• miss kitty

Kommer tomten på julafton??

Ni som har barn som är stora nog att förstå eller små nog att fortfarande tro på tomten, brukar ni ha någon som klär ut sig till tomte och delar ut julklapparna.
    Ni som har tomte, vad tycker era barn om det?
    Ni som inte har tomte, vad tycker era barn om det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer tomten på julafton??
  • fruis

Absolut ingen tomte! Jag förstår inte vitsen allvarligt talat. Särskilt svårt har jag att förstå de föräldrar som envisas att skriva på paketen att de är från tomten?! Vill de inte att barnen ska veta att paketen är från dem?

Min treåring vet vad tomten är för något och att det är någon som klär ut sig på julafton för att det är tradition men vi kommer inte att ha jultomte förrän vi blir tvingade av andra (finns ju andra barn i släkten som kan tänkas vilja ha så småningom)

• Reya

Kommer nog aldrig att ha tomte och inte tänker jag ljuga om att han finns heller... Struntar fullständigt i tomtar...

• miss kitty

fruis och Reya: å vad befriande att läsa era inlägg - precis så känner jag med inför tomten!

• Senap
    miss Kitty & milimina:
    Ja jag tyckte det var urmysigt när jag var liten. Spänning runt strumpan men man slapp den läskiga gubben.
    Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Mamma Muu82

Jajamensan, i år blir det tomte. Förra året hade vi ingen då dottern bara va 1 år, men i år ska vi allt skicka iväg farfar för att köpa tidningen..

• trasselsudd

Jag tror det. Vi har faktiskt inte bestämt oss ännu, men det lutar åt att det blir tomte.

• Auris

Vi har ett mellanting. Vi har tomte för vi tycker det är roligt. Men det är alltid en familjemedlem och inte mer utklädd än att barnen känner igen personen. När de är så små som de är nu (1½ respektive 3år) så innebär det att tomten inte har någon mask.

Jag tycker inte man ska lura barnen. Men att tomten kommer är ett roligt skådespel som jag tycker hör till. På vårt sätt så lär sig barnen redan från början att "tomten" bara är någon som är utklädd.

• fruis

Jag är själv uppväxt utan tomte och julklappsutdelning (vi fick paket lite då och då under julafton istället för att hysteriskt slita upp 15 paket på kvällen när man var tvärtrött). Ni andra tomtemotståndare, har ni också varit utan tomte som barn?

Jag har många synpunkter på mina föräldrars uppfostran men tomtefriheten är jag väldigt tacksam för!

• Kamikazee

Jag tycker det är roligt med tomte - men jag tror inte på att lura i barnen att han finns på riktigt. Barnen ska få reda på att det bara är någon utklädd. Men det är roligt att ha någon "speciell" som delar ut julklapparna från oss andra, det är så härligt när man ser hur det riktigt lyser i ögonen på dem när de förstår vad som är på g.

Har en känsla av att det kommer leda till konflikt mellan mig och min mans familj, det där med att tro på tomten alltså, då de tycker att det hör till att barnen ska tro på tomten. Jag kommer ju se till att hela grejen spolieras eftersom våra framtida barn kommer att veta att tomten bara är en utklädd gubbe och inget annat

• heku

Ingen riktig jul utan tomten.......så ä de bara!!

Ni Ger Mig Så Mycket Mer Än Ni Tar...Mamma ÄLSKAR Er ......
Svar på tråden Kommer tomten på julafton??