation i dem båda.... och då började jag känna och upptäckte då knölen i mitt högra bröst.. Kan inte säga att själva knölen ömmar, men jag blir öm när jag berör den... det gör däremot mer ont utåt armhålan... men jag vet inte om smärtan kommer sig utav att jag är förkyld och har jätteont i halsen.

Hon förstod hur orolig jag var och när jag berättade att både min moster och mormor har haft bröstcancer så sa hon att hon skulle se till att jag fick tid för mammografi först, trots att jag inte har åldern inne... och det kunde gå lite fortare, men inte iår.. ..

Tack så mycket för era svar... jag kan inte sova om nätterna och jag tänker inte på något annat... Jag trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få tid idag.

• A S K

Jag förstår hur du känner det!! Jag hittade en knöl i bröstet för 2 veckor sen och gick till min vc-läkare som remiterade mig genast till mamografi och hon sa att det skulle nog ske innan jul!

Har du ont utåt armhålan tycker jag att du ska ringa och "slå näven i bordet" och kräva att få komma innan jul!!

Vill du prata så hör av dig!!

Kram och Lycka till!

• BellaStronza

Ring och tjata om en ny tid innan jul. Stå på dig! Det är ju olidligt att gå och vänta, och sedan vänta ett bra tag på en eventuell biopsi.

Min syster och min moster hittade också en knölar i bröstet, men bådas knölar var ofarliga. Så tänk positivt, det behöver inte alls vara något farligt.

Men som jag skrev, stå på dig om en tid innan jul. SÅ onödigt att gå och oroa sig!

Lycka till och kram!

Rätt man på rätt plats är ofta en kvinna
  • Anonym (orolig)

Jag kan ju vänta ett par dagar och se om jag får en kallelse... och har jag inte fått någon på tisdag nästa vecka så ringer jag igen. Hon sa att jag var jättevälkommen och ringa om jag hade några frågor eller om jag behövde prata av mig!

Tur att hon var förstående och trevlig iaf!

Försöker tänka positivt att det bara är en mjölkörtel som av någon anledning är inflammerad.

Funderar på en sak... Jag äter rosenrot och det stimulerar ju östrogenet.... om det kan vara så att jag har bara fått ökad stimulans i kroppen som gjort en körtel större.... eller så griper jag efter halmstrån...

• optimisten

Rosenrot kan ju stimulera så det kan ju göra att du känner en förstorad bröstkörtel.Min mamma har haft bröstcancer så jag känner igen din rädsla. Men jag har alltid undrat om man inte har rätt att få gå på mammografi tidigare  när man har det i släkten? Måste man först ha remiss från familjeläkaren då eller kan man ringa till bröstmottagningen direkt, någon som vet här?
    5 veckor tycker jag också låter som väldigt lång väntetid för min mamma tog det ca 1 vecka att få veta. Men nu är det ju snart jul och ledigheter om det är det som fördröjer det hela?
    Min syster har nu känt en knöl i bröstet men hon vill inte gå och kolla sig fast att jag försöker övertala henne Jag önskar dig iallafall lycka till och håller tummarna att det inte är något.

• Anonym (orolig)

Tack optimisten... jag kände ju att rosenroten stimulerade mig rejält, då jag fick väldiga pms besvär med mycket mer ökad ömhet i brösten som försvann så fort mensen dök upp...

Jag ska få tid för mammografi och jag kommer också be att få komma regelbundet efter det här, oavsett vad proverna visar..

Förmodligen är det väl så att det olika från landsting till landsting, men som du sa, så sa hon att julledigheter påverkar tiden... men hon kanske kan få in mig snabbare... Hon skulle prata med läkarna och kanske, kanske prioriterar dom mig??

Stå på dig och fortsätt tjata på din syster!!! Klart hon ska kolla upp knölen!

Kramar till er alla

• Anonym (been there)

nu är det ju inte så lätt att få en tid fort...själv fick jag vänta i 2 mån på mammografi..det kändes som jag var i något slags vaakuum...allt fortsatte ungefär som vanligt men den där känslan att nåt skulle kunna vara fel var jobbig... sen visade det sej att man tydligen kan få en blödning i bröstet också, ja det kom blod ur ena vårtan....alltså inget farligt..visst du kan ringa o försöka få tid fortare men bli inte lessen om du inte får tid innan jul..min kompis hade jätteont i ett av sina bröst..hon fick medicin för hon hade en inflammation/infektion i det..blev bättre av medicinen..sen väntade hon på att få mammo också..det var jobbigt men som tur var så var det inget när hon väl gjorde den så hon hade helt enkelt en inflammation som satte sej där...

sen om det gör ont om man har cancer...det vet jag faktiskt inte..men min kompis hade ont o hon hade ju ingert farligt..så ont är inte automatiskt = cancer

man har ju mkt körtlar i brösten DaaH! som säkert kan göra ont pga din förkylning. har du varit till nån vc o visat upp dom? antar det eftersom du fått remiss för mammografi..

får du inte ny tid före jul försök att koppla bort det...( ja jag vet det är svårt)men du , du är ju inte sjuk om du inte fått papper på det nämen för att din jul ska bli uthärdlig försök att inte ta ut nåt i förskott...är ovanligt med bröstcancer i så unga år..har flera kompisar i ung ålder som gjort mammo o ingen har haft nåt utan det har varit svullnader pga mjölkkörtlar o små knölar o läckande bröst o ingen hade nåt.

Lycka till! återkom gärna m uppdateringar..

*Håller mina tummar o tår för dej! Kram!*

• micha68

Du skrev att du även var förkyld och hade ont i halsen,då kan det vara så att lymfkörtlarna som sitter i armhålorna blir förstorade.Har du feber oxå?
    Iså fall rekomenderar jag dig att kontakta läkaren igen,för att få en tid snabbare.

Svar på tråden Bröstcancer...