• pillanlax

Kyckling recept

Hej
    Jag skulle vilja ha god recept med kyckling i.
    Några förlag ?

• Svar på tråden Kyckling recept
  • Dinturiel

Jag har ett som är kanongott.

Het kyckling, 4 pers

4 kycklingfiléer
    1.5 röd chili( brukar använda santa marias röd jalapeño istället, ger mer sting )
    1 vitlöksklyfta
    ½ dl olja
    1 dl soya
    1½ dl råsocker
    1½ dl tomatpuré

Finhacka chili och vitlök. Fräs det i oljan i en kastrull. Tillsätt soya och råsocker. Rör om till råsockret är helt upplöst. Tillsätt tomatpurén och låt allt koka ihop. Ställ såsen åt sidan.
    Skär kycklingen i cm-tjocka skivor och lägg i en ungssäker form, tätt så de ser ut att vara hela filéer. Häll över såsen och se till att den täcker all kyckling. Låt det stå i ugnen på 200grader i 20 min, viktigt är att det bubblar ordentligt om såsen innan kycklingen plockas ut. Servera mer ris eller couscous.

En av mina favoriter när det gäller kyckling!

• annca

Thaikyckling med kanel:

En kycklingfilé per pers
    1 burk Mrs Cheng Röd currysoppbas
    1 burk bambuskott
    1 dl gröna ärtor
    2 kanelstänger
    1 tsk mald kanel
    salt
    1 liten burk kokosmjölk

Strimla kycklingfilén och lägg i en gryta.
    Häll över burken med soppbas och kokosmjölken.
    Lägg i kanelstängerna.
    Låt koka upp och låt skjuda ca 30 min.
    Tillsätt ärtor och bambuskott.
    Smaka av med salt och den malda kanelen.
    Låt skjuda ytterligare 30 min.
    Servera med kokt ris och ev nan-bröd

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • annca

Nåt som är väldigt gott  och rätt festligt är fyllda kycklingfiléer, och det är praktiskt att laga åt många i ugn.
    * En bröstfilé per pers.
    * Bacon så det röäcker att linda in alla filéerna i.
    (* Soltorkad tomat)
    (* Marinerade vitlöksklyftor)
    (* Fetaost)
    eller
    (* ädelost, typ Kvibille)
    (* grädde)
    steksnöre eller tandpetare
    Mixa tomat, fetost och vitlök till en slät massa eller mosa ädelosten och blanda med en liten liten skvätt grädde fär att få till en krämig konstistens
    Skär en stor fiska i varje filé
    Fyll med röran
    Linda filéerna med bacon och fäst baconet
    Bryn lätt i stekpanna, flytta över i uggnsfast form och laga färdig i ugn (200 grader ca 15 min. - kolla så att de är genommstekta)

Servera med potatisgratäng eller ris.

Får du ädelost över kan diu göre en enkel ädelostsås:
    * ädelost
    * matlagningsgrädde
    * idéalmjöl
    * finfinhackad purjolök
    * smör till stekning
    fräs purjolöken snabbt i smör
    pudra över mjölet och häll i grädden
    klicka ner ädelosten och låt smälta
    Klart!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Mudd

Chicken a la king (kycklinggryta). Hari nget recept i huvudet men sök på internet. Jättesmarrigt.

• Mamman med två pojkar

Jättegott och jätteenkelt:

Skär kycklingfilé i bitar och stek dem, häll sedan på matlagningsgrädde och tillsätt Tacokrydda (Santa Maria har en bordskrydda som heter Taco som vi använder)och lite svartpeppar.
    Låt det puttra ihop och servera med ris eller pasta.

• Tjej 83

strimla rå kyckling lägg i form
    koka upp vispgrädde (3a om ni är 3per 5a om ni är mer)=sås
    smält 2 vitlöks ostar (cantedou) i grädden, töm över kycklingen, in i ugen 175g i 1 tim.

mmmumsigt

• pillanlax

jag skulle vilja äta med pasta till har ni fler sådana
    jag ska bjuda min familj på lilla julafton på lördag så det ska vara lätt att göra

• lillsnurpan

Vår äldsta dotter är väldigt kräsen men här kommer en av hennes favoriträtter, väldigt enkel:
    Kycklingnuggets:
    Skär bröstfileér i lagom stora bitar. Häll upp vetemjöl, ägg, kokos och ströbröd i varsina djupa tallrikar. Ta kycklingfileérna doppa dem först i mjölet, sedan i äggen, sedan i ströbröd sist i kokosen. In i ugnen i ca. 20 min. Serveras med ris, men kan kanske vara gott till pasta med? Servera brun sås, tzatzi eller annan kall sås till.
    Lycka till!!

• lillsnurpan

Kom på ett till!
    Kycklingryta:
    Skär upp kycklingbitar i lagom stora bitar, stek i panna, krydda rikligt med tandoriikrydda. Häll i en påse thaigrönsaker. Häll i kokosmjölk till sist. Låt puttra ett tag. Serveras med ris eller pasta. Tål man ej mjölk stek bara kyckling med tandoriikrydda på, servera med annan kall sås till.

• cucy

Stek kycklingfilé i bitar
    Lägg i vitlök (mycket!)
    Creme fraiche
    salt/peppar
    spenat

Koka ihop, servera med ris/psta/bulgur! Supergott!!

• klyban

Fajitas är gott.

Finstrimla lårfiléer.
    Sen mortlad spiskummin, finhackad vitlök, lime, salt och ljus öl så det täcker och lite till.
    Och ska vara rätt stora mängder med spiskummin, och får ibland tillsätta vid stekningen.
    Ska minst stå i 3-4h, men över natten är bara bättre.

Detta stekas på rätt hög temp, först kycklingen och hyfsat mycket olja, och när den vänds fått färg, så på med långa skivad paprika gul och röd, och lökklyftor.
    Brukar låter ett lock ligga över en liten stund och flera ggr, så det blir mer genomstekt allt.
    Sen brukar jag köra en skvätt yamasa det sista(Japansk soja.)
    Sen i en form och ca100grader i ugnen och tills nästa stek är klart, och kör den också sen i ugnen typ 5-10min.

Antingen gör man egna tortillas, som i mitt tycker är helt överlägset köpta, men köpta är goda med.
    Till detta brukar jag vara rätt minimalistisk, ena fallet kör jag typ rödlök, vitlökssås och en salsa ala santa maria eller vad man nu gillar för märke.
    Sen lite koriander gör sig inte bort alls heller.

Annan variant är en pico de gallo och vitlökssås.
    Denna senare variant behövs inte koriander, då den finns i pico de gallon, men sure om man älskar koriander så går det ta mer.

Förutom tiden för marinering, så är detta väldigt enkelt och snabb rätt.
    Brukar bli ansenliga mängder fett, men brukar ställa formen på kanten på diskbänken så det rinner till andra änden, och sen gör jag en snabb dopping i detta fett för maximal godhet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Kyckling recept