• miss kitty

Kommer tomten på julafton??

Ni som har barn som är stora nog att förstå eller små nog att fortfarande tro på tomten, brukar ni ha någon som klär ut sig till tomte och delar ut julklapparna.
    Ni som har tomte, vad tycker era barn om det?
    Ni som inte har tomte, vad tycker era barn om det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer tomten på julafton??
  • Auris

Jag ska tillägga att mina föräldrar gjorde precis som vi. Hade tomte men jag fick veta vem som var utklädd. Från det jag var 5-6 år så fick jag själv klä ut mig till tomtenisse och hjälpa tomten dela ut paketen. Det tyckte jag var jättekul!

• miss kitty

Vi hade tomte när jag va liten, och så öppnades julklapparna sist av allt.
    Så jag trodde alltid att alla julklappar kom från tomten och jag och syrrorna blev helt nippriga och hagalna på julafton eftersom det är mycket lättare att "kräva" presenter av nån mystisk gubbe som man bara träffar en gång om år än av sina nära och kära.
    tyckte dock att tomten va rätt konstig och lite läskig...

• tolallik

Hade aldrig tomte när jag var liten och kommer inte och ha det nu när jag har barn. Huvudsaken är väl att man får presenter sen vem dom kommer ifrån kvittar väl, iallafall när man är liten

• Moj Katile

Naturligtvis tomte! Julen blir mer magisk då!
    Vi har alltid haft tomte!

• Niinis

har bara jätte underbara minnen från min barndom utav tomten och vill ge det samam till mitt barn. så absolut kommer det en tomte!=)

• bäbisglad

Absolut tomte! Tycker det är mysigt och det tycker min son som snart är 4 år också!

(¯`°?.¸ ♥ Måns & Tim ♥ ¸.?°´¯)
  • InaMars06

Det är klart att det ska vara en tomte på julafton, o varför kan man inte säga att tomten finns?

Det är ju som att sitta o tala om för ett barn att Kalle Anka på Disney World inte är Kalle. Vad är det för vits att åka dit då?

Barnen växer väl upp o förstår väl själva förr eller senare hur det ligger till.
    Fanns det något mysigare än att sätta ut julgröten när man var liten för att sen se att den var borta på morgonen? Det var ju sååå spännande!

• miss kitty

InaMars: hehe..men jag tror inte det blir så mycket Disney World för vår son å andra sidan, finns ju så mycket andra roliga nöjesparker här i Sverige!

Jag tycker det verkar som att barn har så bra fantasi själva så man behöver inte förvränga verkligheten när man istället kan leka med dom och läsa sagor osv osv. Det är skillnad på att leva sig in i barnens värld och att rakt upp och ner ljuga för dom. Och i mina ögon är tomten ljug! Hellre att man då leker tomte och inte försöker tuta i dom att tomten finns på riktigt

• Maria70

Jag tycker om tomten just på samma sätt som jag tycker om sagor och andra låtsas-figurer. Vill att min son ska få ta del av den världen och just att bli skrämd av tomten i en trygg miljö tror jag är den typen av rädsla som barn kan hantera och utvecklas genom på ett annat sätt än allt otäckt på tv som barn inte förstår...

Men jag tycker det är helt ok om man väljer att inte ha tomte. Beror väl på hur man är uppfostrad och vilka traditioner ens familj har.

• Linda1976
    fruis skrev 2006-12-14 21:14:48 följande:
    Absolut ingen tomte! Jag förstår inte vitsen allvarligt talat. Särskilt svårt har jag att förstå de föräldrar som envisas att skriva på paketen att de är från tomten?! Vill de inte att barnen ska veta att paketen är från dem?Min treåring vet vad tomten är för något och att det är någon som klär ut sig på julafton för att det är tradition men vi kommer inte att ha jultomte förrän vi blir tvingade av andra (finns ju andra barn i släkten som kan tänkas vilja ha så småningom)
    Precis så!

Det jag undrar e hur föräldrar förklarar för sina lurade barn varför vissa barn får många dyra paket av tomten, medan vissa knappt får några alls...
    A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • InaMars06

Men själva spänningen omkring tomten är ju hur magisk som helst!

Jag läser massor för mina barn och jag leker med dem massor oxå, men jag låter dem ändå tro på en tomte och även på tandfen.

Jag skriver inte på paketen att paketen är från tomten men jag låter de tro att tomten kommer med paketen. (nu är ju min stora kille så pass stor att han hajjar hur verkligheten ligger till och han har inte tagit nå´n som helst skada av att han trott att tomten funnits)

• Maria70

InMars06: Precis så känner jag också! Mysigt att vänta på tomten, skräckblandad förtjusning när man får paket och någonstans kanske (iaf senare) en känsla av att tomten är lite bekant...

• InaMars06

Maria70

Ja, för tomten är ju inte "bara" tomten, Det är ju spänning, iver, väntan o längtan, det är tomtegröt, pirr i magen kvällen innan, det är ju hur mycket som helst!

Jag skulle aldrig vilja att mina barn var utan det, för jag vet ju att man förstår hur det faktiskt ligger till en dag o jag tror inte att nå´n tar stor skada av att tro på en tomte.

• bäbisglad
    InaMars06 skrev 2006-12-14 22:20:01 följande:
    Maria70Ja, för tomten är ju inte "bara" tomten, Det är ju spänning, iver, väntan o längtan, det är tomtegröt, pirr i magen kvällen innan, det är ju hur mycket som helst!Jag skulle aldrig vilja att mina barn var utan det, för jag vet ju att man förstår hur det faktiskt ligger till en dag o jag tror inte att nå´n tar stor skada av att tro på en tomte.
    Håller fullständigt med! Heja tomten !
    (¯`°?.¸ ♥ Måns & Tim ♥ ¸.?°´¯)
  • Pucca

Ja, självklart, det är ju så mysigt!

• Äppellunden

Tomten rules

tjejerna är 5½ och 7½ år och båda tror på tomten Skrattande

tomten kommer, utklädd granne, på julaftonen och ingen annan dag.
    julafton är julafton.
    Glad

• Dino78

Kan inte rösta. Vi har ingen jultomte men det har inte med att göra att man ljuger utan för att det liksom är inte vi helt enkelt. Men min dotter kommer få höra om tomten - underbara sagor ju!

DIF i själ och hjärta
Svar på tråden Kommer tomten på julafton??