Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Kyckling recept

Fajitas är gott.

Finstrimla lårfiléer.
    Sen mortlad spiskummin, finhackad vitlök, lime, salt och ljus öl så det täcker och lite till.
    Och ska vara rätt stora mängder med spiskummin, och får ibland tillsätta vid stekningen.
    Ska minst stå i 3-4h, men över natten är bara bättre.

Detta stekas på rätt hög temp, först kycklingen och hyfsat mycket olja, och när den vänds fått färg, så på med långa skivad paprika gul och röd, och lökklyftor.
    Brukar låter ett lock ligga över en liten stund och flera ggr, så det blir mer genomstekt allt.
    Sen brukar jag köra en skvätt yamasa det sista(Japansk soja.)
    Sen i en form och ca100grader i ugnen och tills nästa stek är klart, och kör den också sen i ugnen typ 5-10min.

Antingen gör man egna tortillas, som i mitt tycker är helt överlägset köpta, men köpta är goda med.
    Till detta brukar jag vara rätt minimalistisk, ena fallet kör jag typ rödlök, vitlökssås och en salsa ala santa maria eller vad man nu gillar för märke.
    Sen lite koriander gör sig inte bort alls heller.

Annan variant är en pico de gallo och vitlökssås.
    Denna senare variant behövs inte koriander, då den finns i pico de gallon, men sure om man älskar koriander så går det ta mer.

Förutom tiden för marinering, så är detta väldigt enkelt och snabb rätt.
    Brukar bli ansenliga mängder fett, men brukar ställa formen på kanten på diskbänken så det rinner till andra änden, och sen gör jag en snabb dopping i detta fett för maximal godhet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Kyckling recept